Hoe oud is je vriendin? Ik vermoed dat ze nog jong is; daar ga ik even vanuit.
Haar vriend maakte de relatie uit en zij denkt dat haar wereld is ingestort.
Ga naar haar toe en wees de vriend die je bent, zonder oordelen, verwachtingen of eisen. Accepteer en respecteer haar gevoelens. Laat haar verdrietig zijn, laat haar boos zijn, laat haar zijn.
Ga haar vooral niet troosten als ze huilt, en ik zal je vertellen waarom: als iemand heel veel verdriet heeft, om wat voor reden dan ook, dan is er niets ergers dan iemand (of het nou een vriend is of een familielid of een volslagen vreemde) die met je gaat zitten meejanken en je tranen gaat zitten stimuleren. Al de pijn, al het verdriet, alle rotzooi, alle gevoelens, al het verlangen, alles wat er maar dwars kan zitten in haar hart en hoofd, moet een weg naar buiten zien te vinden. Dat kan alleen maar als jij er heel neutraal bent als goede vriend, zonder je vriendin te bezwaren met schouderklopjes en meehuilen. Zwijg, luister en laat haar in haar verdrietige waarde.
Maar ga er niet emotioneel in mee, want kennelijk is zij iemand die zichzelf en anderen op emotioneel gebied helemaal leegzuigt als haar iets overkomt wat niet in haar straatje past. Want ze heeft het over zelfmoord. En daar ga jij natuurlijk niet intrappen.
Een normaal, weldenkend, gezond mens gaat geen zelfmoord plegen als hij/zij in de steek wordt gelaten door zijn/haar geliefde. Die gaat huilen, kniezen, klagen, zich opsluiten in huis, zich afsluiten van zijn/haar omgeving, teveel drinken, teveel roken, die gaat kortom even allemaal 'gekke' dingen doen en na een tijdje komt zo iemand weer boven water met hulp van zijn/haar eigen gezonde verstand, vrienden, familie en/of eventueel hulpverleners.
Houd wat ik hiervoor gezegd heb in gedachten als je met haar gaat praten en vertel haar het volgende:
"Ga jij maar lekker zelfmoord plegen lieve schat. Dan ga ik nu lekker een biertje drinken (blowtje roken / baantje trekken in het zwembad / de kroeg in/ wandelingetje maken in de zon, .....vul zelf maar in). Jemig, wat saai is dat zonder jou, geen reet aan!"
Eens kijken wat ze doet. Lachen, denk ik. Lekker lachen samen. De wereld stort niet in als je verkering uit is. Sterker nog, misschien is haar wereld wel een stuk mooier geworden nu die eikel haar in de steek gelaten heeft. Maar dat is iets waar zij zelf achter moet zien te komen. En dat is ook een kwestie van levenservaring.