Sinterklaasgekte, Is hier iets tegen te doen ?! Lees de uitleg !

Bij mijn schoonfamilie wordt uitgebreid Sinterklaas gevierd en ik word er helemaal gek van ! De Sinterklaas liedjes staan bijna iedere dag al aan. Ik moet mee kijken met het Sinterklaasjournaal, elke week word mij gevraagd of ik mee wil doen met zwarte piet spelen bij de basisschool in de buurt of de voetbalclub. Ik word er helemaal moe van om telkens nee te zeggen. Ik haat de "goede ouwe man". Ja het zit echt diep inderdaad haha.
Maar ik ben 22, mijn vriendin is 21 er zijn daar geen kleine kinderen in huis. Er toch moet alles gevierd worden. Ze vinden het allemaal zo leuk. Ik weet het, je kan niet alles leuk vinden aan je schoonfamilie dat moet je ook niet willen. Maar ik moet toch wel 1 jaar nee kunnen zeggen tegen St. Nicolaas. Ik doe al 6 jaar mee, nu vind ik het eigenlijk wel genoeg.

Ik hoop op goed advies.

Toegevoegd na 12 minuten:
Mijn vriendin vindt het zelf wel leuk, maar voor haar hoeft het zelf ook niet zo overdreven... zegt ze..

Maar het punt is nog een beetje om het nog wat uit te breiden. Haar vader is ziek ( ME ) en dit is hetgene waar hij eigenlijk het hele jaar naar uitkijkt. Sinterklaas.
En ik gun hem dit plezier ook van harte ! maar ik word er zelf nu wel heel erg moe van en begin ook echt een hekel te krijgen aan sinterklaas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vindt je vriendin er zelf van? Dat is wel belangrijk om te weten hiermee om te gaan. Als zij het ook allemaal zó leuk vindt, is het een stuk moeilijker om hieraan te ontkomen én de lieve vrede te bewaren dan als zij er inmiddels ook een beetje moe van begint te worden.

Het beste antwoord

Ik zou niet een uitgebreid gesprek gaan voeren met je schoonouders. Dit maakt het te "zwaar beladen" en je zult hun er onnodig mee kwetsen.

Dat je geen Sinterklaas of Zwarte Piet wilt spelen begrijp ik en moet je ook gewoon niet doen als je dat niet wilt. En dan zeg je gewoon tegen je schoonouders dat je geen tijd hebt. Klaar, je hebt een drukke baan of je zit midden in je studies. Niet moeilijk over doen en niet onnodig mensen gaan kwetsen.

Voor al het andere; maak je niet te druk. Dat je schoonouders dit nu zo leuk vinden, ach ze doen er niemand kwaad mee. Op pakjesavond zorg je sowieso dat je erbij bent en probeer er van te genieten. Je schoonvader is ziek en als er iets mocht gebeuren met hem, laten we in Godsnaam hopen van niet, dan krijg je misschien later spijt.
En ten slotte vind je vriendin het ook nog leuk, ondanks het feit dat het allemaal wat "overdreven" is.

En wat je natuurlijk ook kunt doen wanneer je daar bent en je schoonouders willen het sinterklaas journaal zien, ga een spelletje spelen met je vriendin. Of pak een tijdschrift,.... maak het niet moeilijker dan het is. Geniet van de leuke dingen en in de liefde is het een beetje geven en een beetje nemen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie/motivatie ! Ach, het duurt maar 3 weekjes :) GroetjeS !

Andere antwoorden (6)

Misschien met z'n allen eens om de tafel en in alle rust bespreken of het ook ietsje minder kan? Ik lees niet in je uitgebreide verhaal, dat je dat al eens hebt geprobeerd. Gezien je antwoord over de mening van je vriendin lijkt het me, dat zij daar ook achter zal staan.
En er minder een groot punt van maken..... Ken je het ECHTE geheim van Sint al??? Zo ja, dan maak je je druk om niemand ;-) Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje geven en nemen denk ik.
Het pleit voor je dat je het je schoonvader wel gunt.
Maar het is een beetje overdreven om je drie weken lang helemaal in te zetten voor het sint gebeuren.

Wellicht is het goed om duidelijk te zeggen dat je geen tijd en behoefte hebt om al die dingen er omheen te doen. Je kunt dan wel pakjesavond uitgebreid vieren zoals zij dat gewend zijn.
Mijn schoonfamilie doet dit ook een stuk uitgebreider dan mijn familie, maar je moet je ook een beetje aanpassen.

Gewoon eerlijk (en op een nette manier) zeggen. Wellicht kan je vriendin hier ook bij helpen.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer met je familie inderdaad een compromis te sluiten. Soms is het een kwestie van geven en nemen. Als jij op een rustige manier uitlegt dat je het ieder jaar weer een opgave vindt en het van jou niet hoeft, maar de anderen het wel graag willen vieren zou iedereen misschien wat water bij de (bisschops)wijn kunnen doen zodat het voor iedereen ook leuk blijft.

Wees in ieder geval duidelijk. Als de school/voetbalclub je elke keer weer vraagt om Zwarte Piet te spelen zeg dan duidelijk "nee" en geef ook aan dat je er niet meer aan meedoet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken zou ik zeggen: Praat met elkaar en leg je standpunt uit.

Maar als je zes jaar in deze situatie geleefd hebt en het eerder wordt uitgebreid dan verminderd, lijkt mij dat je gewoon voor jezelf moet kiezen.

Dus in duidelijke bewoordingen aangeven dat 'jij niet meer meedoet met al die Sinterklaas poespas'

Gewoon zeggen dus dat je ervan baalt..jammer dus voor je schoonvader, maar helaas..jij hebt immers ook recht op een eigen leven.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt tijd voor een assertieve reactie. Overleg met je vriendin hierin, het mooist is het als jullie op één lijn staan.
Zoek een rustig moment uit om er over te praten en vertel ze dat je niet zo veel om de sint geeft. Dat je het prima vindt om een gezellige avond met kadootjes en surprises en zo te hebben maar meer niet. Dat je helemaal niet geschikt bent om Piet of Sint te spelen.
Ik krijg trouwens de indruk dat je er in huis woont. Dat zou het lastiger maken, dan ben je toch een beetje gast en kun je niet zo'n cd met sintliedjes uitzetten. Maar als je er niet woont, kun je ze toch een beetje mijden deze weken? Je hoeft er toch niet elke avond op de bank te zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken zou ik een gesprek aangaan en tegen hun zeggen dat zij niets kunnen eisen. Zij vinden het heel leuk. Jij vindt het helemaal niet leuk. Ieders standpunt is te respecteren.
Je zou af kunnen spreken dat je om het jaar meedoet. Een jaar rust voor jou, het volgende jaar ga je er gewoon voor.
Tsja.... altijd heel moeilijk als er ziekte in het spel is. Vaak wordt daar ook nog een oneigenlijk beroep op gedaan, van ach.... je moet toch meedoen want hij is ziek.
Het zou er voor mij aan liggen hoe ziek je schoonvader dan is. Als dit zijn laatste jaar zou zijn....
Toch is het jouw leven. Je hoeft het niet te doen. Je hebt geen verplichtingen. Maar je hebt wel een vriendin die de dochter is van de Sinterklaasfamilie. Je kan het niet helemaal negeren. Dus om het jaar zou ik zeggen.