Hoe vaak moet je de piemel van een peuter wassen?

Ik ben zelf besneden dus heb er niet zo'n ervaring mee. Ik denk dat je een onbesneden piemel vaker moet wassen... maar hoe vaak? Ik hoorde dat het lelijk kan gaan ontsteken als je em niet vaak genoeg wast, vandaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Bij een intacte voorhuid heeft de eikel inderdaad wat meer aandacht nodig qua hygiëne, maar bij een peuter zit waarschijnlijk de voorhuid nog verkleefd aan de eikel. Bij baby's en peuters is dat heel normaal; het gaat vanzelf over. Bij de meeste jongens verdwijnt die verkleving zo tussen het 6e en 10e levensjaar, en dan kan bij vrijwel alle jongens de voorhuid volledig teruggeschoven worden over de eikel.

Zolang het nog verkleefd zit, laat je het gewoon met rust, en was je alleen de top van de eikel. Je hoeft dus nog niets terug te schuiven. Vanaf een jaar of drie à vier kun je rustig proberen of je de voorhuid al een beetje terug kunt schuiven, en dan was je ook een beetje onder de huidplooi. Intussen leer je je zoon/kleinzoon (ik neem aan dat het daar over gaat) dat hij dit zélf ook moet gaan doen, en dat hij op die manier zijn piemel goed schoon kan houden. Dat doe je gewoon elke dag, of zo vaak als je doucht of de rest van zijn lichaam wast. Het is onderdeel van de normale hygiëne, zoals je bijvoorbeeld ook leert om goed te drogen tussen de tenen en je bij meisjes leert om bij de vulva géén zeep te gebruiken. Heel goed om dat je kinderen al vroeg als routine aan te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, ...en het gaat idd over mijn zoontje grtjs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ging er ook niet vanuit dat je dit soort vragen over de buurjongen stelde hoor ;-). Maar waarschijnlijk hoef je dus nog niet zoveel te doen met die voorhuid. Op den duur kun je voorzichtig kijken of het velletje al een beetje los zit en terug te schuiven is, dat gaat geleidelijk aan dan wat makkelijker en wat verder. Met een jaar of tien moet de voorhuid wel terug te schuiven zijn, maar als het daarvoor nog niet kan is dat geen ramp. Zolang hij gewoon kan plassen en geen klachten heeft, is er niets aan de hand. En het is wel een beetje een lastig plekje om goed schoon te houden natuurlijk, maar dat geldt voor élke huidplooi. Dus ook voor tussen de tenen en de bilplooi, bijvoorbeeld. Het schoonhuiden van de eikel is nét ietsje lastiger met voorhuid dan zonder: het vraagt extra aandacht, maar je hoeft ook niet bang te zijn dat je niet genoeg wast of dat je zoontje allerlei infecties op gaat lopen omdat jij niet goed weet hoe je met een voorhuid om moet gaan. Je moet gewoon zijn piemel wassen zoals je de rest van zijn lijf ook wast, en daarbij de voorhuid wat terugschuiven voor zover dat (al) kan. Dan zal hij echt geen rare infecties oplopen.