Zou mijn dochter (7) onderscheid maken tussen de echte Sinterklaas en een fictie verhaal rondom Sinterklaas?

Ze gelooft nog heilig in de Sint. Hij komt dus echt door de schoorsteen en zo. Maar zou ze de verhalen in de films, series en dergelijke wel als een fictief verhaal rondom de echte Sint beschouwen?
Is het Sinterklaas Journaal dan "echt" en de film "een verhaal"? Van andere films, series en theater beseft ze wel het verschil tussen echt en fictie.

Ik ga het haar natuurlijk niet zelf vragen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als ik naar mijn eigen kinderen kijk dan zag ik dat ze eigenlijk voor zichzelf bepaalden wat "echt" was en wat nep. Ze geloofden vast in alles van het sinterklaasjournaal en wat daar zoal bij hoort zoals de intocht op TV, bepaalde activiteiten op school etc. Daarentegen geloofden ze de sinterklaasreeks op de andere TV zenders niet. Dat was leuk om naar te kijken maar nep! Enkele bekende sinterklaasfilms geloofden ze dan weer wel.
Wat ik ook merkte dat in ieder geval de "echte" Sint (Bram van der Vlugt) erin moest meedoen.

Of jou dochter gelooft? Ik durf het niet te zeggen maar kinderen zijn in ieder geval heel creatief in het bedenken van allerlei verklaringen voor de dingen die eigenlijk onmogelijk zijn rondom Sinterklaas. Misschien kun je uit haar reacties wel opmaken wat ze wel en niet als waarheid ziet. Op haar leeftijd kan ze e.e.a. al aardig verwoorden.
Dat wordt tussen de regels door lezen de komende periode! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (7)

tja ik ken jou dochter natuurlijk niet,.
maar ik ken wel kinderen die echt alles serieus nemen en alles op tv moeten volgen over sinterklaas.

als ze wat ouder worden dan zien ze vanzelf wel in dat het helemaal niet kan kloppen en dat alle serie`s elkaar weer tegenspreken

maar als het wat teveel word kan je best zeggen dat sommige films net zoals andere films bedacht zijn, en dat die niet echt zijn.
13 jaar geleden
Het wordt tijd voor het verhaal van de HulpSinterklazen...
Omdat er zo heel veel kindjes zijn, en scholen die hij moet bezoeken, dat hij het bijna niet meer aankan, zoekt hij uit zijn beste vrienden de meest geschikte hulpsinterklazen uit, zodat hij tijd heeft voor de allebelangrijkste kinderen.

Je kunt ze uit het spaanse bejaardentehuis laten komen, of een sollicitatie-procedure bedenken, afhankelijk van waar je dochter voor open staat.

Ik weet nog, dat Sint (de echte, natuurlijk..) op onze school was geweest, en de volgende dag kwam hij in de gymzaal van de middelbare school, waar alle buurtkinderen naar toe konden. Ik had een mooie tekening voor hem gemaakt, maar het was een heel andere, veel minder lieve Sint op die middelbare school.
Toen mijn moeder me vertelde over de hulpsinterklazen vond ik dit volledig logisch, al vond ik het eigenlijk een beetje zonde, dat mijn tekening nou naar een andere, en bovendien een 'hulp' Klaas ging.

Vooral in grote steden, waarbij Sinten elkaar nogal eens op straat passeren met hun Pieten onderweg naar afspraken, kan dit het geloof nog even bewaren.
Maar gezien de leeftijd van je dochter vrees ik, dat dit zomaar het laatste jaar is van een heilig geloof in de Sint...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kind ziet wat het wil zien totdat ze zelf eens merkt dat er dingen niet kloppen. Het kan zover gaan dat een leraar voor de klas zich in Sintpak omkleedt en dat de kinderen overtuigd zijn dat het de echte Sint is. Laat de natuur zijn werk doen. Op een bepaald moment komen ze toch wel met vragen? Je hoeft niets te forceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leeftijd van 7/8 jaar komen kinderen in een twijfelfase (groep 4), in groep 5 geloven de meeste kinderen niet meer in sinterklaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel dat ze dat onderscheid zien.Zo ben ikzelf ooit als zwarte piet geschminkt zelfs mijn oren moesten goed zwart zijn.Een jaar ervoor was dat niet gebeurd bij het schminken en toen maakte de kleine de opmerking dat dat geen echte zwarte piet was want hij zag nog wit bij de oren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zal langzaamaan gaan merken dat er gaten in de verhalen zitten en daar zelf een verklaring voor verzinnen.

Als je het moment waarop ze beseft dat er geen 'echte' Sint is, nog wat wil uitstellen, kun je het beste zorgen dat ze zo min mogelijk in aanraking komt met allerlei Sinten. Dus gewoon de intocht en daarnaast de Sint op school, maar niet ook nog naar 5 ontmoetingen met Sint vanuit werk, sportclubjes, winkeliersverenigingen enzovoorts. Wel het sinterklaasjournaal, maar niet ook nog Slot Marsepeinstein.

Zo blijft de magie wat langer in stand en slaapt ze waarschijnlijk ook wat beter in de Sinterklaasperiode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kind kon ik de meest onlogische dingen rond Sint nog wel aan elkaar breien. Dat de Pieten door de schoorsteen kwamen die wij niet hadden: geen punt.
Toen mijn ma haar toevlucht nam tot het verhaal over hulpsinterklazen begon ik het een beetje vreemd te vinden. Helemaal toen ik ineens doorhad dat gedichten bij pakjes allemaal in de handschriften van mijn familie waren.

Ik vermoed dat je dochter bij twijfel zelf wel zal aangeven dat ze twijfelt, en dan kun je er wel op inhaken.