Ben ik een goede vader, als ik geen wraak neem nadat mijn 12 jarige dochter is misbruikt door een 27 jarige jongen?

Mijn 12 jarige dochter ( en andere 12 tot 14 jarige meisjes) zijn misbruikt door een 27 jarige jongen, alles is in werking gesteld, politie, huisarts,slachtofferhulp, kinderpsycholoog.
Maar nu al 3 weken ben ik boos, gestrest, depressief aan het worden en heb erge wraakgevoelens, al 3 weken hou ik mij in om niet die jongen op te zoeken en erge dingen te doen.
Ik heb altijd gezegd dat als iemand mijn vrouw of konderen iets aandoet ik daarvoor de gevangenis in wil gaan.
Iedereen die ik gesproken heb zeggen allemaal hetzelfde "als mijn kinderen zoiets overkomt dan zoeke ikdie vent op en schop hem helemaal lens"
En wat doe ik.. Helemaal niets, ik heb mijn dochter niet kunnen beschermen, de schuldgevoel wordt met de dag groter, voel me elke dag ellendig en waardeloos als vader.
Elke dag rijst bij mij de vraag op "ben ik een goede vader die ten alle tijde zijn kinderen beschermt" en elke dag kom ik tot de conclusie, nee dat ben ik niet", het sloopt me elke dag.
Wie heeft hier ervaring mee, en kan mij advies geven?

Radelose vader.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (25)

Jij bent een goede vader, je hebt alles voor haar geregeld aan hulp.
Zelf had je dit niet kunnen voorkomen. Tegen zieke geesten is niemand opgewassen.

Verwijt het jezelf niet, maar wees er nu voor je dochter en sta voor haar sterk om alles op te vangen. Wat je al doet.

Als jij in de gevangenis terecht komt door wraak te nemen op die gozer, benadeel je je dochter want ze heeft geen sterke vader meer om haar nu te beschermen in haar gevoelens en verdriet.

Ga (tijdelijk) op boxsport en sla zo je agressie tegen die vent eruit net zo lang tot je er klaar mee bent.

Echt stop met de gedachte dat je waardeloos bent!! Echt je dochter heeft een vader nodig, nu helemaal. Jij bent haar voorbeeld hoe je er mee omgaat,

Heel veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord! +
Kristal
11 jaar geleden
**Tegen zieke geesten is niemand opgewassen.** Precies. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Ivana
11 jaar geleden
Hier sta ik helemaal achter. +
Ja, je bent een goede vader, en een menselijke vader. Iemand die niet alles gezien heeft, en nu spijt heeft. je zou een minder goede vader zijn, als je je dit niet aangetrokken had en gewoon door zou leven.
Je zegt dat voor je dochter alles in werking gesteld is. Misschien moet je zelf ook eens n afspraak maken voor hulp voor jezelf.Je bent indirect ook slachtoffer van het gebeuren (lijkt mij, al zeg ik het misschien een beetje krom)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Kristal
11 jaar geleden
Nee, je zegt het precies goed. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Ivana
11 jaar geleden
++++
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Begrijpelijk Sikr, je reactie, maar m.i. totaaaaaaaaal niet reëel!!!
Je HEBT namelijk alles gedaan binnen je vermogen, DUS je bent een super-vader!!!
Je KON je kind hier niet voor beschermen, dat kan niemand. Dat jij je hierdoor enorm machteloos voelt vind ik ook heel normaal. Waarschijnlijk komt daar je boosheid, je wraakgevoelens en je schuldgevoel vandaan.
Nu is het belangrijk om er helemaal te zijn voor je dochter, en dat is misschien moeilijk, vanwege je machteloosheid.
Ik raad je aan een gesprek aan te vragen bij je huisarts en samen te bespreken, wat voor jouzelf nu verstandig is te doen. Misschien heb je even hulp nodig van een deskundige om hierdoorheen te gaan.
Heel veel sterkte en ik hoop, dat je heel snel van deze gedachten en eraan gekoppelde gevoelens af kunt komen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Goed advies en evenzogoed antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, ook andere plussers!
Kristal
11 jaar geleden
Helemaal met je eens Wen, bij zoiets kan je wel hulp gebruiken, ook als ouder.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nice!! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank U!
Natuurlijk ben je een goede vader! Geen twijfel mogelijk want je houdt van jouw dochter, je wilt alles doen voor haar, je voelt met haar mee en je zou haar altijd voor alles willen behoeden. Alleen al die feiten maken jou een goede vader. Je hebt zoveel gevoel voor haar dat je jouw eigen leven zou willen geven en in feite kan het je nu even niet schelen welke consequenties een evtl. bestraffing door jou op die kneus voor jou en jouw gezin heeft. Je wilt straffen! Hij mag dit niet zomaar doen en dat zal hij weten ook!!
Ik kan het me zo goed voorstellen...
Ik vind het hartstikke goed van jou, dat je jouw gezonde verstand hebt gebruikt en niet jouw gezin in een opwelling
voor het feit hebt gesteld dat hun man/vader nu als gewelddadig persoon een strafregister heeft, waarschijnlijk geen werk meer en met een scheef oog aangekeken wordt door zijn omgeving.
Dat had jouw dochter er zeker niet bij kunnen hebben!

Je zet dus nu jouw wraakgevoelens opzij ten dienste van jouw gezin. Als je het nu eens zo bekijkt?
Dát maakt jou een goede vader.

Ik begrijp volkomen dat je ermee zit en het idee hebt dat je hebt gefaald. Vergeet echter niet dat je jouw kind niet altijd kunt beschermen. Hoe meer je haar loslaat, hoe meer je op haar gezonde verstand en 'engelbewaarder' moet vertrouwen. Iedereen loopt ( juist) in deze tijd helaas gevaar om op de verkeerde tijd/verkeerde omstandigheid terecht te komen. Helaas is het jouw dochter overkomen en dit heeft natuurlijk een impact die ze niet had moeten meemaken.
Er is niet voor niets slachtofferhulp en de politie zal je dit ook hebben aangeboden. Maak er gebruik van, praat erover om het uit je systeem terug te kunnen dringen.
Erover praten helpt ook bij de verwerking en dit kan nog lang doorwerken.

Vergeet echter het idee dat jij gefaald hebt als ouder en je ook maar enigszins schuldig voelt.
Jij zit ermee en dit maakt je ook een goede vader.
Een slechte vader die had het weinig tot niets gedaan!
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Kristal
11 jaar geleden
Juist.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1!
Je bent boos om wat er met je dochter gebeurd is, bezorgd om haar, vraagt je af hoe je haar kunt helpen en houd je ook nog eens in om geen dingen te doen waar je zelf spijt van kan krijgen en die je dochter kunnen schaden. Ik zou met de beste wil van de wereld niet weten waarom jij geen schat van een vader voor je dochter bent.

Je spreekt van slachtofferhulp maar het is me niet duidelijk of jij hulp van ze gekregen hebt. Niet alleen jouw dochter is slachtoffer maar dat ben jijzelf ook. Ik denk dat jij heel goed hulp kunt gebruiken om deze vreselijke ervaring een plek te geven in je leven, zodat je je energie weer op een positieve manier kunt gebruiken. Daarvoor kun je altijd terecht bij je huisarts, die je kan doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Gelukkig reageer jij als man zijnde op Sikr's vraag,
een ook nog eens met een zinvol antwoord.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door je reactie realiseer ik me te meer dat het voor lang niet alle mannen makkelijk is om het over gevoelens te hebben. Dankjewel.
Kristal
11 jaar geleden
Ja Keesvi, en ik hoop dat meer mannen zullen volgen omdat ik vermoed (mede natuurlijk ook doordat hij het onder het kopje vragen aan mannen heeft gezet) dat het voor Sikr echt extra belangrijk is als mánnen reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het roerend met je eens. Gelukkig staan er inmiddels meer reacties van mannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
super antwoord (en reacties!!) :) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kees: + (meer kan niet !!!)
Als jij willens en wetens iets doet en je weet dat je daardoor in de gevangenis komt dán ben je een slechte vader want dan laat je je kind opgroeien zonder vader.
Je dochter heeft je nu nodig, aan een vader in t gevang heeft ze geen drol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Helder.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Uiteraard ben jij een goede vader als jij jouw kinderen het voorbeeld geeft dat oog om oog en tand om tand enkel voor nóg meer narigheid in jouw gezin gaat zorgen.

Wat heeft jouw gezin er aan als jij straks de gevangenis in gaat omdat ook jij jouw handen niet van anderen hun kinderen kan afhouden? Want dát is wat jij dan doet hé. Je op een andere manier vergrijpen aan anderen en/of datgene doen wat je van een ander niet zou kunnen verdragen.

Weet je...
Draai de rollen eens om. Stel dat jouw kind zich op dezelfde manier vergrijpt aan een ander. Zou jij het dan niet fijn vinden dat er een mogelijkheid werd geboden om jouw kind op constructieve en/of oplossingsgerichte wijze te helpen in plaats van dat anderen jouw kind uit pure frustratie komen pijnigen?

Het klinkt misschien gek, maar niets gebeurt zomaar. Er zit Altijd een constructieve les verborgen in eender welke ervaring.

Het is mijn visie dat degene die zich aan anderen vergrijpt over onvoldoende vermogens beschikt om te handelen op een sociaal aanvaardbare manier. Wie zijn wij om over zo iemand een oordeel te vellen zonder over exacte know-how van die ander te beschikken?
Ik ben er van overtuigd dat élk van ons exact hetzelfde zou gehandeld hebben indien wij over exact dezelfde energetische structuur binnen dezelfde omkadering hadden beschikt.

Weet je wat mij ooit werd aangeraden na een heftige aanranding?
Dat ik LIEFDE moest leren voelen tegenover eender wat of wie want dat wij van onszelf een soort wandelende magneet maken via onze bewuste en onbewuste intenties.
Met het soort intenties die wij toelaten maken wij van onszelf het soort magneet waarmee wij gelijkaardige intenties aantrekken.
Ik had mezelf onbewust tot angst- en wraakmagneet ontpopt en ik trok steevast onheil aan.
Sinds ik élke dag Bewust Liefde en Begrip leer voelen voor élk facet van de Schepping trek ik steeds vaker aan wat ik wél wil aantrekken.

De keuze is nu aan jou om deze onbegrepen daad/dader óók met intenties van Begrip en Liefde te beantwoorden.

Want...
als je aan anderen de Liefde/Begrip geeft die je van hen niet krijgt dan activeer je bij die ander óók het vermogen om te leren Liefhebben op een sociaal aanvaarbare manier en tegelijk vrijwaar je jouw eigen magnetisch veld voor nog meer onheil.
Ik weet dat dit ongelooflijk veel moed en kracht vraagt.
Maar...
Het loont verdomd de moeite om het wél te doen!

Liefs, Succes en een bemoedigende Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
GerdaMaria, dit is een mooi antwoord en in essentie ben ik het met je eens.
Het weten dat wij, in de situatie van de dader, met dezelfde genen en achtergrond, hetzelfde gedaan zouden hebben is een enorme verruiming van het kijken naar de ander.
Wij kunnen allemaal, van het ene op het andere ogenblik, dader worden.
Ook Sikr, als hij wraak had genomen Alleen, uit eigen ervaring weet ik ook dat je eerst door het zwarte stuk heen moet van woede, verbijstering en pijn.
Het is er gewoon, het moet gevoeld worden. Het is belangrijk om eerst je eigen pijn en afgrijzen te voelen voor je er op een andere manier naar gaat kijken. Pas na verloop van tijd is er de mogelijkheid om de gevoelde pijn en woede te transformeren naar compassie. Het neemt echter niet weg dat dader die dit gedaan heeft op een dusdanige plek terecht dient te komen waar hij diezelfde daad van verkrachting niet meer kan uitvoeren.
Ter bescherming van onze kinderen. Het feit dat wij compassie kunnen voelen met de dader wil niet zeggen dat die dader de kans mag krijgen om weer een meisje/jongen te verkrachten. Om het maar eens zo te zeggen:
Ik zal hem met liefde laten opsluiten. En dat meen ik. +1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kristal: "Het weten dat wij, in de situatie van de dader, met dezelfde genen en achtergrond, hetzelfde gedaan zouden hebben is een enorme verruiming van het kijken naar de ander."
Ik (denk dat ik) begrijp wat je bedoelt, en ook wat GerdaMaria hierover schrijft, maar ik heb er moeite mee. Geen mens is gelijk aan een ander en ieder mens maakt op ieder moment zelf keuzes in het leven.
De dader heeft gedaan wat hij heeft gedaan en het is gegaan zoals het is gegaan: in zijn leven een voldongen feit. Het zijn mede zijn keuzes geweest (en dan bedoel ik niet alleen wat hij de dochter van vraagsteller heeft aangedaan, maar in zijn gehele leven tot nu toe), waardoor hij op dit moment in het Nu in zijn leven staat en net als ieder ander uniek is.
Het wil er bij mij niet in, dat iederéén onder dezelfde omstandigheden dezelfde keuzes zou hebben gemaakt.
Ondanks je genenpakket en de omstandigheden/ situties/ ervaringen in je leven heb je ook je eigen verantwoording en dus keuze om iets wel of niet te doen.
Met andere woorden: je kunt alleen hetzelfde doen als in dit geval de dader, als je dezelfde persoon bent. En dat is, voor zover ik weet, een onmogelijkheid. Bovenstaande staat m.i. los van het feit, dat elk mens in staat is dader te worden.
Compassie leren voelen met de dader is, nogmaals naar mijn idee, weer een heel ander verhaal en proces.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kristal en WendyH Bedankt voor jullie aanvullende reacties. Volgens het traditioneel denkpatroon moeten we inderdaad allemaal, zonder enige uitzondering, door een aantal minder leuke gedachten en intentie periode heen als we zoiets doormaken.
Die ene bijzondere ervaring heeft mij echter geleerd dat het daadwerkelijk ook anders kan van zodra we voldoende 'gehersenspoeld' worden met impulsen van pure onvoorwaardelijke Liefde. Ik ga er steeds vaker van uit dat er helemaal niets fout loopt maar dat wij 'ooit' vanuit hetgeen ik een Super Positie noem, de uitdaging zijn aangegaan om zo lang mogelijk Onvoorwaardelijke Liefde te blijven voelen en dit op eender welk moment, in eender welke situatie, op eender welke locatie.
Bij deze win-win-visie zijn wij 'slechts' elkaars uitdagers en uitgedaagden.
Met andere woorden, Wijzelf hebben vanuit die Super Positie (een positie waarin de totaliteit van alles overduidelijk is, een positie waarin wij almachtig zijn/waren) de keuze gemaakt om eender welke rol te spelen.
Echter...
pas als we daadwerkelijk in een bepaalde situatie terecht komen kunnen we exact inschatten wat het inhoudt als we onverwacht met psychische, fysische of emotionele beperkingen te maken krijgen. Vanuit een ruimer perspectief zie ik het leven op Aarde dus als een Wat-Als-versie op het Perfecte Allesomvattende model van "Het Leven" De moordenaar, de dief, de verkrachter, de heilige, de hoer, de boer, het paard, de os, de kwezel enz. zijn dus 'slechts' Top-acteurs die exact datgene of diegene uitbeelden wat door onszelf vanuit een totaal andere bewustzijnspositie werd aangevraagd en/of geactiveerd. Ik weet dat dit een 'ver buiten de bevattelijke context denken' vraagt doch het loont voor mij en vele anderen wel de moeite om met dit soort visie aan dit Wat-Als-experiment "Het Leven" deel te nemen. Liefde in en rond jezelf activeren is naar een Liefdevolle leefwereld solliciteren.
Zo simpel kan het zijn, zo simpel is het en zo simpel was het altijd al doch we wijken hier om logische en weldoordachte redenen van af.
Tot...
we weer beseffen dat wijzelf en niemand anders de activators van onze eigen leefwereld zijn. Bedankt voor jullie Liefdevolle bijdrage ;-) Liefs en Big Smile van me
Kristal
11 jaar geleden
Het is zo Wen, ieder mens maakt zijn/haar eigen keuzes, ieder heeft de verantwoording voor de eigen keuzes.
Maar inmiddels weet ik uit mijn eigen ervaringen dat je soms keuzes maakt waarvan je achteraf zegt: dat had ik heel anders moeten doen.
Ik ken de afkeuring van de maatschappij om mij heen uit ervaring. Dat heeft mij tot iemand gemaakt die weet dat ook zij de fout in kan gaan, al had ik dat nooit van mijzelf gedacht.
Dat er eigenlijk maar weinig voor nodig is.
Dat heeft mij het inzicht gegeven om anderen niet te veroordelen want ik heb niet in hun schoenen gestaan. Dat houdt NIET in dat ik vind dat je daders maar gewoon hun gang moet laten gaan! Integendeel, het houdt in dat je zowel kinderen als volwassenen moet beschermen tegen degenen die (plezier hebben in) kwaad doen. Het houdt dus in dat ik zulke mensen inderdaad met liefde op zou willen sluiten. Niet met haat, ook al lukt me dat niet altijd ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@GerdaMaria: vanuit mijn ideeën is veel van wat je schrijft misschien mogelijk, misschien ook niet, kortom: ik weet het niet. Dan heb ik het over Superposities, zelf keuzes maken (ik neem dan aan, dat je bedoelt voordat we dit leven gaan leven?) welke rol we gaan spelen.
Eens ben ik het met "pas als we daadwerkelijk in een bepaalde situatie terecht komen kunnen we exact inschatten wat het inhoudt als we onverwacht met psychische, fysische of emotionele beperkingen te maken krijgen."
Zaken worden soms heel anders als je het zelf ervaart.
Ook, maar in mijn eigen woorden ;-), dat iedereen voor een groot deel zelf verantwoordelijk is voor de keuzes, die hij/zij maakt in zijn/haar leven. Voor een groot deel omdat genen en omstandigheden ook een rol spelen.
Ook ik ga ervan uit, dat er niks "fout" is, alleen vanuit een andere gedachtengang (het is zoals het is), waarbij ik het wel heel moeilijk vind gedrag (van een verkrachter bijvoorbeeld) als "niet-fout" te bestempelen..... @Kristal: dit ben ik helemaal met je eens, en was ook niet wat ik bedoelde en waar ik op reageerde. Maar misschien denk ik te moeilijk hoor, best mogelijk. Dat zal niet de eerste keer zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve Wendy en Kristal Indien ik puur rationeel naar dit soort zaken kijk dan vind ik het ook heel moeilijk om een begripvol standpunt in te nemen tegenover hen die de moordenaar, verkrachter of wat dan ook vertolken.
Maar ook hier gaat diezelfde visie op dat je pas écht begrip kan opbrengen vanuit een ervaringsstatus die de status van de moordenaar of de verkrachter benadert.
In zo'n ervaringsstatus kan je ook terecht komen via een hoog lucide droom, een BDE, een uittreding, een héél intensieve herinnering aan hetgeen je een vorige incarnatie zou kunnen noemen enz.
Je hoeft dus niet écht de moordenaar of de verkrachter te vertolken om toch tot begrip en begrijpen aansturende wek-signalen te ontvangen. Zo ben ik me bijvoorbeeld rond mijn elfde of twaalfde levensjaar bewust geworden van een door mij gepleegde moord in een 'ander leven' of in een andere incarnatie. Pas 36 jaar later kon ik enige vorm van geloof hechten aan hetgeen men incarnatie noemt en toen kon ik ook dat enorm 'nare' levensechte gevoel vanuit mijn prille jeugd een plaats geven. Zo kwam ik vele jaren geleden ook in de positie van extreem seksverslaafde en op een dag... 'plots' vanuit het niets welde bij mij een enorme drang op naar "NU wil ik kost wat kost seks" en bijna gelijktijdig kwam het besef dat ik verdomd geluk had dat ik in dit leven een vrouw ben en dat dit mij belet heeft om mijn partner te verkrachten. Zo heb ik wel meer intense ervaringen gehad die mij de dag van vandaag makkelijker begrip doen opbrengen voor mensen die niet het geluk hebben gehad om wél die klik naar Aards sociaal aanvaardbaar gedrag te maken. Het is ooooh zooooo verdomd snel gebeurd denk ik telkens weer. Wat ik ook opmerk is dat het kunnen opbrengen van begrip voor anderen ons ook een soort immuniteit oplevert om hetzelfde soort situaties Liefdevoller te kunnen hanteren.
Indien we dat niet doen dan zijn we als het ware 'gedoemd' om zelf in een benarde situatie terecht te komen die ons vooralsnog tot begrip voor het onbegrepene afdwingt. Nogmaals Bedankt voor jullie reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Kristal
11 jaar geleden
GerdaMaria, dank je voor je reactie. Ik ben het met veel dingen die je zegt eens, hoewel ik andere woorden gebruik.
Ik zal er op dit moment niet verder op ingaan omdat ik het gevoel heb dat het Sikr nu niet helpt als ik dat doe.
Het zou nu voor mij meer een gesprek met jou worden waarin wij mogelijk veel zullen herkennen maar waar Sikr nu niets aan heeft.
Fijn dat je in je reactie zo open bent.
Als je met zulke (volstrekt logische) oplopende gevoelens van schuld en onmacht zit raad ik je sterk aan om naar je huisarts te gaan.

Dat je een goede vader bent blijkt júist uit het feit dat je geen van je dreigementen hebt uitgevoerd, maar daardoor kom je nu geestelijk in de knel en daar moet je snel wat aan doen.

Een korte therapie bij een psycholoog doet wonderen, vooral omdat het je depressief maakt is het nodig dat je snel ingrijpt!

Dingen gebeuren, zonder dat je er grip op hebt. Waar het om gaat is dat je nu de steun geeft die je dochter nodig heeft, zolang je dat doet bén je een goede vader!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
jij bent wel een goede vader, dat heeft hier niets mee te maken !

als je heel erg boos bent en wraak zou nemen, ben je niet slim bezig ! dan laat je je leiden door woede, niet door je verstand.
je verstand heb je nodig om voor je vrouw en kinderen te kunnen zorgen.
alleen al het feit dat je tot nu toe geen wraak hebt genomen, bewijst dat je een goede vader bent !

je ben boos op iemand "een 27 jarige jongen" = een MAN ! die niets te zoeken heeft bij kinderen/jonge meisjes...
deze man is schuldig aan misbruik en zal gestraft worden door het rechtssysteem.
daar moet je wel op vertrouwen, dat hij gestraft wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Het is te hoepen dat hij er niet nog eens de kans voor krijgt. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, kristal, absoluut !
Kristal
11 jaar geleden
nou ja... hoepen... hopen dus ;)
Ik heb hier ervaring mee.

Toen mijn kind jonger was is het half bewusteloos geslagen, meegenomen en verkracht. Ik ga hier niet verder op in omdat ik de privacy van mijn kind respecteer, niet omdat ik het niet open zou willen vertellen.

Het verschil is misschien dat jij een vader en ik een moeder ben, maar de woede, de machteloosheid en de complete afgrijzing dat iemand dat met jouw kind heeft gedaan zal hetzelfde zijn. Wat mij erdoor heeft geholpen om mij niet door woede te laten overmeesteren is dat ik mijn kind niet nóg meer wilde beschadigen...
Jouw dochter heeft niets aan een vader in de gevangenis Punt.

Wat zij nodig heeft is haar vader die haar omhult met zijn beschermende vaderliefde. Ook al voel je je tekortkomen omdat je haar niet kon beschermen; NU kan je er wel zijn!
Belast haar ook niet met jouw schuldgevoel naar haar toe.
Jij bent zó belangrijk in deze fase, dat kan ik je niet genoeg zeggen.

Jij helpt haar niet met opgekropte woede, dus je kan beter naar een plek gaan waar je kan razen en tieren.
Ik heb lange eenzame wandelingen gemaakt langs de rivier in de kou en sneeuw. Ik sloeg met mijn vuisten op de grond en schreeuwde er op los.
Het is goed om je agressie los te laten op plaatsen waar je een ander niet kwetst. In je auto op een plek gaan staan en schreeuwen. In de sporthal tegen een boksbal aanrammen.
En hulp vragen van buitenaf om je hierdoor heen te helpen.
Het is onbeschrijflijk pijnlijk als iemand je kind, je ziel heeft verkracht. De onmacht dat je haar niet hebt kunnen helpen is om misselijk van te worden.

En wat doet het met haar? Kan je haar blijven waarnemen door je eigen pijn en woede heen? Blijf alert. Ik heb nachten gewaakt in de kamer naast dat van mijn kind omdat ik bang was dat het zich iets aan zou doen.

Help jezelf door je woede heen Vader,
(eventueel met hulp).
Kies ervoor om als haar váder hiermee om te gaan.
Omhels en heb je kind lief, en laat het los als het los wil maar blijf het altijd steunen met je vaderlijke liefde.

En neem je heilig voor dat jij deze man, die dit op zijn geweten heeft, nóóit, maar dan ook NOOIT de macht geeft om jouw gezin nog meer te beschadigen dan hij al deed, doordat jij door wraak in de gevangenis te belandt.
Gun hem die macht niet.
Jouw keuze.

Voor mij was het uiteindelijk het belangrijkste om mijn kind te helpen helen. En mijzelf.
Dat kostte onnoemelijke zelfbeheersing.
Mogelijk kan alleen een liefhebbende ouder die opbrengen.

Toegevoegd na 4 minuten:
En dat ben jij.
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Warme knuffel van me meis!!!
Heel moedig van je! <3
+
Kristal
11 jaar geleden
Dank je lieve Wen,
ik hoop gewoon dat Sikr zichzelf geen slechte vader vindt omdat hij geen wraak neemt.
Het is vaak zo dat je als mens bepaalde ideeen hebt over wat je wel of niet zou doen in bepaalde situaties. En dan doet zo'n situatie zich voor en dan blijkt ineens dat je ervoor kiest om er toch anders mee om te gaan dan je eerder dacht.
En dat is goed.
Je kan vaak van te voren niet overzien wat het beste is, tot je in de situatie zit. Dan pas kan je wezenlijke keuzes maken, en zoals ik het voel, wil deze vader echt het állerbeste voor zijn dochter.
Daarom zal hij mogelijk willen leren om op een goede manier met zijn wraakgevoelens om te gaan zonder ze te ontkennen. Daarmee helpt hij zichzelf en zijn gezin.
Sterkte en kracht en licht Sikr.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat met je mee en ben het met je eens!
En als Sikt álle antwoorden en reacties hier leest, die ALLEMAAL zeggen dat hij een okee-vader is, dan hoop en wens ik, dat hij dat gelooft en er iets mee kan!!!
Kristal
11 jaar geleden
Nou, inderdaad!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow, kristal, wow, weer zo'n antwoord! (ik hou het niet droog) :)
ook jij beantwoordt veel vragen uit eigen ervaring en ik merk (weer), dat je "sterker uit de strijd" bent gekomen, uiteindelijk.
heel goed dat het je lukt om al die ervaringen te bundelen en steeds weer te gebruiken om mensen hier te helpen.
+ 1
Kristal
11 jaar geleden
Dank jullie voor je woorden, Venus en Jodokus. Met mijn, inmiddels volwassen, kind is het heel goed.
Het heeft tijd gekost maar het begreep me destijds onmiddelijk toen ik zei: Deze man doet mensen kwaad en genoot ervan om jou kwaad te doen. Hij heeft een periode van je leven verziekt, geef hem niet de macht dat hij je hele leven verziekt. Je voelt je nu slachtoffer, en dat ben je, het is gruwelijk wat deze man met je deed en hoe hij het deed. Maar gun hem niet het plezier dat hij je hele verdere (liefdes-) leven verziekt.
Als je zover bent en als je kan: probeer dan weer te genieten.
Wat ik het grootste wonder vond in deze is dat het kind (en verkrachten gebeurt zowel met meisjes als met jongens) het begreep. Het kon bevatten wat ik zei. En het ging ernaar leven. Hoe vind je dat? Met vallen en opstaan maar mijn kind kon het.
Dát bewonder ik zo in mijn kind, dat het in staat was het te bevatten. Het heeft nu een hele lieve partner en het straalt tevredenheid uit en rust. Ik keek op je profiel Sikr, en mogelijk heb je een achtergrond waar wraak respect oproept van je vrienden/familie/omgeving.
Voor je dochter blijft het echter hetzelfde:
zij heeft jou nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prachtig, kristal, wat zal jij mettertijd opgelucht en ontzettend blij zijn geweest dat je kind de inhoud van je woorden begreep en er uiteindelijk bovenop kwam, geweldig !
Kristal
11 jaar geleden
Ach Jodokus, ik kan nu naar dit kind kijken met een hart vervuld met dankbaarheid :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeer aangrijpend, dit antwoord, moedig.
Kristal
11 jaar geleden
Dank je Crea.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wil nog zeggen, kristal, dat ik zo heel erg blij voor je ben!
en voor je kind natuurlijk... hoe dankbaar moet je zijn, dat zoveel ellende, zo goed verwerkt is ? héél erg dankbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat je je ervaring deelt, Kristal. Je laat daarmee zien dat zoiets het einde van de wereld niet hoeft te zijn. Al zal dat gevoelsmatig de nodige tijd in beslag nemen helpt dat vast en zeker om dat in te zien. + voor jou en voor alle andere prima antwoorden.
Kristal
11 jaar geleden
Dank je voor je reactie Keesvi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@keesvi : dankjewel !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oef, kippenvel bij het lezen van het verhaal, en enorme bewondering en vooral respect voor de manier waarop je ermee om gaat en het kan verwoorden. heb er echt enorm veel respect voor!
Kristal
11 jaar geleden
Dank je lieve Eucje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kristal Inderdaad, terwijl je bezig bent met het delen van Liefde met je kind, jezelf of eender wie/wat, kan je niet bezig zijn met haat en wrok.
Dat vraagt inderdaad extra inspanningen doch ze lonen over heel de lijn. Fijn te lezen dat het jou gelukt is, ik wens het ook de vraagsteller en alle anderen in eender welke situatie toe. Liefs en Big Smile van me ooh ja...
en ook een + voor jouw antwoord uiteraard ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Dank je GerdaMaria :-)
Kristal
11 jaar geleden
Jij ook bedankt Marjanne.
Tjonge... jij bent JUIST EEN GOEDE VADER !!!!!
Hoe kan je in godsnaam een meisje van 12 beter beschermen, je kunt toch niet als een hondje de hele dag achter haar aanlopen om te kijken wat er met haar gebeurd ??
Dat zal gewoon ziekelijk zijn !!
Natuurlijk gaan die meiden zelf dingen ondernemen waar de ouders niet bij zijn en dat is normaal !

Dat jij die jongen op wilt zoeken...natuurlijk NIET doen,
want jouw gezin zal het niet leuk vinden jou in de gevangenis op te moeten zoeken, jullie hebben nu elkaar nodig !

Je dochter merkt allang aan jou dat jij het zo erg vindt.
Straks ga jij hieraan onderdoor en ben jij het slachtoffer en dat zal zeker voor je dochter heel erg zijn...
Jij zult hulp moeten zoeken !!
Ik wens jullie veel sterkte !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt in deze huidige maatschappij de beste keuze gemaakt die je maar kon maken. Iedereen snapt dat je wraakgevoelens hebt, maar daar kom je niet zo ver mee in een rechtstaat als Nederland. Maar je kan bij je dochter zijn! Die gozer gaat zijn straf zeker nog krijgen! Bedenk je eens goed of de zaak zou veranderen als je die kerels helemaal lens had getrapt. Het geeft je een goed gevoel, maar helaas van korte duur! Ga er mee naar je arts of psycholoog. Blijf jezelf niet opfokken. RESPECT!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste ,

je bent mi een hele goede vader !!
Je hart je gevoelens en je verstand ratio zijn flink in gevecht en leveren een (helse )strijd.

ik vindt je een wijs en verstandig man/vader omdat je het hier opgv neer zet .en je pijn onder ogen durft tekomen .

laat je niet door je schuldgevoelens onderuit halen , wees er voor je dochter en laat haar zien merken( vertel als het kan) aan je kind wat het met je doet .
Dan verwerk je ook je eigenschuldgevoel en help je jullie beiden het beste .

sterkte en succes gewenst .

dit spreekt voor jou
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve radeloze vader,

Alles wat je nu ervaart en voelt is normaal en ook, dat je geen actie onderneemt. Ik sta aan de andere kant: ik was vier jaar oud toen ik door mijn neef ben misbruikt. Het is het allerergste wat mij is overkomen. Niemand was er om mij te beschermen, vader of moeder. De waarheid is dat deze zieke mensen altijd wel een manier zullen vinden om hun afwijking te botvieren. Verwijt jezelf alsjeblieft niets, want er is niets wat je nu nog kunt doen omdat het al gebeurd is. Wat je wel kunt doen is hulp zoeken voor jezelf en er voor je dochter en de rest van je gezin zijn. Vraag haar waar ze behoefte aan heeft en wat ze nodig heeft van jou. Het enige wat ik soms wilde was dat iemand me vasthield en me zei dat het allemaal goed zou komen. Ik denk dat je juist een hele goede vader bent, omdat je al deze emoties hebt en je oprecht afvraagt wat je kunt doen. Het allerergste is onverschilligheid en dat lees ik niet uit je woorden.
Zoek iemand om mee te praten, bij voorkeur iemand die buiten je gezin staat. Ook jij hebt hulp nodig om dit te verwerken. Uit ervaring weet ik hoe diep dit ingrijpt. En wees zacht voor jezelf; je bent absoluut waardig.

Naiade
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Sikr:
***En wees zacht voor jezelf; je bent absoluut waardig.*** Je raakt me Niade.
Dank je wel voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Kristal
11 jaar geleden
Sikr, ik wilde dat ik je onrust weg kon nemen, maar kan dat niet. Ik wilde dat ik kon zeggen: ja hoor, als de zaak duidelijk is krijgt die man precies de straf die hij verdient, maar ook dat kan ik niet.
In een rechtvaardige wereld zou dat zo zijn, maar wij worden vaak genoeg geconfronteerd met een wereld die onrechtvaardig is.
Ik hoop echter met je mee dat de man zijn straf niet ontloopt. Natuurlijk blijven de gevoelens, het is nog niet voorbij en dat neemt veel tijd in beslag. Goed dat jullie naar slachtofferhulp gaan. Zowel je vrouw als jij hebben ondersteuning nodig, heel nodig. Nu je dochter, zeker, de situatie zal haar gedrag enorm beinvloeden. En dat zal een diepgaande wond zijn.
Toch moet je nu uitkijken dat je niet alles maar laat gebeuren omdat je heel voorzichtig met haar wil zijn.
Zij is ook puber, en gaat dus met vrienden om die niet goed voor haar zijn, zeg jij. Mogelijk zijn er een aantal dingen meer aan de hand die zij wil verzwijgen. Wordt zij daarom boos als jullie iets vragen? Zij weet (onbewust) natuurlijk wel dat jullie niet door zullen vragen als zij zich gekwetst toont. Sikr, zij is 12 jaar,
wat zou je doen als zij dit (puber-)gedrag vertoonde zonder die ellendige achtergrond?
Zou je dan geen duidelijkheid verschaffen; dit mag wel maar dat (nog) niet? Kijk uit dat je haar niet teveel toegeeft vanuit je schúldgevoel omdat je het niet hebt kunnen voorkomen. Zij zal daar op inspelen, dat doen alle kinderen.
Het is heel gecompliceerd: want welk gedrag komt voort uit de ellendige situatie en welk gedrag is puberaal.
Maar hoe dan ook: geef grenzen aan!

Is er misschien een mogelijkheid haar een poosje ergens naar toe te laten gaan waar ze zich fijn voelt, beschermd voelt en in een heel andere omgeving is? Weg van de situatie? Afstand nemen?
Toen ikzelf aangerand was ooit, was dat voor mij een goede manier om even los te komen van de situatie. Dat deed mij goed. Waarmee ik niet wil zeggen dat het dus voor haar ook goed is, maar ik vermoed dat zij vast zit in de situatie en dat jullie haar los moeten breken. Die vrienden/innen, zijn dat ook de vrienden die hetzelfde hebben ervaren als zij door die man?
Daar kan ze een hoop steun aan hebben en tegelijkertijd houden zij bij elkaar de ellendige situatie zeer levend. Sikr, let op je kind, en parkeer je schuldgevoel even. Laat die maar opkomen op het moment dat zij er niet bij is. Maar wees een duidelijke ouder, en je vrouw ook. Sterkte Vader en Moeder.
"Een goede vader die ten allen tijde zijn kinderen beschermt" is een heel hoge en onmogelijke ambitie. Je kan immers niet ten allen tijde je kinderen beschermen tegen de buitenwereld. Wat het dan ook bijna onmogelijk zou maken om een "goede vader" te zijn. En een vrijkaart vormt naar schuldgevoelens. Een meer haalbare ambitie kan zijn : "Een goede vader die zijn kinderen steunt bij het opbouwen van hun eigen leven, een man bij wie ze terecht kunnen".
Dat je kwaad bent, spreekt voor zich. Het gebeurde kan niet meer worden rechtgezet, helaas. Om toch nog iets te doen, speel je met de gedachte je op de jongen te gaan wreken. Maar helaas... hier bereik je helemaal niets mee en dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel.
Je dochter heeft nu vooral jouw sterke vaderhand nodig om de gebeurtenissen een plaats te geven in haar leven. Ze is duidelijk goed omringt door allerlei hulpverleners, maar uiteindelijk moet ze het meeste toch zelf verwerken.
Weet ook dat je dochter na deze fase haar gewone leven zal moeten/willen opnemen en dat dit wellicht niet evident zal zijn. Op een bepaald moment zal ze ook minder beroep kunnen doen op hulpverlening. Dan kan je haar als "goede vader" steunen, zodat ze heel langzaam aan weer vertrouwen opbouwt, en gedurende de komende jaren ertoe komt de gebeurtenis stilaan te verwerken.
Bedenk ook : je bent een rolmodel voor haar, dus zij zal heel veel leren van de manier waarop jij met de situatie omgaat. "Iemand helemaal lens schoppen" lijkt me hier niet echt een goed voorbeeld.
Ik weet niet in hoeverre jullie samen begeleiding volgen, maar mij lijkt het aangewezen dat jullie gezin hier steun krijgt van iemand die weet hoe je kinderen met dergelijke ervaring het best benadert.
Maar in ieder geval : het feit dat je deze vraag stelt getuigt al van behoorlijk wat moed. Het wijst er ook op dat je tegelijk genoeg wijsheid bezit om geen onbezonnen dingen te doen, dat je nadenkt en jezelf kan beheersen ook al wordt je overmand door emoties. Je bent dus niet alleen een goede vader, maar ook een man die alleszins veel respect verdient!
liveisgreat
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
"als mijn kinderen zoiets overkomt dan zoek ik die vent op en schop hem helemaal lens"

Juist om reden dat je dit dus niet doet maakt je een heel goede vader, je kunt namelijk als ouder niet altijd achter je kinderen aanrennen om ze te beschermen.
En wraak vernietigd je gezinsleven en vooral jezelf.

En door te doen wat die mensen adviseren zorg je er dus voor dat je er op een bepaald moment dus een tijd niet bent voor je kind (gevangenis).

Je hebt het goed gedaan en laat nu justitie haar gang gaan dat is de juiste weg zij zijn er voor.

Probeer de gevoelens van je af te zetten door wat extra aandacht te geven aan je kind (kinderen) en laat je niet door je omgeving opfokken dat maakt de zaak voor jou en je kind (kinderen) maar ook je vrouw alleen maar erger.

En ja ik ben zelf ook vader en kan met je meevoelen maar alstublieft relatieveer erge dingen in je leven, omwille van jezelf en je gezin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Dikke +1
je bent een goede vader, want je hebt ondernomen wat je kan ondernemen.

maar je bent ook een goede vader als je voor de vader van je kinderen zorgt. zoek dus voor jezelf ook hulp, want zoiets trekt ook bij jou de grond onder je voeten vandaan.

iedereen roept: nou, IK zou dat en dat doen!! maar deze mensen piepen ook wel anders als het hun overkomt, dus laat je niet gek maken.

wat nu als je (hoe logisch en menselijk ook) die gasten koud zou maken of iets dergelijks. dan kom je in de bajes, krijg je instanties op je nek, en dan kan je er niet zijn voor je kinderen.
en al zit je met een smile en voldaan gevoel vast omdat je het probleem uit de weg hebt geholpen, je kan er gewoon niet zijn voor je kids.

hoe lastig ook, als ouder kan je lang niet altijd voorkomen dat er vreselijke dingen gebeuren met de kinderen. het is onmogelijk om ze 24/7 te beschermen en te behoeden voor gevaar.
hoe dubbel ook, het zou ook voor niemand gezond zijn om 24/7 als bodyguard aanwezig te zijn.

je bent een goede vader, maar geen enkele ouder kan zijn kind altijd maar beschermen.
het ligt dus niet aan jou, het ligt niet aan je kinderen, niet aan de plek waar het is gebeurd, het ligt enkel aan de persoon die dit heeft veroorzaakt.

zoek aub hulp om hiermee om te leren gaan, en dat schuldgevoel van je af te zetten. de kinderen merken ook dat de woede, onmacht, en frustratie zo hoog zitten bij je.

wees er dus niet enkel voor je kinderen daar waar mogelijk, maar ook voor jezelf want hier hebben de kinderen ook profijt van.

ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Kristal
11 jaar geleden
Ik sluit me bij je wens aan Euc. +1
Ik weet zeker dat het je dochter meer pijn doet dan jou, jullie moeten hier samen uitkomen. Wraak nemen is niet het juiste woord, wat iemand ook doet: Neem nooit wraak. Je kunt aangifte doen en meer zal ik niet doen. Het is goed van je dat je je dochter meer bescherming geeft. Je bent absoluut geen slechte vader, echt niet.

Sterkte X
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meeste effect met betrekking tot ingrijpen had u gehad direct na de gebeurtenis.
(dus direct oog om oog, tand om tand had logischer geweest)
Die reactie had men u niet kwalijk genomen of zwaar aangerekend.
Gaat u na 3 weken eerst leuterboeren op het internet en daarna alsnog uw gram halen, dan is dat niet goed.

Als u in alle opzichten goed voor uw gezin bent, dan bent u ook een goede ouder/partner, ook al had u niet ingegrepen.

Het wordt een ander verhaal als de dader zijn straf ontloopt en bv sterk aanwezig is tussen de gedupeerde kinderen.
Dat is de spreekwoordelijke rode lap voor een stier.

Het beste is om te overleggen met de andere ouders hoe te handelen of om te gaan met deze materie.
Gaat de veroorzaker van deze ellende vrij uit en vrolijk verder met zijn ,bezigheden, dan is hij bij deze vogelvrij.

Dan kan de buurt hem tot in lengte van jaren terroriseren
mbt roerende en onroerende goederen etc.

Wees er in de 1e plaats voor uw gezin, de rest komt later.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Goed idee Sxiopo, om ook met de andere ouders overleg te plegen.
+1
Ik ben het met de meeste eens dat je er nu en de komende tijd voor je dochter moet (blijven) zijn, maar je kunt zeker met het (op dit gebied) zwaar falende rechtssysteem in dit land niet zomaar blijven vertrouwen op de wetten van karma, niet terwijl je er zelf compleet aan onderdoor gaat...dit zal alleen maar erger worden wetende dat de dit zieke figuur nauwelijks bestraft wordt. Om meer leed bij jezelf en bij toekomstige slachtoffers te voorkomen: geef dit figuur een harde en pijnlijke (lijf)straf EN zorg voor een waterdicht alibi!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je, dat een dader 100% zeker geen toekomstige slachtoffers meer zal hebben na een (lijf)straf?
Denk je, dat een waterdicht alibi bestaat?
Denk je, dat vraagsteller, na ook dader te zijn geworden, geen leed meer met zich zal meedragen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies wendy, dit is een korte termijn oplossing die uiteindelijk niets helpt !
Kristal
11 jaar geleden
Maasland, het zwaar falende rechtssysteem staat volkomen los van karma.
Wanneer je het over karma hebt op jouw manier, en daar blijkbaar waarde aan hecht, zou je moeten weten dat karma zich altijd voltrekt, gewoon omdat het de wet van oorzaak en gevolg is. In principe hoeft een mens daar geen invloed op uit te oefenen, het voltrekt zich gewoon, en dat hoeft niet te gebeuren via Sikr. Dat het rechtssysteem niet is zoals jij en ik wensen, hoewel onze wens inhoudelijk vermoedelijk anders is, houdt dat niet in dat een ieder maar het recht in eigen hand moet nemen. Dan: zorg voor een waterdicht alibi.... wat een naief advies. Als iémand geen wraak moet nemen is het Sikr wel. De politie zal als eerste bij hém op de stoep staan, goed alibi of niet. Als jouw advies opgevolgd wordt door Sikr zal hij even de voldoening voelen de dader afgestraft te hebben. De meeste mensen zullen hem begrijpen, niet goedkeuren, maar wel begrijpen.
Ook in de gevangenis zal men hem kunnen begrijpen, waarderen misschien zelfs.
Thuis zal het gezin het zonder Sikr moeten stellen. Zijn vrouw zal er alleen voor staan. Financien worden problemen. Zij zal haar dochter in haar eentje op moeten vangen. En na een maand is de reden waarom Sikr in de gevangenis zit weggeebt en zal zijn gezin en familie hem almaar moeten verdedigen. Begrijp jij de inpact daarvan eigenlijk wel??
Zij zullen almaar hun man, vader moeten verdedigen met het verhaal van de verkrachting van de dochter!!
Kristal
11 jaar geleden
Wat je ermee bereikt is dat zij, de dochter, het niet zal kunnen verwerken/loslaten. Je bereikt ermee dat de tijd stil blijft staan na de wraak. Dat er almaar weer over gesproken moet worden, al maar weer het geestelijke mes in haar lichaam omgedraaid wordt. Gun je Sikr de tijdelijke voldoening van wraak met als gevolg dat hij daarna zijn gezin in de steek laat door in de gevangenis te zitten?
Of gun jij de dochter de kans verder te gaan met haar leven nadat de zaak via de rechter is afgehandeld ( wel of niet naar haar zin maar wel met een punt achter het gebeuren). Ik gunde mijn kind het laatste, en hoewel ik in vele opzichten als moeder gefaald heb, heeft mijn kind na die ellendige periode gezegd tegen mij: Mam, je was goud. Daarom durf ik te pleiten voor mijn manier.
Want het gaat om de kinderen, en als ouder dien je ervoor te zorgen dat je andere manieren vind om je gekwetste ziel te helen. Dus niet op een manier waarmee je het kind nóg eens beschadigd. Laat de dader nooit de macht krijgen om een ander, door zijn daad, zijn/haar leven te blijven beheersen. En door jouw advies geef je de dader die macht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Kristal, voor je duidelijke en heldere uiteenzeting en inzicht!!!!!
Kristal
11 jaar geleden
Dank je Wen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ kristal ! voor jouw vermogen om iets voor anderen zo
duidelijk en bespreekbaar te maken, voor je inzicht ja...!
{weet niet wat je dagelijks doet, maar kan niet veel anders
zijn dan met mensen werken, anders zou je dat zeker moeten
gaan doen ! ;) }
Kristal
11 jaar geleden
Jodokus, ik werk in een natuurvoedingswinkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(in gedachten zie ik je de prijs plakken op pakken melk.) prozaïsch heet dat.
en uiteraard kom je mensen tegen in je werk, maar dat is
niet wat ik bedoelde.
kan het niet precies verwoorden, helaas.
Kristal
11 jaar geleden
Ik vermoed dat ik wel weet wat je bedoelt Jodokus,
maar ik heb niet een specifieke baan als hulpverlener :-)
Ik ben wel heel veel in contact met mensen, ook op internet. En dat ervaar ik als waardevol, net als dat ik altijd probeer klanten met een glimlach de deur uit te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy H:
1. dat denk ik inderdaad via bepaalde wegen
2. ja o.a. via meerdere getuigen
3. jawel, maar anders en zeker minder Kristal:
Natuurlijk staat dat los van karma. Ik streepte slechts de opties af om tot gerechtigheid te komen. Slechts zelden is wraak iets goeds/zinvols....maar als jouw dierbaren door zoiets walgelijks zoveel onrecht is aangedaan en de dader loopt vrolijk en (nagenoeg) onbestraft rond, moet een mens dan perse alsnog zelf helemaal niks hieraan doen en zich hierbij dan maar passief neerleggen en met frisse tegenzin werken aan de zgn nieuwe 'toekomst'...? In de doofpot stoppen, noem ik dat! Met dergelijke drama's zijn er altijd alleen verliezers, hoe men met dit verlies omgaat is een persoonlijke kwestie, maar alles op zijn beloop laten zou ik zelf onmogelijk kunnen verkroppen. Opvallend is dat praktisch elk antwoord hier vnl op het slachtoffer ingaat en de focus op de dader ontbreekt....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ik vermoed dat ik wel weet wat je bedoelt Jodokus,
maar ik heb niet een specifieke baan als hulpverlener :-)"
(citaat kristal) wat mij een prima idee lijkt (ook zonder eventuele diploma's / opleidingen), is dat jij, kristal, jouw talenten die er overduidelijk zijn, zou gebruiken als vrijwilliger, je beschikt over empathie, gezond verstand, (levens)ervaring, inzicht, sociale vaardigheden en ongetwijfeld nog meer mij niet bekende kwaliteiten.
je zou zoveel kunnen betekenen... voor mensen in minder fijne/beroerde situaties. wat ik weet, is dat je in staat zou moeten zijn om het 's avonds van je af te zetten. ik hoop dat je mij niet kwalijk neemt voor het uiten van dit idee ! ;)
Kristal
11 jaar geleden
Uiteraard gaat elk antwoord voornamelijk in op het slachtoffer én de vader én het gezin! Die zijn ook het allerbelangrijkste in deze kwestie. Jouw aanname dat de dader nog vrolijk rondloopt en nagenoeg onbestraft staaf je nergens op want dat is helemaal niet bekend. Bekend is dat Sikr aangifte heeft gedaan en ik ga er vanuit dat de dader berecht zal worden, ook al omdat er meerdere meisjes misbruikt zijn. En in de gevangenis zal karma zich mogelijk voltrekken (bedenk ik mij nu ik dit schrijf) want andere gedetineerden zijn vaak niet mals tegen een gevangene die kinderen verkrachtte.
(van dat idee kan ik overigens evenzogoed niet blij worden). In de doofpot stoppen noem jij dat??
Als je het besluit om die man niet de macht te geven je gezin kapot te laten maken? Als je probeert je kind te laten zien dat het wel degelijk een toekomst heeft, ook al is het op brute wijze verkracht?
Jij denkt alleen aan jezelf op het moment dat je zegt: ik zou dat niet kunnen verkroppen.
Niémand als normale ouder kan het verkroppen!
Maar volwassen zijn betekent ook dat je soms ter wille van je beschadigde kind accepteert dat je iets niet kan verkroppen en je evengoed geen wraak neemt, want je wil je kind niet nog meer beschadigen. Dus dan ga je ook voor jezelf hulp zoeken om er mee om te leren gaan. Overigens, met dergelijke drama's heb je niet alleen maar verliezers. Mijn kind en ik zijn geen verliezers. Daar hebben we hard voor gewerkt. En wij zijn als krachtige mensen uit die gebeurtenis gekomen.
Je bent alleen maar de verliezer als je jezelf zo ziet en voorál: als je jezelf zo Blijft zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Maasland
Je schreef: "moet een mens dan perse alsnog zelf helemaal niks hieraan doen en zich hierbij dan maar passief neerleggen"
Nee, natuurlijk niet. Maar het ligt er maar aan wat jij passief noemt. Er zijn vele mogelijkheden voor de vader om actie te ondernemen en 1 ervan is wraak nemen, zoals jij aangeeft.
Als de vader dan dader is geworden na de wraakactie zal hij als eerste verdachte worden gezien: een waterdicht alibi bestaat niet. Wat kan de vader dan nog actief doen richting het slachtoffer: zijn eigen kind? Niets! Dan kan hij passief wachten in de gevangenis tot zijn straf erop zit..... en hoe zinvol is dat? Je schrijft ook: "Opvallend is dat praktisch elk antwoord hier vnl op het slachtoffer ingaat en de focus op de dader ontbreekt…."
Dat komt m.i., omdat de vader en de dochter die aandacht 100% waard zijn/nodig hebben hier op GV en de dader geen fractie focus waardig is.
Het is alleen aan politie en justitie, om deze man zeer aandachtig en gefocust op te pakken en te berechten.
Kristal
11 jaar geleden
Jodokus, hoe zou ik het je kwalijk kunnen nemen dat je zo'n vertrouwen in mij hebt? Dank je wel! ;-)
Wat zegt jouw eigen gevoel over jou? probeer je gevoelens te observeren. Niet te uiten, maar ook niet te onderdrukken. waarom neem je geen wraak en waarom vreet je je op erover? waarom denk je dat je een slechte vader bent? het zijn allemaal heel begrijpelijke gevoelens. Maar waar ligt de kern? Het antwoord zit in jou. Zit regelmatig in stilte en probeer helemaal nergens aan te denken en dit hele gebeuren los te laten. dan komt je eigen persoonlijke antwoord vanzelf. Mensen kunnen hier van alles tegen je zeggen en das dan hun mening, weet je
Hoe ga je je dan voelen? Onderdruk je gevoelens niet, maar kijk er naar. en schreeuw eens lekker flink de longen uit je lijf, want volgens mij loop je het allemaal op te potten.
Ga lekker naar het bos en zoek een stil plekje op en schreeuw het eruit. Scheld van mijn part daar die persoon verrot, uit je eens flink, dat lucht ontzettend op. Dan heeft die persoon het misschien niet gekregen maar ben jij het wel kwijt. Heb je je kunnen uiten zonder hem te schaden.

Alle sterkte toegewenst, leg je erbij neer dat je kind groot wordt en de wereld ingaat en een eigen individu is. je kunt haar helaas niet 24 uur beschermen per dag.

Probeer beide partijen, hoe moeilijk ook, te begrijpen en ga je overige energie eens richten op een manier verzinnen waarop je dit kan voorkomen een eventuele volgende keer. Als een vrouw dichter bij zichzelf staat zal ze minder gauw in zee gaan met iemand die foute bedoelingen heeft. dat voelt ze. Zelf merk ik dat ik door te mediteren die types links laat liggen waar ik voorheen heel makkelijk mee in zee ging. Das één manier en zo zijn er vele.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een vader is het een situatie waarin hij zich machteloos voelt. Ik heb ervaring in mijn nabije omgeving, kan er verder niet meer over zeggen maar ik wil je als troost geven dat ook mijn vader zo boos was, je kunt het niet meer uiten. Je hebt goed gehandeld door aangifte te doen. Met voldoende bewijslast zal hij hiervoor moeten zitten. Mijn ervaring is ook dat veel mensen er niet over praten maar mijn respect voor iedereen die er wel over praat, als je erover praat dan geeft dat ruimte er zijn veel vaders zoals jij, helaas. De kinderen moeten verder, zorg goed voor je dochter, jij bent voor haar de gids in een wereld waarin zij volwassen mag worden, geef haar zelfvertrouwen.
De man die haar dit heeft aangedaan hoort na zijn zit nog een straat verbod ter krijgen. Werk naar een veilige omgeving en een situatie waarin de dader gecontroleerd blijft dat doe je ook voor alle andere kinderen. Er is geen troost en eerwraak mag niet maar je laat zien dat je een goede vader bent, jullie konden dit niet voorkomen, daders zijn bij uitstek geraffineerd omdat ze heel goed weten dat het niet mag en kan. Geef jezelf niet de schuld, je moet verder met je leven. Alles goeds voor je dochter geef haar vooral de kans een eigen identiteit en waarde te ontwikkelen voor het leven straks. Laat de dader niet winnen. Praat met haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zulke vragen zal elke ouder hebben als dit bij hun kind gebeurde.

helaas kan je zoiets niet voorkomen. Laat je dochter merken dat je er altijd bent voor haar. Ook over een aantal jaren. Als je je wreekt tegen de dader, kan je in de gevangenis komen en heeft je dochter niks aan je.

wellicht zijn er sites over kinderen die slachtoffer geworden en hoe je als ouders daarmee omgaat. Je kon dit niet voorkomen, jij kon niet weten dat hij zon zieke geweest heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat iedere goede ouder dit soort gevoelens heeft, kijk nadat je hulp hebt gehad van een professional eens naar een groep van ouders die hetzelfde hebben meegemaakt. Of anders richt een groep op! Verdiep je eens in het verwerken als je eraan toe bent, en hoe kan je een steentje bijdragen om kinderen te beschermen in deze harde nare maatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind je juist een hele goede vader!! Ik snap opzich de opmerking wel van ALS ooit... maar als zoiets in het echt gebeurd dan pas besef je dat dat geen zin heeft,+ je zoveel van je kind houd en de gevangenis niet in wilt jezelf niet zo erg wilt verlagen als die ontzettende schoft. Je dochter heeft haar papa nodig dus wat is er nu voor haar erger als haar vader een vechtpartij/of erger heeft en bewijze van de bak indraait en jij er ook nog is niet voor haar bent!! Ik denk dat dit de verstandigste keuze is. en mensen die zeggen nou dit oeh ooit TEN eerste hoop ik voor ze dat ze nooit zoiets hoeven mee te maken, ten tweede op dat moment zien hun pas hoe hun kind eraan toe is en niks heeft aan een vader omdat hij er niet voor haar kan zijn.