Wat kun je zeggen als iemand nooit echt luistert?

Een vriendin van me heeft verteld dat ze enorm ongelukkig is in haar relatie. Haar vriend luistert nooit naar haar problemen (dus komt ze er altijd mee naar mij). Als ze bijvoorbeeld vertelt over een conflict met iemand op haar werk zegt hij 'je moet gewoon zeggen dat ze op kunnen rotten'. Als ze vertelt dat ze zenuwachtig is voor een presentatie zegt hij 'trek je gewoon niets van de mensen aan', en als ze zegt dat ze zich zorgen maakt zegt hij dat ze zich gewoon geen zorgen moet maken, alsof dit soort gevoelens allemaal een keuze zijn, en hoe ze alles in haar leven beter kan doen (wat voor haar overkomt als kritiek).
Vervolgens begint hij een enorme monoloog over dat alle mensen er alleen maar op uit zijn om je te gebruiken, en praat vervolgens een kwartier over zichzelf, hoe hij is, en hoe hij alle problemen in zijn leven heeft opgelost.
Ze heeft hem een paar keer verteld dat ze soms nodig heeft dat hij gewoon luistert en niet met (nutteloze) oplossingen en verbeteringen komt, maar het verandert (nog) niet.
Persoonlijk denk ik dat ze gewoon niet zo bij elkaar passen, maar zij wil er heel graag aan werken met hem.
Mijn vraag dus: Hoe kan zij ervoor zorgen dat hij beter naar haar gaat luisteren, en haar accepteert zoals ze is, met zorgen en nerveus zijn en af en toe gewoon klagen om het klagen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Wat zij sowieso moet doen is haar grenzen aangeven. Want nu doet ze dat beslist niet en hij walst daar lekker overheen.

Als zij over haar gevoelens praat en hij begint over zichzelf, dan zal ze toch moeten zeggen: 'Ik heb het nu even over mij, mag dat?' Als hij dan doorgaat (want dat zal in het begin nog wel gebeuren), dan zal ze moeten blijven herhalen dat ze wil dat hij alleen even luistert.

Het is een kwestie van oefenen. Zoals mijn voorganger al zei: Mannen denken direct in oplossingen, terwijl een vrouw alleen maar een mededeling wil doen.

Ze moeten samen leren om elkaars verschillen te zien en te herkennen. Zij moet haar grenzen sneller en duidelijker aangeven en hij moet het 'harde' in hem loslaten en plaats maken voor zijn gevoelige kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het lijkt me verstandig dat die 2 es goed gaan praten....
Je schrijft dat zij eraan wil werken met hem: en hij?
Mijn ervaring is, dat mannen graag problemen oplossen, praktischer zijn. Ik generaliseer, ik weet het, maar misschien is haar vriend juist een type man als genoemd. Verder hebben vele vrouwen vaak vriendinnen nodig om tegenaan te problemen en te klagen. Okee: ik generaliseer alweer ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou als ik haar was gewoon benoemen wat ze niet fijn vind. mannen werk geloof ik graag met instructies en het liefst op een briefje. hij denk waarschijnlijk dat hij haar hier mee helpt dus als zij dat niet vindt moet zij gewoon zeggen: ''ik wil gewoon effe mn frustratie uiten, zeg maar even niets'' of ''ik hoef niet te weten wat jij zou doen.. ik wil gewoon even dat je me hoort en naar me luistert'' ''als ik advies wil of een oplossing dan vraag ik het wel''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onmogelijk lijkt me. Ook als zij zegt, ik heb een probleem met onze communicatie zal hij daar een, in zijn ogen pasklare oplossing voor hebben.

zoals je het schetst denk ik dat je gelijk hebt dat ze niet zo goed bij elkaar passen maar hier zie je natuurlijk maar een deel van het plaatje.

Je kunt jezelf een klein beetje veranderen, iemand anders KUN je niet veranderen (al willen we dat nog zo graag), het enige dat tot de mogelijkheden behoort is de ander er van overtuigen dat hij ZELF wil veranderen, en dan doet hij het omdat hij zelf het nut inziet, eerder gebeurt er echt niks (blijvends).

Dus als zij hem bij wijze van spreken zou verlaten en zou zeggen dat ze alleen terugkomt als ze anders met elkaar kunnen praten en hij wil haar niet kwijt, is er misschien een opening dat hij denkt, mmm moet ik toch iets aan doen.

Het is een volwassen man. Geen kleuter die nog dingen moet leren
13 jaar geleden
Hij luistert niet naar haar, en zij moet hem daarop aanspreken. Wat altijd werkt, is een zogeheten 'ik-boodschap' geven. Bijvoorbeeld: 'ik krijg het idee dat wat ik probeer te zeggen niet overkomt bij jou, en dat vind ik erg vervelend' in plaats van: 'je luistert niet naar me'. Succes gegarandeerd :)
Ze moet het op zichzelf betrekken, en waarschijnlijk luistert hij wel. Verwacht echter niet dat alles nu meteen is opgelost. Dat heeft tijd nodig. Maar als ze allebei moeite doen, dan komt vast alles goed. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag jou vriendin graag een beetje zielig doen, als het werkelijk zo'n groot probleem zou zijn moet ze het toch met haar vriend oplossen en niet jou ermee lastig vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reageren door met oplossingen te komen (je vriendin ziet toch wel dat dat goed bedoeld is?) is een gewoonte die héél moeilijk te veranderen is. Als dat je mindset is, dan klinkt klagen als het presenteren van een probleem dat opgelost moet worden.

Je zegt dat je vriendin al een paar keer heeft gezegd dat ze soms nodig heeft dat haar vriend alleen luistert. Maar heeft ze ook gezegd wannéér ze dat nodig heeft, of moet haar vriend maar gokken wanneer ze wil dat hij alleen luistert en wanneer advies welkom is?

Misschien kan je vriendin dit proberen: heel concreet *vooraf* aan haar vriend vragen of ze nú even tegen hem aan mag klagen, en vragen of hij nú even naar haar wil luisteren zonder advies te geven. Zeggen dat ze nú, op dit moment alleen nodig heeft om haar problemen hardop uit te spreken.

En over het idee dat haar vriend niet luistert: hij luistert evident wel, anders zou hij niet proberen om oplossingen aan te dragen. Als je vriendin haar problemen aan hem vertelt, probeert hij haar te hélpen. Misschien niet op de manier die zij graag zou wíllen, maar er lijkt me geen sprake te zijn van desinteresse.

Tot slot: misschien is wat zelfreflectie ook op zijn plaats bij je vriendin. Heeft ze overwogen dat haar vriend misschien ook wat anders nodig heeft dan steeds haar problemen aan te horen, terwijl hij het idee heeft dat die problemen met een andere houding goed op te lossen zouden zijn? Of dat het voor hem niet zo geweldig is om geklaag aan te moeten horen en niets anders te mogen doen dat dat geklaag te bevestigen?

Het is ook niet bepaald leuk als je probeert oplossingen voor iemand aan te dragen en daarop wordt gereageerd alsof je iets fundamenteel fout doet én ook nog je goedbedoelde oplossingen overduidelijk beschouwd worden als 'nutteloos'. Stel je voor, komt er iemand met een probleem bij je, je doet je best om mee te denken, en voordat je het weet zit je op het beklaagdenbankje omdat je 'kritiek' zou hebben. Hallo, de ánder kwam toch met het probleem?

Het klinkt voor mij alsof beiden zich een beetje aan moeten passen, en elkaar daar ook bij moeten helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zitten een aantal goede tips bij!
De oplossingen die hij geeft zijn dingen als 'maar dan moet je je niet zo voelen' of 'je moet gewoon tegen je collega's zeggen dat ze oprotten'. Dingen dus waar ze echt niets mee kan. Maargoed, ik heb het verhaal natuurlijk ook maar eenzijdig...
e zou met hem kunnen afspreken dat ze een kwartier haar vervelende gevoelens mag spuien zonder oplossingen en.of commentaar. Daarna er niet op terug komen. Klinkt heel gek maar het werkt als een spoortrein. Heb het vroeger zelf gehad en met mijn partner dit afgesproken het luchtte zelfs op als je gewoon 15 minuten kan spuien wat je wilt zonder enig commentaar.
Wat ze wel duidelijk moet zeggen is dat ze geen oplossing van hem wil.

Mannen eb vrouwen communiceren nuneenmaal anders.

Toegevoegd na 41 seconden:
moet natuurlijk zijn "nu eenmaal anders"