ik heb een dochter 3jr en die luistert niet, als er wat gevraagd word en ook niet met opruimen enz, wie heeft er raad voor mij??????

mijn dochter luistert heel vaak niet als er wat word gevraagd, of als ik wat tegen haar zegt, ze doet alles waar ze zelf zin in heeft, ook wil ze niet opruimen, we hebben van alles geprobeerd zoals, speelgoed opbergen omdat ze niet helpt opruimen, of haar op de trap zetten, of belonen als ze wel helpt met stickers en dan bij zoveel stickers een kleinigheidje, dit alles helpt niet, en ze geeft vaak een eigewijs (brutaal) antwoord.
wie heeft er ervaring mee of weet wat ik eventueel kan doen, want ik word er radeloos van vooral nu ik ook zwanger ben van de 2de???/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

je moet niet alles PROBEREN, maar wat je doet moet je VOLHOUDEN.
de aanhouder wint, en in dit geval is het je dochter helaas.

op de trap zetten helpt, maar je moet volhouden.
-je vraag niets (dit geeft een optie voor 'nee') en zegt: we gaan even samen opruimen, kom, mama gaat je helpen (niet kind gaat mama helpen)
-wil ze niet (dan kan mama jou ook niet helpen) en ga jij wat anders doen terwijl je nog een keer zegt dat ze op moet ruimen, dit keer met de mededeling dat als ze niet luistert ze op de trap gaat zitten.
-luistert ze niet, gaat ze op de trap, ze is 3 jaar dus mag 3 min op de trap zitten. máár..., de tijd gaat pas in als ze niet schreeuwt, dramt, een grote mond heeft, en niet huilt. de tijd loopt pas als ze stil is.
-blijft ze van de trap opstaan keer op keer terug zetten en weglopen
-(1e keer zeg je dat ze moet blijven zitten, keren erna zeg je niets)
-wel meteeen weglopen en niet zwichten voor een knuffel of handjes die naar je reiken (chantage!) er is nu even niet met je te praten, na 3 minuten kom je naar haar toe
#het kan lang duren en je moet engelen geduld hebben, maar ze blijft een keer zitten.#
-na de 3 minuten ga je eerst praten. 'weet je waarom mama jou op de trap heeft gezet?' en maak haar duidelijk hoe en waarom. ze moet sorry zeggen (en wel gemeend! zo niet, heel streng maar dan gaan de 3 minuten weer in)
-heeft ze sorry gezegd dan natuurlijk een dikke knuffel
-ze kan laten zien dat ze kan luisteren door samen op te ruimen. (daarna een stickertje eventueel)
-vertel dat je heel trots op haar bent, dat het een hele grote meid is, en dat je nu meer tijd hebt voor leuke dingen samen (knutselen, stukje lopen etc)

(deel 2 in reactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deel 2 let wel.
je stuit eerst op heftig protest. je dochter is in de war omdat je nieuwe grenzen aangeeft. ze leert pas waar die liggen door het uit te testen!! dit is dus niet meer dan pure logica, en zeker niet persoonlijk bedoeld. ze heeft geleerd dat ze haar zin krijgt!! (alle technieken en methodes heeft ze tot nu toe weten te omzeilen en naar haar hand weten te draaien)
echt volhouden dus!!! als het voor je dochter te voorspellen is dat er aan een waarschuwing een gevolg zit zal ze steeds minder protesteren want het lever haar niets op.
een kind (hoe dwars het ook kan zijn) is liever rustig en wil graag weten waar het aan toe is.
het klink dus allemaal streng, maar je bent niet meer dan consequent. voorkom dat je dochtertje haar grenzen gaat verleggen en je het straks heel zwaar gaat krijgen als de kleine er is. succes, en een voorspoedige zwangerschap gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+++++++++++++++++++++++++++!!!!
En ik vrees, dat dit al lang geleden had moeten gebeuren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor jou reactie Wendy.
En ik vind dat je het mooi geschreven hebt eucalypje, dan met een beetje geduld, kom je een heel eind!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ ben er ook bang voor, kinderen leren heel snel, maar gelukkig ook de goede dingen :) @anne01
dank je :) soms een beetje geduld, soms een beetje veel geduld. moeders kunnen gelukkig verder tellen dan 10 mócht het ooit een keer nodig zijn met die bloedjes van kinderen :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euca. een dikke plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dank je ed :) @dewi
natuurlijk gaat het lukken. vind je het moeilijk om niet te zwichten schrijf het dan stapje voor stapje op zodat het makkelijker is om je eraan te houden. ik geloof ook echt wel dat het een lief dametje is hoor :)
en juist omdat ze zo slim is zal je het makkelijk oppakken als ze eenmaal weet dat protest geen zin heeft.
even door de zure appel heenbijten, volhouden, niet toegeven en geduld hebben. dat is hetgeen wat je moet investeren om een gewenst resultaat te hebben. en daarna natuurlijk belonen en de hemel in prijzen als het goed gaat :) het mooie is dat ze zekerheid krijgt (dit is de grens) en je het ook bij andere andere dingen kan toepassen. (brutaal zijn bijvoorbeeld) als het niet lukt kan je me gerust ff een persoonlijk berichtje doen hoor :) nogmaals succes!!

Andere antwoorden (10)

Begin met het volledig negeren van haar gedrag.

Hiernaast is een belangrijke taak voor de opvoeder weggelegd. Consequent zijn ! Dit is voor veel mensen moeilijk, maar in deze situatie noodzakelijk.

Stel voor jezelf regels. En geef duidelijk aan:
- Wat mag, mag altijd.
- Wat niet mag, mag dan ook nooit.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typisch gedrag van deze leeftijd. Bijna naar de basisschool. Ze verkent haar grenzen. Alles wat jullie al doen helpt niet, terwijl dit wel de beste manier is.
Zijn jullie wel consequent genoeg?
Zo ja, negeer het negatieve gedrag. Jullie belonen nu alleen het positieve gedrag. Je kunt het ook net andersom doen. Begin bij de beloning en bij elk negatief gedrag ga je daar verder vanaf, dus elk kruisje is negatief.

Wij hebben hier een stoute strepenlijst. Je verdient een streep door stout gedrag, en bij elke 10 strepen is er een echte straf (geen patat op vrijdag, speelgoed afpakken) en bij goed gedrag mag er een streepje weg.

Soms is het beter om het negatieve gedrag op de voorgrond te zetten, juist om het duidelijk te maken wanneer het je teveel wordt.

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 jaar, de peuterpuberteit.

Blijf consequent en blijf de baas, jij beslist wat er wel of niet gebeurt.

Maar hoe doe je dat?

Consequent zijn gaat nog wel, maar hoe krijg je haar zover dat ze doet wat er van haar gevraagd wordt?

Wees duidelijk, maak dingen vanzelfsprekend, dus heb je met poppen gespeeld, leg je ze na het spelen weer terug, hier is geen discussie over mogelijk. Doe het eerst samen zodat ze weet wat er van haar verwacht wordt.
Dit laatste is bij alles belangrijk, zorg dat ze weet wat jij van haar wil, dit zal je heel vaak moeten herhalen.
Soms, denken wij als ouders, dat ze het wel snappen wat er van ze gevraagd wordt, maar dat is niet vanzelfsprekend, dus leg haar steeds uit wat je wil.

Brutaal antwoord tolereer je niet, dan gaat ze gelijk naar de gang, of andere plek, geen discussie en geen aandacht verder aan haar geven, daar gaat ze een grens over en dat moet ze merken.

Doe veel dingen samen, kinderen van die leeftijd vinden dat leuk, samen haar kamer schoonmaken, laat haar stofzuigen en stoffen. Samen de tafel dekken én de afwasmachine inruimen, zo ziet ze dat dingen opgeruimd moeten worden en leert ze dit spelenderwijs. Dan is het opruimen van het speelgoed straks ook de gewoonste zaak van de wereld.

Zorg voor overzicht bij het speelgoed, sorteren is leuk, alle poppen in een mand, alle blokken in een andere bak enz.

Het zijn wat ideetjes om eens uit te proberen.

maar ja 3 jaar, dan draait de hele wereld nog om jou en jou alleen. Het is een periode en die gaat echt weer over, zeker als ze straks naar school gaat, maar het is wel belangrijk dat jij de regie houd.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed van je GEEN DISCUSSIE!
Nooit een discussie aangaan, dan ga je je eigen zitten te verdedigen en ben je onderdanig aan de kleuter.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ik heb dat ook nooit gedaan.
het makkelijkst vond ik; je hebt gehoord wat ik heb gezegd' (en dat kan ook nog eens op een hele normale en rustige toon :)
Kinderen van 3 jaar kunnen onmogelijk de hele dag lief doen, ze zijn aan het ontdekken en dat is nou juist zo leuk aan peuters op deze leeftijd. Je dochtertje is 3....... Ze kan niet luisteren als een kind van 5. Jammer is dat ze ook al niet luisterde voor je zwanger was, dan was het handig geweest als je iets beter had nagedacht over een 2de. Mijn raad aan jou is Geduldig zijn, en in jou geval engelen geduld hebben, het wordt wel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf kids? :)
met geduld alleen kom je er niet helaas.
een grote mond kan gewoon niet. kinderen van 3 zijn beslist niet dom (ze weten goed te manipuleren) hun woordenschat is niet groot, maar ze pikken dingen razend snel op.
de komst van een 2e staat hier helemaal los van.
het is een kwestie van consequent zijn en je grenzen aangeven. gaat het meisje over de grenzen, dat zit hier een gevolg aan (op de trap) anders heeft het geen invloed en verandert er niets. een kind is altijd loyaal naar de ouders, maar niet als ze hun zin kunnen doordrijven en als ze deze mogelijkheid geboden word door (een van de) ouder(s)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker heb ik zelf kinderen een van 14 jaar en een van 16 jaar en ik spreek uit ervaring dat als je op elke slak zout gaat leggen dat je dan een beroerd leven hebt. Kinderen van 3 daar heb je nou eenmaal geduld bij nodig. en als je in verwachting bent van een tweede, dan heb je heel veel geduld nodig. En ik ben van mening dat kinderen van 3 niet zomaar brutaal zijn, dan hebben ze een voorbeeld.... Ze (kinderen van 3) nemen vaak en razend snel jou gewoontes over. Mijn kinderen wel iig, ik heb nooit last gehad van dat mijn peuter niet wilde opruimen want we deden het altijd met ons 2en of later met ons drieën. Goed voorbeeld doet goed volgen, zelfs bij een peuter van 3 en je moet niet vergeten dat het een peuter is..... 3 jaar en het luistert niet... maak het nou helemaal ff...!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed voorbeeld doet idd volgen maar denk er in het verhaal van de vraag de grip kwijt is.
ze doet alleen waar ze zin in heeft, er is al van alles geprobeerd en ze geeft vaak een eigenwijs/brutaal antwoord. een kind van 3 doet niets meer dan kopieren en mogelijkheden benutten.
op dit level zit er dus iets scheef want moeder heeft geen controle op het kind dus zal het niet vanzelf beter worden. op elke slak zout leggen is natuurlijk wel het uiterste, autoritair zijn is het andere uiterste. maar ik benadruk de middenweg. met rust, geduld en hele normale regels laten zien dat het kind niet de regie heeft maar de ouders.
een kind moet idd kind zijn zoals ik zei, met alle nukken en eigenaardigheden die bij de normale ontwikkeling en leeftijd horen, maar hoort op die leeftijd niet de regie te hebben.
met een strijd los je niets op (kind heeft niet voor niets een grote mond)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je punt wel, en ik geloof idd dat de controle van de moeder kwijt is. Alleen nu ze zwanger is zal het eerder gezien worden als last denk ik. Maar dat is niet te wijten aan het kind van 3, moeder doet iets niet goed, en dan vind ik dat de vraag verkeerd is gesteld. Dan zou de vraag moeten zijn hoe krijg ik controle over mijn kind want ik weet niet precies hoe het moet.Heeft iemand voorbeelden? Nu legt moeder zo de nadruk op het kind dat het niet luistert... snap je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag ook andere vragen van deze mevrouw en ik heb medelijden zowel met het kindje dat geboren moet worden al met haar en haar kindje van 3. Van de ene sores in de andere is ook niet goed voor kleine kinderen en of je het nou wil of niet, kinderen zijn altijd de dupe van gedonder van ouders, moeders met vriend die uit elkaar gaan, het maakt allemaal niet uit. gedonder met kinderen erbij geeft meestal gedragsproblemen bij kinderen, daar is een kind totaal debet aan.Belangrijker is de drie R-en Rust Reine en Regelmaat.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik snap je zeker :)
de 3 r-en. van mij mag er ook nog normen en waarden bij, inzicht in ontwikkeling en psyche van het kind en wederzijds respect! de andere vragen heb ik niet gezien, en denk net als jij dat als een ouder duidelijk is naar een kind het kind niet voor problemen zorgt maar dit idd aan de ouders ligt. een kind heeft liever grenzen die duidelijk zijn zodat het zich hierbinnen vrij kan bewegen en ontwikkelen. dit geef veel meer rust dan een strijd om de grenzen op te zoeken. kinderen zijn vaak het kind van de rekening, maar niet altijd gelukkig
persoonlijk heef het belang en de behoeften van mijn kinderen de hoogste prioriteit. en ja, dat mijn ex mij nog steeds mijn leven wil bepalen en zuur wil maken staat los van de kids. voor hun is en blijft HUN vader belangrijk dus ze mogen ook naar hun vader. wat ik vind, of mijn ex vind staat los van de kinderen en voel mezelf te goed om hun bv als een pion in een heel min spel in te zetten. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb bij de andere vraag gekeken
haar ex heeft een kort geding aan gespannen voor gezag, maar dit hoeft niet per definitie over de rug van de kinderen te gaan, en jeugdzorg is ingeschakeld, maar lees verder niets waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat er iets aan de hand is, of heb ik ergens tekst en uitleg gemist?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt wel, maar als ouders zoveel gedonder met elkaar hebben dat ze er zelfs een advocaat bij in de armen nemen, dan mag je wel uitgaan dat er behoorlijk stront aan de knikker is geweest. Als moeder zegt dat vader iets verschrikkelijks gedaan heeft met het kind, en het kind gaat niet meer naar haar vader, dan heeft de moeder de relatie tussen vader en kind al op het spel gezet... Heel gevaarlijk. (of dat wat ze verteld nou waar is of niet) Ik weet het gewoon niet zeker...... Maar zoals ze de vraag stelde, mijn kind luistert niet, ruimt niet op, heeft brutaal antwoord....We hebben het hier over een schaapje van 3 jaar, die heeft echt nog niet de bedoeling om mama eens even een hak te zetten. Geen enkel kind van 3 jaar is alleen maar lief, juist omdat alles spannend is en nieuw doen ze dingen waar de ouders het kind in moeten sturen. Ik heb na aanleiding van deze vraag een beetje het gevoel dat de ouders er een bende van hebben gemaakt, en het kind reageert erop en dus is mijn kind stout en luistert niet.
Ik was zelf ook een kind van de rekening, dus ik walg van ouders die zelf een zooitje maken van het leven en waar de kinderen dan weer de rekening van krijgen. Die ouders moeten weten dat die kinderen voor het leven zijn getekend. Natuurlijk wil je als ouders dat het goed gaat met je kinderen, maar als ouders ruzie hebben, en het kan niet op een fatsoenlijke manier worden gewonnen, dan schromen veel van die ouders niet om het over de rug van de kinderen te doen. En je weet hier bij deze vrouw niet precies wat er allemaal is gebeurd, maar genoeg dat haar kindje van 3 inmiddels al een behoorlijke beschadiging heeft opgelopen. Anders was haar vraagstelling wel anders geweest. Mijn motto; wijs je één vinger naar een ander, dan wijzen er drie naar jezelf......
En dat geld zeker ook als je naar kleine kinderen wijst.
Nou, beter kan ik mijn idee niet uitleggen, maar ik hoop dat het snel beter gaat met deze vrouw en haar kleine prutteltje en het nog ongeboren prutteltje, want stress is heel slecht voor ongeboren kinderen, dat kan al schade veroorzaken.
Waarschijnlijk gaat dit al een tijdje zo, want meestal ontstaan dit soort situaties niet van de ene op de andere dag. Dat betekend dat ze te veel ruimte heeft gekregen, om de dingen op haar manier te doen. Jij bent de ouder en niet zij.

Probeer zo min mogelijk voor haar te doen, buiten natuurlijk de noodzakelijke dingen. Leg haar uit dat ze eerst naar mama moet luisteren en dat je dan pas weer naar haar gaat luisteren. Verder blijf op je strepen staan, ga je mening niet bijstellen als er niet naar wordt geluistert. Als ze iets van je wilt, kun je zeggen; eerst ga je naar mama luisteren en je speelgoed opruimen, daarna luistert mama weer naar jou.
Zeg dat je het niet goed vind als ze brutaal is en dat als ze zo tegen je praat je niet naar haar luistert en doe dit dan ook niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is belangrijk dat je eerst het niet luisteren doorbreekt vervolgens kun je meer structuur en duidelijkheid aanbrengen in de dagelijkse routine!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben dezelfde ervaring. Het was toen voor ons heel rustgevend een artikel in de Volkskrant te lezen over opvoeden. De portee van dat artikel was: Waar maak je je druk over. Opruimen bijvoorbeeld is iets dat jij belangrijk vindt maar is voor het kind totaal onbelangrijk. Groeit jouw kind later op voor galg en rad als het zijn kamer niet opruimt of gaat het dood als het zijn bordje niet leeg eet? Nee dus, de enige die er stress van krijgt ben jij. Dus denk aan jezelf en maak je er niet druk over was de boodschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus, wordt vanzelf beter! Kinderen van 3 zijn 3....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt niet aan de opdracht maar aan het feit dat kinderen accepteren dat niet alles kan en er ook dingen gedaan moeten worden die minder leuk zijn.
vanzelf beter worden doet het dus wel, maar niet voor de moeder in dit geval, wel voor het meisje.
gehoorzaamheid zijn moet het kind zijn hele leven nog, opruimen van de kamer niet. een keer zooi in huis, who cares, maar dat de ouders hier geen invloed op hebben en het kind de scepter zwaait is een garantie voor meer problemen.
een kind kan niet altijd gehoorzamen, het blijft idd en kind, maar wel op een normale manier die óók bij de leeftijd van 3 jaar hoort.
Wat een vervelende situatie voor je!
Voor een deel zitten dit soort problemen al in de genen, dus het karakter, maar hoe je (jullie) daar mee omgaan heeft hier zeker ook invloed op.
Je dochtertje heeft eigenlijk 2 bazen ( twee ouders) waarvan de een er minder is dan de ander ( gok ik even)
Pappa heeft iets andere regeltjes en voorwaarden dan mamma.
Wat van mamma niet mag, mag misschien van pappa wel, dus even proberen, lukt het niet, dan ga je toch lekker dwars worden, of met speelgoed gooien, boos worden, op de grond stampen, of, wat nog veel leuker is, zeggen dat je stom bent en het zelf maar moet opruimen.
Of ze zijn zooooo moe, of hebben zooo'n slaap ,of even geen zin, want ze hebben gisteren ook al opgeruimt.
De kleine dan gaan helpen met opruimen, is al helemaal verkeerd, dan geef je haar macht!!
Want de volgende keer moet je weer opruimen en moet jij beginnen met opruimen en de keer er na, moet je het alleen doen, zo verlies je steeds meer terrein en gezag.
Komt ook nog bij, je dochtertje is erg bijdehand voor haar leeftijd en ze is nog enigst kind, dus heeft ze een ereplaats bij jullie in huis, je leert haar zo snel mogelijk woordjes, tellen, liedjes zingen, spelletjes doen en als maar zeggen, hoe geweldig ze het doet.
En heeft ze een keer een eigenwijs antwoord, probeer je lachen maar eens te verbergen.
Dat heeft ze door!!
Dus nog meer van die opmerkingen, dus nog meer lachen en AANDACHT en vooral die aandacht is voor een kind verslavend
Opeens ontdekt het, dat als je stout bent, je ook aandacht krijgt, en als je niet naar bed wil, en als je schreeuwt en huilt en dingen stuk maakt.
Het geeft niet meer wat je doet, als je maar aandacht hebt.
Dus niet luisteren is aandacht krijgen.
En door niet consequent te zijn, voelt ze macht.
En als pappa en mamma ook nog verschillend reageren, de een zegt nee en de ander ja, dan ontdekt ze nog meer macht.
Ze is nu pas drie en straks moet ze de aandacht ook nog eens gaan delen met een baby!!
Leer haar dat als je waarschuwt, of wat vraagt, dat ze een kans krijgt te luisteren, daarna nog een en daarna zal je moeten optreden, zowel bij pappa als bij mamma moeten de zelfde regels zijn, consequent optreden geeft duidelijkheid en rust bij het kind, eigenlijk is dat wat ieder kind wel wil, duidelijkheid en leiding, weten waar het aan toe is.
En dat is nu verre van zoek.
Jullie hebben trouwens een heel lief dochtertje, erg pienter en ondernemend en best al ver voor haar leeftijd.
Ze is erg intelligent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide ouders moeten op een en dezelfde golflengte zitten, een kind accepteert geen twijfelantwoorden, wees consequent en eerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Consequent zijn, niet iets van haar "willen" (wil je even dit, wil je even dat... maar: doe even zus, doe even zo... ), op duidelijke toon spreken (jij bent haar moeder, niet andersom) zodat ze merkt dat jij haar moeder bent, en dezelfde straf blijven geven als ze niet luistert, maar vooral: complimenteren op dezelfde manier als je al deed (met stickers bijv) als ze doet wt je zegt.

Klinkt ouderwets, maar werkt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Bigmomma
Misschien ouderwets, maar wat is daar tegen???????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind gewoon dat t zo hoort :)
maak bijvoorbeeld een lijstje met 25vakken voor elke dag dat ze goed luister komt er in een hokje bijvoorbeeld een sticker en zijn alle 25 vakken gevuld mag ze een speeltje van een euro of 2 kopen en steeds als ze een rij vol heeft komt er in de volgende rij een vak bij zo word ze steeds zoeter