Hoe weet je wat het geheim in je familie is? In iedere familie schijnt een geheim te zijn!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik ook wel willen weten! :P

Het beste antwoord

een geheim is: enkele mensen weten het maar zeggen er niks over.... In onze familie is er een heel erg geheim dat ik toevallig te weten kwam toen enkele familieleden opzoekingen moesten doen omtrent een eigendom in het buitenland. een geheim waar er nog heel raar over gedaan wordt. terwijl de man waarover het gaat al lang gestorven is en de feiten zich afspeelden in de oorlog, het blijft ergens "plakken" als een collectieve schaamte.
vaak zijn er meerdere familiegeheimen, die niet worden gezegd omdat de persoon in kwestie het niet wil of omdat ze te zwaar beladen zijn.
vaak kom je een familiegeheim op het spoor als er dingen zijn die je niet worden verteld als je ernaar vraagt, of waarvan je aanvoelt dat iedereen erom heen praat. ik heb bv. een tante die prostitué geweest is en zo haar man leerde kennen. als ik aan die kinderen vroeg hoe hun ouders elkaar leerden kennen kreeg ik twee dezelfde verhalen, maar de details kwamen totaal niet overeen.
mijn grootmoeder praatte bv. nooit over haar kindertijd, en ik vernam nadien dat ze een onecht kind was van een nogal flirterige boerendochter die acht onechte kinderen baarde (en er ondanks alles heel goed voor zorgde).
ik bedoel maar; gebruik je speurneus, spoor verhalen op en zoek naar donkere plekken die je niet vertelt werden.
ik ben ook wel es op reis gegaan naar het dorp waar mijn andere grootmoeder vandaan kwam om een geheim op te sporen, gewoon door met ouderen te praten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat weet je niet want dat is juist geheim
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je bent me voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goeie werk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha... kort, simpel, waar. +
als je het niet weet , zal er geen geheim in de familie zijn..
ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, in mijn familie hebben we geen geheimen, hier word alles op tafel gegooid en niets verzwegen voor elkaar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij stamboomonderzoek kom je nog wel eens familiegeheimen tegen, met name een andere vader dan gedacht.
Bij een huwelijk moeten de mensen ook een uittreksel uit de Burgerlijke Stand leveren en ik heb van een betrokken ambtenaar ooit wel eens gehoord dat het soms wel eens voorkwam dat toen pas de huwelijkspartners in spé tot de ontdekking kwamen dat ze meer familie van elkaar waren dan ze dachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand zei al: " Juist omdat je het niet weet, is het een geheim" . Daarmee wordt de vraag haast onmogelijk te beantwoorden.
Doch....
Geheimen bevatten vaak toch verklappertjes.
Hiermee bedoel ik: signalen die erop duiden dat binnen een familiestory zich enkele witte of zwarte vlekken begeven.
( ' het syndroom van taboe' noem ik het altijd)
Voorbeelden van signalen zijn : zoekgeraakte foto's, filmpjes, dokumenten, fluisteringen (bij bijeenkomsten) , zwijgende tantes/ooms/opa's/oma's en andere familieleden, kinderen die ergens NIET mogen logeren, feesten (begrafenissen) waar zonder opgaaf van redenen mensen niet worden genodigd, adviezen die worden gegeven (bijvoorbeeld: " vraag tante X maar nooit waarom ' zus of zo' .. Of: " Zeg svp nooit tegen Jan dat hij meer op ome Adrie lijkt, dan op zijn eigen vader..).
Soms is het maar beter een geheim niet te kennen.
Het is echt geen feest om te horen dat je niet van je geliefde vader, maar van een gehate, kwal van een oom afstamt..
En je wordt ook niet gelukkig van een bericht dat je moeder(oma) tijdens WO11 vanwege de rol van moffenhoer ooit werd geschoren en bepekt..
Of in elke familie een geheim is, weet ik niet. (Over geheimen is men niet mededeelzaam i.h.a.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel praten met de "ouderen" in de familie

en verder: wat is nou precies een geheim?
ik denk dat er in elke familie wel iets op te duikelen is waarvan je denkt: oeps nooit gedacht dat wij dat ook hebben (rare relaties of ruzies of nooit genoemde afwijkingen of ziektes) maar of je dat gelijk een geheim moet noemen?

ik geloof er ook niks van dat er in elke familie een soort "pact" is waar je, als je geluk hebt wordt ingewijd als je zelf oud en stram bent en waar de rest niks van mag weten, maar smeuige verhalen heeft elke familie vast wel dus praten met die ops/oma of oude (excentrieke) tante
13 jaar geleden
Het probleem met geheimen is, is dat het vaak pijnlijk is voor betrokkenen. Geheimen zijn niet voor niets geheimen, de familie zwijgt erover omdat ze zich ervoor schamen of zelf op een bepaalde manier betrokken erbij zijn. Ze kunnen zich ook verantwoordelijk voelen (waarom heb ik dat niet voorkomen ...?). Dus het lijkt een hele leuke zoektocht, maar het kan je ook iets opleveren dat je eigenlijk niet wilt weten.