hoe krijg ik mijn dochter zover dat ze in het weekeind eens lekker er op uit gaat het is een echte huismus.

het zou zo goed zijn voor haar om eens iets anders te doen dan binnen zitten achter de computer of huiswerk. ze is 17

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Hoewel ik het met je eens ben dat het goed voor haar is om er eens lekker uit te zijn is er natuurlijk ook een mogelijkheid dat ze zich heel happy voelt met de situatie zoals deze nu is. Laat haar maar lekker alles op haar eigen tijd doen. Het komt vanzelf wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

gun haar de tijd, die komt heus wel.
en wees blij joh dat ze een huismus is, gezellig toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit zichzelf zal ze het waarschijnlijk niet doen. Probeer haar eens mee te nemen, zodat ze kan ervaren dat het best leuk is om eens niet thuis te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er weinig aan doen. Sommige kinderen houden helemaal niet van uitgaan.

Misschien dat je haar kunt stimuleren een weekendbaantje te zoeken. Dan heeft ze toch wat meer afleiding dan alleen thuis zitten en bovendien komt ze met anderen in contact.

Onze dochter was ook zo, wilde zelden uitgaan. Maar werkte wel in het weekend. Nu ze op zichzelf woont, is dat wel verandert. Studenten trekken veel met elkaar op en gaan vaak uit.

Eerlijk gezegd is zo'n kind veel makkelijker dan eentje die van vrijdagavond tot zondagochtend uitgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het eens met de antwoorden hierboven. Gun haar de tijd. Misschien is ze een laatbloeier, maar het kan ook zijn dat het nu eenmaal haar karakter is of dat ze simpelweg van dingen binnenshuis doen houdt. Je kan het haar ook vragen wat haar interesses zijn zodat je weet wat er in haar omgaat. Ik zou in ieder geval nooit pushen en haar lekker haarzelf laten zijn. ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf 15 en het totaal tegenovergestelde van een huismuis.
Maar ik denk dat het gewoon aan je persoonlijkheid ligt en of je er wel van houdt om bij mensen in de buurt te zijn.
Het heeft ook te maken met spontaan of verlegen zijn, contact durven leggen met vreemden. Want als je een vriendengroep hebt zit je vanzelf minder binnen en spreek je buitenshuis af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb liever een kind dat een huismus is, dan een feestbeest dat tot half 6 in de ochtend aan het feesten is en dan alleen in het donker naar huis moet.

Dat zit gewoon in haar persoonlijkheid, iedereen is anders.
Ik zit ook liever thuis met een goed boek of film dan dat ik uit ga.

Neem haar eens gezellig mee winkelen, dierentuin, of iets anders. Een activiteit met het hele gezin is hartstikke leuk.
13 jaar geleden
Als ze gaat studeren en op kamers gaat komt dat allemaal vanzelf wel.

Je moet je kind niet willen dwingen om dingen te doen. Ze is inmiddels oud genoeg om zelf haar leven in te vullen.

Het enige wat je misschien zou kunnen doen is een sport voor haar betalen zodat ze toch naar buiten gaat en lekker actief is. Een groepssport, Zumba of andere danssoort. Is ze gelijk onder de mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook precies als je dochter, ook 17 en een echte huismus. Maar steeds als ik iets doe vind ik het super gezellig! Maar als ik er aan denk weg te moeten wordt ik
al chagerijnig! Mijn moeder wordt dan boos op mij en dwingt me elke keer om te gaan. en dan ga ik mopperend maar ben altijd blij dat ze het heeft gedaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef haar een spa weekend met een vriendin of zoiets of ga naar een pretpark
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen twee dingen aan de hand zijn: óf ze heeft er geen behoefte aan, óf ze wil eigenlijk wel maar durft niet / weet niet hoe ze het aan moet pakken.

In geval 1: niet dwingen, af en toe zelf wat leuks met haar gaan doen.
In geval 2: vraag hoe je haar kan helpen. Begin met iets kleins. Misschien wil ze wel op ideeën gebracht worden, of vind ze het eng om een vriendin te bellen om samen naar de film te gaan. Dan kun je haar vertellen dat dat helemaal niet zo raar is. Of misschien wil ze wel bij een clubje of op 'n sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stimuleren, activeren., motiveren.
En haar proberen te verandere zal geeneenvoudige klus worden. Kennelijk voelt ze zich thuis fijnen veilig en is dat voor haar de beste plek, maar in de toekomst als ze er aan toe is gaat ze er vanzelf wel op uit zodra haar vrienden haar meenemen weet ze wat het is en zal ze wel vaker weg gaan en misschien denk je dan nog wel eens terug aan die gezellige huismus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verzin iets leuks om met haar te gaan doen, ga er samen op uit! later zal ze dan misschien weleens met vriendinnen (bijv.) gaan. en verder: laat haar doen waar ze zich het beste bij voelt, behalve wanneer je denkt dat er iets mis is met haar (depressief ozo) ga niets forceren. ikzelf zit ook het liefst binnen, heerlijk, het zit gewoon in iemand.