Bindingsangst is het gevoel dat je vrijheid verdwijnt als je een relatie begint. Je partner mag nooit echt dichtbij komen, en als het serieus begint te worden, stop je ermee. Dan begin je je kwetsbaar te voelen, en dat schrikt je te veel af.
Vaak ontstaat bindingsangst vanuit onbewuste en niet verwerkte emoties. Mensen die weinig genegenheid hebben gekregen van hun ouders hebben er vaak last van. Ook mensen van wie het vertrouwen ooit heel erg werd geschonden door iemand die hen dierbaar was, kampen vaak met bindingsangst. Bewust of onbewust proberen ze nieuwe pijn te vermijden.

Tijdelijk of structureel?
Iedereen heeft wel eens last van een lichte bindingsangst. Twijfels over een relatie en de stappen die je daarin zet, horen er gewoon bij. Maar soms wordt de angst structureel en overheersend. Stel voor jezelf de volgende vragen, om na te gaan of je echt last hebt van bindingsangst.

Ik wil wel een vaste relatie, maar ik kom niet verder dan kortstondige liefdes. Na een paar weken slaat de twijfel over mijn nieuwe partner altijd toe. En dan begin ik mijn single leven te missen.
Ik vraag me altijd af of het wel de ware is. Misschien loop ik wel nog iemand beters mis.
Mijn partners waren allemaal te gemakkelijk. Ik heb een beetje spanning nodig.
Ik maak het uit als mijn partner te veel aandacht vraagt.
Op vakantie met mijn partner? Met mijn vrienden is het zo veel leuker.
Ik wil niet praten over samenwonen of kinderen krijgen. Dat is nog zo ver weg.
Herken je veel van jezelf in deze stellingen? Dan is er een grote kans dat je last hebt van bindings-angst.
---------- OPLOSSING-----------

Bindingsangst moet je niet zomaar accepteren. Als je jezelf aanpraat dat het gewoon bij je hoort, zal je er nooit van af geraken.
Het is belangrijk dat je er leert over praten . Door te praten over jullie relatie voorkom je misverstanden en spanningen.

Gun jezelf ook de tijd om naar een relatie toe te groeien. Het vergt veel energie van beide kanten om de bindingsangst te overwinnen. Geef het dus niet te snel op als je voelt dat je angst weer de kop opsteekt.

Als je zelf geen oplossing vindt, kan je ook bij een psycholoog aankloppen. Die leert je om je valse overtuigingen en je weggestopte pijn onder ogen te zien. Als je de oorzaak van je angst kent, kan je aan oplossingen werken. En zo kan je de liefde stilaan toch toelaten in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bindingsangst is een begrip uit de psychologie. Het duidt het gevoel of gedrag aan dat iemands vrijheid verdwijnt zodra een relatie wordt aangegaan. Iemand met bindingsangst heeft daardoor meestal problemen met intimiteit.

Kenmerken van bindingsangst zijn:

Personen hebben over het algemeen korte relaties
Personen twijfelen of hun partner wel de ware is
Personen geven hun geliefde het gevoel dat hij of zij te veel aandacht vraagt
Personen brengen veel meer tijd door met hun vrienden dan met hun geliefde
Mensen met bindingsangst zijn huiverig voor samenwonen, huwelijk, en relaties.

De oorzaken van bindingsangst kunnen liggen in de jeugd, trauma's opgelopen tijdens het leven, opvoeding of genetisch bepaald zijn.

Als je bindingsangst hebt is het beste om je te laten adviseren door een psycholoog/psychotherapeut. Hij of zij zal samen jou de oorzaak achterhalen en daar iets mee doen. Je hebt er wel een verwijzing van je huisarts voor nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verlatingsangst en bindingsangst zijn goed te verhelpen. In therapie leer je beter met je angst omgaan, nieuwe betekenissen te geven aan het gedrag van je (mogelijke) partner en ontwikkel je meer zelfvertrouwen en eigenwaarde. Hierdoor wordt je steeds onafhankelijker, minder bang om verlaten te worden en kun je een volwassen verbinding met de ander aangaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is er iets in het verleden gebeurd .Het kan bv zijn dat je heel veel als kind van iemand gehouden heb en die op een of andere manier uit je leven is getrokken.Wanneer dit niet op een goeie manier met ondersteuning is gebeurd dan veroorzaakt dit een trauma waar je je hele leven tegenaan loopt ,net zolang totdat je ervan bewust wordt en er aangaat werken.Vaak kom je tot genezing wanneer iemand hetzelfde heeft meegemaakt en doorleefd heeft zodat hij of zij weet wat je doorgemaakt heeft.
Door dit trauma krijg je zoals vanzelfsprekend een bindingsangst ,want je onbewuste zegt immers ,als ik van iemand hou ,kan ik weleens iets verliezen wat ik geen plaatsje kan geven.Het trauma van de vorige keer zit er immers nog .
Ook wanneer je met een goeie therapy bezig bent kun je wel verwerken ,maar het kost zeeen van tijd.