Waar haal ik betrouwbare familiegegevens vandaan?

Het gaat dus om mijn voorgeslacht. Zoveel mogelijk juiste gegevens van hen en zover mogelijk terug.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

iedere gemeente heeft een stads archief, waar je de familie gegevens van jou helemaal kan terug zoeken...informeer bij je gemeente hierover...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je begint met je eigen familie. Vader, moeder opa om eens aan hen te vragen wat zij nog weten. Een naam is vaak al voldoende. Dan ga je naar de hoofdstad van de provincie waar die mensen woonden. Het kan dus zijn dat dat niet de provincie is waar jij zelf woont. Zo is mijn overgrootvader in zuid-holland geboren. Om zijn akte te halen moest ik dus naar Den Haag terwijl ik in Noord-Brabant woon.

In die hoofdplaats vind je het rijksarchief. Ga daar kijken in de tien jaren tabellen. Dat zijn hele lijsten met namen van mensen die geboren, getrouwd of overleden zijn.

Heb je een voorvader/moeder gevonden dan bekijk je de akte. Vaak staat die op microfiche. In de akte staan weer de namen van de ouders. Bij een huwelijk heb je de huwelijkse bijdrage. Als je voorvader in dienst was dan vind je ook gegevens over zijn lengte, haarkleur etc. Alle mensen die na 1811 geboren/getrouwd/gestorven zijn kun je redelijk goed terugvinden. Kom je verder terug dan moet je in de kerkboeken gaan zoeken.

Tegenwoordig staat er ook al veel online. Kijk maar eens op www.genlias.nl

Houd er wel rekening mee dat er een wettelijke termijn is voordat akten openbaar worden. Zo is een geboorteakte pas na 100 jaar in te zien, een overlijdensakte na 50 jaar en een huwelijksakte na 75 jaar.

Nog een tip: als je dit gaat doen dan is het verstandig om ieder aantekening die je maakt te bewaren. Zelfs al lijkt het waardeloos. Later kan zo'n krabbel toch waardevol blijken. En als je met iemand praat in het archief, al is het maar over het weer, vraag hem/haar dan wat hij doet. Ik ben zo twee keer in contact gekomen met iemand die ook naar mijn familie zocht. Handig om gegevens uit te wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet makkelijk.
Maar stamboomonderzoek kan een heel verslavende hobby worden.

Daar zijn programma’s voor.

Zoals Altvaer (gratis)
of Gedcom (probeerversie gratis)

Er zijn er nog meer.
Maar je moet via en met die programma’s zelf
veel onderzoek doen in bestanden en archieven
van bijv. gemeenten. Die zijn tegenwoordig meestel wel digitaal te vinden.

Mijn man zit op Geneanet

http://www.geneanet.org/?lang=nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je namen weet van je voorouders en misschien geboorte datum dan kijken via online begraafplaatsen.nl daar hebben wij veel info gevonden en kwam er bij toeval achter datmijn kind de zelfde naam had als een verre oma en tante ,suc6