Hoe is het concept van 'partnertrouw' tot stand gekomen?

Uiteraard zijn wij (en dan vooral mannen) niet gemaakt om, seksueel gezien, ons hele leven met 1 partner te vertoeven.
De man is gemaakt om zijn zaad zoveel mogelijk te verspreiden, met zoveel partners mogelijk.
Je kunt nog zo 'verliefd' zijn op een vrouw, je zult altijd seksueel naar andere vrouwen blijven kijken. Dat is gewoon onze natuur.

(Note: Bij vrouwen komt dit uiteraard ook voor, maar de biologische drang hiervoor is lager)

Mijn vraag is nu, hoe is partnertrouw tot stand gekomen?

Is dit puur en alleen tot stand gekomen met de opmars van religie? Of zijn er nog andere oorkaken?

En dan, de jaloezie die we voelen wanneer onze partner vreemd gaat of dit wil doen, is dit biologisch, of is deze jaloezie er maatschappelijk in geconditioneerd?

Toegevoegd na 1 minuut:
oorkaken moeten uiteraard oorzaken zijn :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jeetje Dat is een lastige.
Monogamie is inderdaad opgelegd door religie.
Daarvoor en daarnaast was het hebben van meerdere vrouwen afhankelijk van hoeveel je er als man kon onderhouden.
Dat vrouwen door onderdrukking en afhankelijkheid (het 1 sluit het ander niet uit) die mogelijk bijna niet hadden wil niet zeggen dat ze dat niet wilde. Kijk maar naar de machtige vrouwen in de geschiedenis en ze hadden net zo'n parem als de mannen in die tijd.
Jaloezie is van iedere tijd en een teken van kwetsbaarheid en onzekerheid.
Iemand die zeker is van zijn of haar relatie zal geen last hebben van jaloezie.
Tegenwoordig in deze tijd van dereligierisering (is dit een woord ?) worden we steeds vrijer in de omgang en "delen" we onze partners steeds meer.
Relaties die een bepaalde vrijheid hebben houden langer stand en zijn bevredigender dan monogame relaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De enige oorzaak is religie, en natuurlijk ook het praktische aspect dat partnertrouw de goedkoopste manier is.

In Azië kennen ze partnertrouw niet zo, maar bereiken ze hetzelfde door een hoge bruidsschat. Al ben je niet trouw, je kunt je geen tweede vrouw veroorloven.
De islam eist ook geen partnertrouw maar bij overspel wordt de vrouw gestenigd. Je mag wel twee vrouwen huwen. Dit geldt ook bij een pseudo christelijke religie als de mormonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de mens vergelijkt met een aap dan valt op dat een jonge aap veel sneller voor zichzelf kan zorgen dan een jonge mens.
Een jonge mens heeft langdurige ondersteuning nodig en om de soort in stand te houden moeten er toch minstens drie tegelijk worden groot gebracht.
Hiervoor is dus lange (vrijwel levenslange) ondersteuning van het mannetje nodig en die is dus niet door de religie opgedrongen.
Het is pas nu in deze maatschappij dat vrouwen in staat zijn om alleen succesvol een kind groot te brengen en dan nog wordt een vader vaak gemist (en niet alleen in materieel opzicht).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben hersenen,kunnen nadenken.
Daaruit is ook het volgende voortgekomen.

(Genesis 2:24) . . .Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en hij moet zich hechten aan zijn vrouw en zij moeten één vlees worden.

'tja mensen hechten zich aan elkaar.kennen ook begrippen zoals trouw, eerlijkheid ,tederheid, ...

De mannen die achter hun pik aanlopen zijn evolutionair gezien ten dode opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha, zo zie je misschien het best wie de baas is in huis.

Mannen willen graag "spreiden" en vrouwen willen graag een vaste partner voor de zekerheid......

Maar voordat je denkt dat het alleen een grap is, denk ik inderdaad dat vrouwen hun "waar" op een gegeven moment alleen verkopen als er iets tegen overstaat.

Wat had je er vroeger als vrouw aan om zo'n man z'n gang te laten gaan en jij had er weer een mond bij om te voeden (in je uppie). Dus waarschijnlijk zijn de heren in gaan zien dat wat langer blijven ook wel voordelen had.
13 jaar geleden
Het steeds moeten jager is niet meer van deze tijd. Het samenleven met een partner is als je het samen goed kunt vinden en dit met respect en waardering voor elkaar doet een prettige en fijne manier om te leven. Als sex het enige is waarom je voor iemand kiest ben je niet goed bezig want er is zoveel meer
13 jaar geleden
Ik zou willen zeggen : We laten ons conditioneren door de anderen rondom ons , de samenleving waar we zo graag bij willen horen.

We worden vrij geboren, laten ons die vrijheid dan "vrijwillig " afpakken door de vaste relatie met al zijn beperkingen en afspraken.

De meesten van ons willen van binnen eigenlijk vrij zijn. Daar komt veel frustratie bij om de hoek kijken.
Want de vrijheid wordt je geconditioneerd dat je wordt door de anderen om je heen ( die ook bang zijn om beoordeeld te worden en daarom ook de verantwoorde manier van samenleven kiezen) .

En het maakt niet uit , man of vrouw , je laat je je vrijheid afpakken door de relatie met de ander en je verliest je vrijheid.

Samengevat: De wens om door je sociale omgeving geaccepteerd te worden veroorzaakt het concept van "partnertrouw".

Toegevoegd na 32 minuten:
Overigens , deze keuzes worden door ieder van ons in onwetendheid gemaakt . En ik ben net zo onwetend in mijn gemaakte keuzes dan wie dan ook .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout Oorzaak is niet religie maar de mens zelf ook al heb je een instinct je hebt nog altijd de keuze om buiten je relatie te gaan eten het is net alsof je gaat slapen je lichaam zegt je moet gaan slapen maar las je moet werken ga je door met werken....

De mens kiest zelf om bij zijn haar partner te blijven...
Het hele excuus het zit in onze genen is gewoon een leugentje van bestwil.... (Het is mischien waar maar je hebt nog altijd de keuze)

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus antwoord op partnertrouw : is gekomen door de mens die behoefte aan een vaste partner zoekt om kinderen te maken en op te voeden en een hechte emotionele band mee te hebben...