Een jeugdvriendin gaat trouwen, maar het vrijgezellenfeest vind ik te duur...wat nu?

Deze vriendin(waar ik af en toe contact mee heb) vroeg me of ik naar haar vrijgezellen feest wilde komen,waarop ik ja heb gezegd. Nu blijkt dat de kosten 100 euro bedragen, wat ik nogal veel vind (als studente) en daarbij ken ik haar vriendinnen nauwelijks.
Kan ik het nog afzeggen? Of is het not done? Wat denken jullie?

Toegevoegd na 15 minuten:
Of moet ik het er gewoon voor over hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Heb in dezelfde situatie gezeten, maar toen waren het nog 100 guldens. Vond dat als student een idioot hoge prijs voor een vrijgezellenfeest.
Heb er erg van gebaald, maar ben wel gegaan en van dat balen nooit iets laten merken en haar nog nooit verteld.

Met het programma was namelijk wel te leven en het betrof een zeer goede vriendin waarbij ik op de bruilof ook daggast zou zijn. Als dat programma me niet aangestaan had, had ik waarschijnlijk afgezegd. Want ik ga niet iets extreems duurs doen wat ik ook nog eens vreselijk vervelend vind.
Het was maar een klein groepje en je betaalt ook voor de bruid; dat maakt het extra duur. Als je dat met een klein groepje moet betalen, maakt dat het ook duur.

Of iemand een jeugdvriendin is of niet, dat doet niet zo veel ter zake. Het gaat erom of het nú een vriendin is en of je daarmee bevriend wilt blijven.
Met haarzelf kun je niet overleggen. Dan breng je haar in verlegenheid, en dát is wel not-done. Als je het wilt bespreken, doe dat dan met degene die het organiseert en dat is niet de bruid.
Wel kun je de bruid zéggen dat je niet kunt komen, omdat het een rib uit je lijf is. Maar met haar overleggen moet je niet doen.

Je kunt overleven op wekenlang goedkoop brood met pindakaas hoor. En havermout is heel goedkoop en heel voedzaam, ook als avondeten.
Maar als je dat altijd al doet en je voor jezelf dit hele jaar ook al niets hebt gekocht, en je hebt werkelijk geen enkele rek meer is, dan niet twijfelen en degene die dat vrijgezellenfeest regelt laten weten dat je niet kunt omdat het toch echt onbetaalbaar voor je is.

Maar als je iemand bent die vaak gaat stappen en je die 100 euro er in een maand ook wel doorheen jast, dán kun je er wel heen, want dan moet je gewoon even wat spaarzamer gaan leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Eerlijkheid duurt het langst.

Ik zou gewoon eerlijk zeggen, dat het je wel heel leuk en gezellig lijkt, maar dat je als student zijnde echt niet veel ruimte over hebt. Ik zou zelf zeggen dat ik anders wel eens een andere keer met haar een drankje wil drinken.

Maar ga vooral niet liegen, want al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel :)

Toegevoegd na 23 minuten:
Of je het er gewoon voor over moet hebben? Dat ligt eraan of jij het het waard vind..

Wat mij opvalt is dat je toch twijfelt want anders zou je het hier niet vragen.. Daarnaast zeg je 'of MOET ik het er gewoon voor over hebben?'. Je moet niets.. De vraag is of jij het het waard vindt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keuze is dus: 100 euro betalen, of afzeggen begrijp ik. Er is geen middenweg?
Dan lijkt me afzeggen, gezien het feit dat je student bent, de enige optie.

Toegevoegd na 17 minuten:
Dan is het dus nog steeds dezelfde de keuze: betalen (dus die 100 euro ervoor overhebben) of afzeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou als ik jou was gewoon met haar praten misschien komen jullie er amen uit
Ik wens je veel sucses en hoop dat je wat aan deze tip heb! Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind niet dat je je vrienden zo even kan belasten met een kostenpost van E100.
Doe mee, en oja: het kost je 100 euro!

Je kan in zo'n geval gewoon heel beleeft zeggen dat je graag je plaats afstaat aan iemand anders met een iets ruimere beurs.. Ik neem aan dat je verder wel van harte welkom bent op de bruiloft, dus dat je dat wel kan meemaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet eens student maar ik zou geen 100 euro willen uitgeven voor een feest waar ik de hoofdgast wel ken maar is niet mijn beste vriendin en voor de rest ken ik ze niet.

Waar het om gaat is of JIJ het er voor over hebt, maar je vraag klinkt een beetje of je vind dat je het niet kan maken af te zeggen.

Als je liever niet wilt gaan: wees blij dat je student bent.
Zeg gewoon eerlijk, goh ik riep meteen ja maar het feest gaat mijn budget echt te boven, had ik helemaal niet aan gedacht, sorry

(ik zou in zo'n geval echt een probleem hebben, iedereen denkt dat ik dat best kan betalen maar ik zou het er niet voor over hebben en dat is wat vervelender om uit te leggen)
13 jaar geleden
Je kunt het heel best afzeggen en dat is geen sprake
van not-done.
Gewoon zeggen dat je op dit moment zo veel geld eigenlijk niet kunt missen.

Het gaat om een vriendin waar je af en toe contact mee hebt. Dat lijkt mij niet een hartsvriendin, waar je misschien meer voor over zou hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De twijfel in mijn antwoord ligt aan je toegevoegde woorden, of moet ik het er gewoon voor over hebben?

Ik vind dat je het vanuit twee standpunten kan bekijken:

Je kan de eer aan jezelf houden, er heen gaan zonder achteraf spijt te hebben, er een leuke avond van maken.

Je kan ook zeggen dat je niet komt vanwege de hoge kosten, en daarna misschien spijt hebben, waarom je niet bent gegaan.

Kortom, de keuze is aan jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees ik dat nu goed ? Organiseert degene die gaat trouwens ZELF het vrijgezellenfeest wil wil ze ook nog dat jullie daar ZO veel geld voor neerleggen ? Die heeft het voor zichzelf mooi voor elkaar gebokst zeg...

Normaliter organiseren de vriendinnen / zussen enz. gezamenlijk het vrijgezellenfeest, betaalt ieder voor zich en gezamenlijk voor de bruid. Althans, zo ging dat 'vroegah'. En hoeveel dat dan mag of moet kosten, spreken de vriendinnen onderling af.

(Sterker nog, eigenlijk is een vrijgezellenfeest iets voor mannen ; vrouwen gingen gewoon gezellig bij de bruid thuis koffie drinken en taartjes eten en kadootjes geven. Maar ergens in de jaren 80, begin jaren 90 heeft het wilde vrijgezellenfeest voor vrouwen opgang gevonden. Een echte diepgewortelde traditie is het dus nog steeds niet - het is pas recent overgenomen uit Amerika).

Natuurlijk kun je prima afzeggen als het zo ver boven je budget ligt. Of je daar nu de ware reden voor geeft of er iets moois van brouwt maakt eigenlijk niet uit. Jij bent niet in je eentje verantwoordelijk voor het slagen van dat feest, en voelt je vermoedelijk ook nog eens verloren in een groepje vriendinnen dat je niet of nauwelijks kent. Lijken mij - zeker in combinatie met het geld - uitstekende gronden om te annuleren. Vooral als je ja hebt gezegd VOOR je op de hoogte was van deze 'voorwaarden'.

Toegevoegd na 4 minuten:
Eigenlijk weet je zelf ook het antwoord al : als het namelijk om een heel goede, dierbare vriendin of lieve zus ging, zou je geen twee momenten nadenken over wel of niet afzeggen, maar je druk maken over hoe je aan het geld moest komen. Dat doe je duidelijk niet, dus heb je eigenlijk zelf de knoop ook al doorgehakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zeggen dat je niet meegaat omdat het te duur is.
Vorig jaar organiseerde de vrienden van mijn broer voor mijn broer een vrijgezellenfeest en ik heb toen ook ja gezegd.Een week van te voren kwamen ze aan met ook een rekening van 100 euri per persoon en ik heb toen gezegd dat ik dat niet normaal vindt voor een vrijgezellenfeest en heb toen gezegd dat ik niet meedeed.
IK heb wel ff mijn broer gebeld en het uitgelegd waarom ik en mijn vrouw er niet bij zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je gaat naar een feest wat je zelf betaald.Zo kan ik ook wel iedere dag een feest geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat zij jou er een beetje heeft laten inlopen en je dus veel te laat heeft ingelicht omtrent het bedrag dat het jou zou gaan kosten.

In jouw situatie zou ik haar ofwel mondeling of desnoods telefonisch laten weten dat dit voor mij erg bezwaarlijk is en..

Dat je daarom van haar uitnodiging liever geen gebruik maakt.

Als ze verder vraagt, kun je rustig zeggen dat je een dergelijk hoog bedrag niet had verwacht..toen je op haar uitnodiging in ging.

Normaal word je namelijk uitgenodigd zonder dat men een bijdrage van genodigden vraagt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gewoon eerlijk zeggen dat je niemand echt kent en dat het gezien de situatie veel geld is om even op te hoesten.
Eerlijkheid duurt het langst, maar is uiteindelijk wel het beste.