Kan de moeder van mijn ongeboren kind mij plichten alimentatie te betalen? Ik wil co-ouderschap maar dat wil zij niet. Zij wilt alimentatie zien..

Ik wil niet alleen verwekker zijn. Of alleen betalen voor mijn kind maar ik wil echt vader zijn. Dus vandaar de co-ouderschap. Wat kan ik doen? Anders moet ik haar "vragen" of ik mijn kind kan zien.. Help !!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Co-ouderschap kan je bij de kinderrechter aanvragen via een advocaat. Als de moeder van het kindje geen toestemming geeft voor erkenning, dan kan je dat ook bij de kinderrechter aanvragen. Met erkennen heb je echter nog niet veel rechten. Eigenlijk zou je gezag moeten aanvragen. Ook dat kan je bij de kinderrechter doen als de moeder daar geen toestemming voor geeft. Naast co-ouderschap kan je ook een omgangsregeling vragen, maar dan zie je je kindje wel een stuk minder. Ook is het ook nog mogelijk dat je een verandering van verblijfplaats aanvraagt. Dit laatste is echter wel lastig als er t.a.v. moeder geen verwijtbare zaken zijn te noemen. Dan zal een rechter dat niet snel toewijzen. Het is dan wel zo dat jij dan voor het kindje zorgt en de moeder kan dan een omgangsregeling krijgen.
Ondanks morele en ethische veranderingen blijft de wet nog altijd erg op de hand van de moeder, soms erg onterecht maar biologisch gezien ook wel logisch.
Het is maar wat je zelf graag zou willen. Het mooiste zou zijn als je dat natuurlijk in overleg met de moeder voor elkaar kan krijgen, maar anders is het toch nodig om naar de kinderrechter te gaan.

De alimentatie zou je kunnen aanvechten door te beargumenteren dat je voor het kindje wil zorgen. En de heersende ideeën zijn tegenwoordig wel dat een kindje beide ouders nodig heeft, ook al is het dan apart van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1: Alimentatie wordt vastgesteld bij en door de rechter.
De rechter stelt tevens omgangsregelingen ed. vast. Je kunt die daar naar voren brengen. Want ook vaders hebben rechten, zeker als hun plichten worden opgelegd.
Of je werkelijk co-ouderschap voor elkaar krijgt (1 week bij moeders, dan 1 week bij vader bv) ga ik wel betwijfelen bij een pasgeborene.
2: Laat sowieso dan een dna test doen of je wel de vader bent....ben je die niet dan kan je die omgangsregeling niet krijgen (en hoef je uiteraard ook niet te betalen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat een notaris omgangsregelingen vaststelde.
ronron1212
13 jaar geleden
Nee dat doet de rechter het moet ook door de rechter bepaald worden ander heb je later alleen maar problemen
Als je niet getrouwd bent, ben je als biologische vader niet automatisch de officiële vader van het kind. Je zult je kind moeten erkennen. Je kind erkennen regel je bij de burgerlijke stand van de gemeente waar je woont.

Wanneer je niet getrouwd bent, krijgt alleen de moeder het ouderlijk gezag over het kind, ook al heb je als vader het kind erkend.
Om als ongehuwde vader het ouderlijk gezag te krijgen moet er een verzoek tot aantekening van ouderlijk gezag worden ingediend bij de griffie van het kantongerecht. Je kunt alleen ouderlijk gezag krijgen als je het kind ook hebt erkend.

* Als de moeder wil dat jij het kind erkent, dan erkent ze dus dat jij de vader bent.
Dan heeft ze geen recht om het co-ouderschap te weigeren.
* Co-ouderschap is een ouderschapsregeling waarbij jullie allebei een gelijk deel van de kosten, zorg- en opvoedingstaken voor het kind op jullie nemen. Hierdoor worden jullie beiden verzorgende ouder. Daarnaast wordt er bij co-ouderschap doorgaans voor gekozen samen het ouderlijk gezag te blijven uitoefenen, dit is echter niet verplicht.

>>>>>>>>Lees ook de nadelen van het co-ouderschap!!!

* Als jij het kind niet erkent, dan staat de moeder er heel slecht voor als ze "alleen geld wil zien".

Hoe wil zij dan bewijzen dat jij de vader van het kind bent?
Waarom zou jij alimentatie betalen voor een kind wat misschien niet van jou is.
Dat zijn argumenten....

In de bronnen gaat het wel steeds over gescheiden ouders met kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zou je eens met een advocaat moeten doorspreken. Er is zo wie zo sprake van een geschil, daar zou dan een rechter bij moeten komen. Een advocaat kan je vertellen hoe je ervoor staat.