Hoe kan je jezelf aanleren om meer te praten in een groep?

Als ik met meerdere mensen ben (vooral als ik ze niet ken) word ik vaak stil en dat is heel vervelend. Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik heb ook moeite met praten in grote groepen. ik zou er graag ook vanaf willen

Antwoorden (8)

aaah, ik heb ik ook zovaak last van!
Ik kan je alleen ook niet verder helpen... :(
Ik heb wel deze tip voor je:
Concentreer je niet op jezelf, op hoe je er uit ziet.
Concentreer je juist op dat gene waar ze het over hebben, en probeer je in te leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Why die minnen? Van mij een plus ;)
Probeer het gesprek op een onderwerp te brengen wat je leuk vindt of veel van weet. Bij andere onderwerpen zal men dan sneller geneigd zijn om ook jou in het gesprek te betrekken. Maar uiteindelijk ben jij degene die het initiatief tot praten moet nemen. Dat moet je dus 'gewoon' doen en dat kan in het begin best lastig zijn.

Wat heb je te verliezen?
12 jaar geleden
Je zou van te voren een paar standaardvragen kunnen bedenken. Dat klinkt erg saai, maar het is een handige manier om een gesprek met iemand aan te knopen.
Vragen zouden kunnen zijn: waar kom je vandaan, wat heb je gestudeerd, waar heb je gestudeerd, van welke muziek hou je, heb je broers en zussen. En aan de hand van de antwoorden, kun je het gesprek verder breien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk gewoon: Ik ken deze mensen al heel lang. En maak grappen. Als ze om je lachen (al is het 1x) vinden ze je heel leuk.

Toegevoegd na 4 dagen:
Je moet gewoon leuk meedoen. Dat helpt altijd! Je hoeft niet zelf een onderwerp te beginnen, zeg gewoon een paar keer ja, dat is al een heel begin..

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe het 'stapje voor stapje'. Verwacht niet direct van jezelf dat je een geweldige prater wordt. Ga eerst stilletjes bij een groepje staan (bijv. waarvan je mensen kent), luister goed waarover het gesprek gaat. Als er een moment komt waarop je kunt reageren, zeg dan iets (het hoeft niet veel te zijn).

Ik ben ook geen goede prater. Ik kan daarentegen wel goed schriftelijk communiceren. E-mail, facebook, e.d. zijn handige communicatiemiddelen. Als je daar mensen beter hebt leren kennen kun je misschien ook beter met ze praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er ook last van gehad, totdat ik in een winkel ging werken als verkoper. Je moet veel met mensen praten, en bijna alleen maar met onbekende. Nu praat ik veel meer in de klas of in een groep. Ik ben veel minder verlegen! Of ga op een transport met onbekende mensen!;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel team sport
Geen winkel maar een cafe bij mij. Ik was ook een zeer stil water... tot ik bij een gezellig cafe achter de bar terecht kwam. Dit levert niet alleen een extra centje op, je kennissenkring neemt exponentieel toe, en je verkrijgt al snel zeer goede sociale en verbale vaardigheden.
Je bent nog wat jong, ga een kijken voor een baan bij een jongerencentrum, filmhuis of kultuurhuis, al dan niet als vrijwilliger.

Toegevoegd na 1 minuut:
o, en achter de bar staan is ook heel erg goed voor je ego. Hemel, wat een aandacht En je wordt er ook al erg snel heel erg gevat van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor wie is dat stil worden vervelend dan?

Wanneer mag je stil zijn van jezelf?

groet