Wat kun je zeggen tegen je vader als hij uit het verzorgingstehuis wil naar zijn eigen huis?

Toegevoegd na 21 uur:
Hij is 90, dementerend en kan niet zelfstandig wonen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je de vraag wat uit kunnen breiden?Het ligt er nogal aan in wat voor conditie je vader verkeert.Is hij gezond,nog helder van geest,goed ter been en dat soort zaken.Het hangt toch ook daarvan af of hij überhaupt wel naar zijn eigen huis zou kunnen.

Het beste antwoord

Je kunt in ieder geval aan hem laten blijken dat je hem begrijpt. Jij zou dat in zijn plaats ook willen, toch? Verder kun je hem proberen in te laten zien waarom hij daar ook alweer zit, en misschien kun je hem wel een keer een dag meenemen naar zijn oude huis, of daar in de buurt gaan wandelen ofzo.
Het is natuurlijk heel pijnlijk als je ouders niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Ook omdat je ze dan als ouder eigenlijk al verliest. Ineens moet jíj de keuzes voor hen maken in plaats van andersom. Het beste dat je kunt doen is, denk ik, zo liefdevol en rustig mogelijk uitleggen waarom die keuzes zijn gemaakt. Net zoals ze jou vroeger uitlegden waarom je niet bij je beste vriendinnetje mocht gaan wonen. (Of niet nog een ijsje mocht.) Sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat het echt beter is voor hem, dat hij daar blijft. Op het moment, dat je thuis bent, kan je niet de zorg krijgen die je nodig hebt.
Probeer ook te achterhalen waarom hij het er niet goed naar zijn zin heeft. Eventueel kan er wat aan gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou zeg, die vraag is wel heel erg kort door de bocht.

Waarom zou hij niet naar huis mogen?

Wat is de reden dat hij in een verzorgingshuis zit?
Hoe oud is hij en wat mankeert hij?
Wordt hij daar goed of slecht verzorgt?
Is er geen overleg mogelijk over thuiszorg?
Eventueel gecombineerd met zorg door kinderen of anderen? (mantelzorgers).

Men doet er alles aan om oudere mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen en ze daar de nodige zorg te geven.
Dat schijnt nog goedkoper dat een tehuis en bovendien
is het voor mensen fijn dat ze in hun eigen omgeving zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt ook inmiddels niet zomaar een indicatie om naar het verzorgingstehuis te gaan. Dan moet er ook echt iets aan de hand zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij.
Er gaat een breedvoerig overleg aan vooraf als kinderen met pijn in hun hart een beslissing moeten nemen die leidt
tot een opname in een bejaarden of verzorgingshuis.

Aan zo,n beslissing is heel wat voorafgegaan en het plaatsen is een positief iets daar men de ouder goed verzorgt achterlaat.

Men kan de ouder laten weten dat het huis is verkocht of dat het huis nu door een ander wordt gehuurd.

Vele redenen liggen ten grondslag als iemand niet meer
zelfstandig kan wonen, al heeft men alle hulp die mogelijk is.