Had jij het in de gaten het moment dat je kind voor het eerst van zijn leven het woordje "ik" bezigde?

Eigenlijk een historisch moment, toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee dat kan niet, voordat ik in de gaten heb dat ik ik ben, kan ik geen ik zeggen...

Toegevoegd op 07-05-2009 13:00:24
Dat was de beleving van het kind, maar de moeder (soms ook de vader als die thuis is) kan dat natuurlijk wel in de gaten hebben... En dan verandert er heel veel...
Het tweede woordje dat hij/zij dan leert is NEE...
daarvoor was het altijd ja, ja en ja... Daarna komt er nee, nee en nee... Dat is wel even wennen voor de moeder (en voor de vader als die thuis is)...

Toegevoegd op 07-05-2009 13:01:58
En het is inderdaad een historisch moment, pas dan wordt de persoon geboren die ik kan zeggen, voorheen bestond dat nog niet... Dus in feite is dat een geboorte...
de geboorte van de persoon, is niet de geboorte dus van een lichaam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, bij de oudste had ik dat door. Vond het heel speciaal.
Bij de twee anderen had ik minder tijd om met ze bezig te zijn, dus heb ik het niet gemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik weet nog wel de eerste woordjes van mijn kinderen, maar wanneer zij ik, jij, papa of mama zij weet ik echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is absoluut een mijlpaal. En even als opmerking terzijde: is het niet vreemd dat ouders dat zelf tegenhouden als ze altijd over zichzelf spreken in de derde persoon? Daar is al eens een vraag over geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat je het later aan je kind kunt vertellen, ja dat kan ik me wel voorstellen.
Ik weet niet meer wanneer onze kinderen _ik_ gingen gebruiken en of dat vroeger of later was dan gemiddeld. Ik heb zelf in ieder geval nooit over mijzelf gesproken als "mama". Voor mij, maar da's natuurlijk heel persoonlijk, klonk dat vreemd..
Jazeker... mijn dochter sprak over zichzelf als Lilo (Lilian) en plots op een dag zei ze; 'ík wil dat'... nou als dat geen manifestatie van het ego-bewustzijn is... en grote stap voorwaarts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK dacht toen op het moment mijn dochtertje me bewust weg mepte, zo van; NEE dat wil IK niet... toen wist ik dat ze een eigen IK had ontwikkeld :)

Toegevoegd op 09-05-2009 23:50:18
en dat vond ik toen wel een historisch moment... maar nu is het vaak irri haha