Waarom word ik zweverig, als ik in de oogjes van een pas geboren kindje kijk ?

Ik heb het kindje nu 4 keer gezien, maar de eerste 3 keer lag hij te slapen, en had zijn oogjes dicht.
Vandaag zag ik hem voor de eerste keer met de oogjes open, en ik werd helemaal zweverig.
Ik dacht eerst dat ik de liefdevolle gevoelens van de moeder voor het kindje voelde, wat me zweverig maakte, maar toen kwam ik tot de conclusie dat het dan de eerste 3 dagen ook al had moeten gebeuren, dus kwam ik tot de conclusie, dat het, het kijken in de oogjes van het kindje was.
Het was een mooie ervaring.
Maar hoe komt dit ?

Ik Ben zelf niet de moeder, de moeder is een vriendin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je in de oogjes van een pasgeborene kijkt sta je open, en dat kindje ook.

De openheid van zo'n kleintje is immens groot, geen begrenzingen dat maakt dat je in die openheid geen houvast hebt en dat geeft een zweverig gevoel.

Je kunt dit alleen ervaren als je in staat bent je eigen begrenzingen (idee van privé terrein in je gedachten/gevoelens) even los te laten en je te laten gaan in de openheid van het kindje.

Toegevoegd na 28 minuten:
Wat ook een belangrijk aspect is in dit verhaal is het compleet met het contact bezig zijn, dus niet ondertussen met andere zaken (je kopje koffie, je zus, het werk wat nog niet af is, enz.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is de onschuld, de eenheid die je zo week maakt, zo zweverig... De stilte, de puurheid van het kleine schepseltje... vertederend en schoon... Tabula Rasa...

En het doet je denken aan je eigen wens dit mee te maken als moeder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het 'pure' wat je ziet. Mogelijk word je overspoelt met liefde! De onschuld, het zuivere wat je in die kinder ogen leest/voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt niet zweverig, maar je herkent.
De ogen zijn de spiegel van de ziel, en de ziel komt uit hemelrijk, waarin alles nog puur en zuiver is.
Onbewust ken en herken je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menselijke eigenschap, liefde voor kinderen; dit leidt tot zorg voor kinderen.

Darwin noemde dit seksuele (!) selectie.