Kan mijn man zonaar mijn kind mee nemen?

Mijn man en ik liggen in een scheiding maar zijn nog steeds getrouwd. Nu heeft mijn man mijn kind mee genomen en ik heb geen idee of en wanneer ik haar terug krijg. Ze is 10 maanden oud en ik heb altijd de zorg voor haar gedragen. Ik maak mij er zorgen en vraag mij af of hij dit zomaar mag doen en welke stappen ik het beste kan ondernemen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15.4K
tinus1969
7 jaar geleden
Welk land?
ronron1212
7 jaar geleden
Hoelang heeft hij haar al dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet naar een ander land gewoon naar een ander huis waar hij verblijft. Hij heeft haar nu 4 dagen
tinus1969
7 jaar geleden
@Missunshine, in welk land woon jij? Nederland, Vlaanderen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 ik woon in nederland
tinus1969
7 jaar geleden
In dat geval kun je eens bij de politie gaan praten ivm 'onttrekking ouderlijk gezag'. Politie komt daar niet altijd graag voor in beweging, maar formeel kan het.
AlphaLimaSierra
7 jaar geleden
@ Tinys Wie zegt dat de vader geen gezag heeft?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vader heeft zelf ook ouderlijk gezag
tinus1969
7 jaar geleden
@AlphaLimaSierra; @Missunshine; hij onttrekt het kind aan jouw ouderlijk gezag. Dat is formele gezien genoeg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn man zijn weerwoord daarop is dat als jij ons kind terug btengt hij onttrokken word van ouderlijk gezag. Politie doet miets verder
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Missunshine, uw laatste reactie begrijp ik niet helemaal.
Bedoelt u dat als u man het kind bij u terugbrengt hij geen recht meer heeft op zijn ouderlijke gezag?

Antwoorden (3)

Ja, dat mag. De vader heeft immers ook het ouderlijk gezag, net als de moeder.
Mijn advies is om snel een advocaat te raadplegen
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en toch zijn er situaties dat het niet zomaar mag en zeker niet voor onbepaalde tijd.
beste ,

je man kan zonder je toestemming niet zomaar je kind meenemen!
als hij het toch doet en je stemt hier niet mee in dan kan je klacht indienen wegens ontvoering , ondanks beide ouders ouderlijkgezag hebben heeft de moeder net een streepje voor.
Zelfs al dreig hij er mee dit te doen zou ik best al een advocaat op de hoogte stellen die indien nodig politie en gerecht op de hoogte stelt.

Ik hoop u hier goed met opweg geholpen te hebben .

Mvg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beide ouders hebben automatisch het wettelijke gezamenlijk gezag tijdens een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Het gezamenlijke wettelijke gezag kan bij gescheiden ouders geregeld zijn via de rechter dmv het ouderschapsplan.
U schrijft dat u met een echtscheiding bezig bent, maar niet of er al afspraken zijn gemaakt over wie en waar iemand gaat wonen, waar het kind gaat verblijven of er al een verplicht ouderschapsplan is ingediend en door u beiden is ondertekend. Zolang dat nog niet geregeld is hebben beide ouders evenveel gezag.
Een ouder mag zijn eigen kind alleen niet altijd meenemen over de grens. De andere gezag hebbende ouder moet het hiermee eens zijn. Zo niet, dan kan het zijn dat de vertrekkende ouder zich schuldig maakt aan een strafbaar feit.
Dat één ouder in principe geen beslissingen kan nemen zonder medeweten of akkoord van de andere ouder geldt alléén als de ouders gescheiden zijn , of gescheiden wonen maar wel samen het ouderlijk gezag hebben en het gezag over het kind is vastgelegd in het ouderschapsplan.

Toegevoegd na 1 uur:
Als het kind in de Basis Registratie Personen (BRP) op uw adres staat ingeschreven dient dat ook het wettelijk adres (domicilie) te zijn. Het kind mag niet onbeperkt op een ander adres verblijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U bent met een scheiding bezig. Hoe ver bent u al gevorderd? Is er al een advocaat bij betrokken en zo ja, hebt u allebei al een advocaat?
Zijn er over de wettelijke verblijfplaats van het kind al afspraken vastgelegd en door u beiden ondertekend? Heeft de politie u raad gegeven? Heeft u enig idee waarom de politie zich er niet mee bemoeit?