wanneer is het normaal als een vrouw ''moedergevoelens'' krijgt?

ik word 21 maar heb het gevoel nog niet.
ik wil nog als het kan 4 jaar wachten.
maar rond welke leeftijd krijgen vrouwen het gevoel dat ze moedergevoelens krijgen, dus een kind willen/krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat het geforceerd 'erop wachten' de komst van die gevoelens enigszins belemmert.

Het is iets dat bij een vrouw soms al in de pubertijd ontstaat..en heel soms ook..helemaal nooit ontstaat..

Maar ga er maar maar rustig vanuit..dat je jezelf ergens in de toekomst plotseling betrapt op dat verlangen.

Vergeet het gewoon even en leef lekker ontspannen..dat komt dat vanzelf wel.

Accepteer dus dat die gevoelens bij jou een tikje later komen dan bij veel anderen.

Dat is absoluut niets om je zorgen over te lopen maken..

Een advies kan wellicht zijn: Ga eens wat rondkijken bij winkels die kinderwagens e.d. verkopen.

Misschien doet dat het verlangen wel ontwaken..

Een leeftijdgrens waarbinnen het MOET komen moet je niet zoeken..daar word je alleen maar nerveus van..en dat belemmert de komst van die gevoelens zoals ik hierboven al aangaf..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een man die er ook wat over kan vertellen goed antwoord ook

Andere antwoorden (6)

als je er aan toe bent,
als je er klaar voor bent zeg maar,
sommigen weten op hun 16e al dat ze graag kinderen willen, anderen pas op hun 30ste.

ik wou zelf eigenlijk altijd al kinderen, maar het echte moedergevoel krijg je pas als je kind geboren word.
13 jaar geleden
Daar staat geen "normale" tijd voor, dat is voor iedereen verschillend en geldt ook niet voor iedere vrouw.
Als jouw tijd daar is, dan weet je het. Het is een "oergevoel".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het komt, ... als het al komt..
1 vriendin van mij al vanaf dat ze heeeel jong was. wist gewoon dat ze moeder WIL worden.
Collega van me is over de 50 en heeft altijd geweten dat het niets voor haar is.
En ik... vandaag is mn zoontje MacKenzieneen half jaar. ik was 32 toen ik mama werd.
het is een gevoel, ook je partner kan dat versterken of juist niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeder worden is iets natuurlijks, iets wonderbaarlijks. Om moeder te worden is niet moeilijk, om het te zijn wel.

Vandaag de dag moeder zijn is economisch gezien niet gemakkelijk, we willen allemaal onze kinderen 'alles' geven.

Vaak wordt daar niet over nagedacht, dus goed nadenken, overwegen voordat je eraan begint.

Moedergevoelens krijgen is niet leeftijd gebonden, wel aan allerlei bijkomende zaken zoals:

Vriendinnen hebben een baby
Gezondheid
Geld

Je bent er economisch/sociaal//psychologisch klaar/rijp voor als je dat soort zaken op een rijtje zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik niet zo hard zeggen, dat het niet moeilijk is om moeder te worden. Er zijn genoeg vrouwen voor wie dat wél moeilijk is.
Misschien krijg je dat gevoel wel nooit.

Kinderen zijn een keuze, je hoeft dus niet, omdat je een baarmoeder hebt, moeder te worden. Krijg je dat gevoel niet, krijg dan ook geen kinderen omdat andere mensen dat wel doen.

Krijg je dat gevoel wel? Denk er dan nog even rustig over na wat dat allemaal inhoudt en of je wel voor het kind kunt zorgen. Ga er dan pas voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel normaal hoor, om op je 21ste dat gevoel (nog) niet te hebben. En het is ook normaal om dat gevoel überhaupt niet te krijgen, al komt dat minder vaak voor. Sommigen krijgen het tegen het einde van de puberteit al, sommigen jaren later, sommigen nooit. Er speelt nou eenmaal (gelukkig) meer mee dan alleen een lichaam hebben dat fysiek in staat is om kinderen te baren.

Zelf was ik rond jouw leeftijd toen ik me begon te realiseren dat ik *misschien* best óóit kinderen zou willen. Een paar jaar later dát ik kinderen wilde, maar dan wel later als ik groot ben. Ik heb nog steeds niet echt het idee dat ik groot ben, maar echt actuele moedergevoelens heb ik even voor mijn 30ste gekregen. (Yep, kom maar op met die opmerkingen over mijn biologische klok!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb wel al kinderen, maar nog steeds niet het gevoel dat ik groot ben :)
Wordt juist soms weer helemaal kind door het spelen!