Het beste kun je langzaam de tijd opbouwen dat hij alleen is. Dus 5 minuten uit de kamer gaan en als hij stil is geweest hem flink belonen. En dit bouw je dan steeds langer op. Probeer het niet te snel te doen, met honden heb je vaak veel geduld nodig.

Het is natuurlijk geen garantie dat deze methode succesvol zal zijn, want sommige honden kunnen gewoon heel slecht tegen alleen zijn.

Wanneer je een hele jonge hond hebt, moet je niet lang het huis uit gaan zonder hem. Jonge honden kunnen niet goed tegen alleen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hond heeft verlatingsangst
je zou eens bij een trainer kunnen informeren wat je eraan kan doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij nooit heeft gejankt moet er twee maanden geleden tijdens je afwezigheid iets zijn gebeurd waar hij hevig van is geschrokken.
Het kan ook zijn dat er een nieuw geluid in de omgeving is, dat hem angst aanjaagt en wat hij in zijn uppie niet de baas kan.
Ben je zelf anders dan vroeger weggegaan? Ik bedoel hiermee: kan het zijn dat je zenuwachtig bent omdat er iemand in het ziekenhuis ligt en je weggaan gehaast en kortaf is?

Er zijn veel mogelijkheden, die dit gedrag kunnen veroorzaken. Ga er eens voor zitten en denk goed na wanneer het begonnen is. Zijn er nieuwe buren gekomen met ander gedrag en andere geluiden. Heb je nieuwe gordijnen opgehangen waardoor de buitenboel beter te zien is.

Zo kan ik oeverloos veel zaken aandragen, maar je zult zelf meer invulling kunnen geven.
Van belang is dat je een kwartier voor je weggaat het contact met de hond niet meer zoekt. Géén oogcontact, géén verbaal contact. De hond moet rustig op zijn plaats liggen en ontspannen zijn (gevoed, gelaafd en uitgelaten). Honden nemen geen afscheid. Dat is niet honds. Als hier aan is voldaan zou hij in principe rustig moeten blijven als hij dat vroeger ook was. Een oorzaak waarom hij dat niet is zal je moeten opzoeken met goed denkwerk.

Mocht het zelf niet lukken tot een oplossing te komen, schakel dan een hondentherapeut in. Goede adressen via je dierenarts.
13 jaar geleden
Er zijn anti-blaf halsbanden, waarbij honden via een gedragstherapie niet blaffen. De band geeft n.l. een heel hoge pieptoon af, die onaangenaam is voor de hond.

Was je voor die twee maanden gemiddeld veel langer thuis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Nooit een antiblafband gebruiken als de reden van het blaffen niet duidelijk is. Bij angstige honden de antiblafband NOOIT gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht daar zelf ook aan. Maar weet niet zo zeker of de psychologie van de hond hetzelfde werkt als bij mensen.
Training en aanpassen, lijken mij begrippen die werken in een hondengeest, Maar ik heb maar een hond ooit opgevoed, (heel goed).
Ivana
13 jaar geleden
Ineke, het is duidelijk dat deze hond moeite met iets heeft, wat het ook moge zijn. Als hij vroeger normaal alleen kon blijven en nu niet meer, moet er iets zijn of iets gebeurd zijn, dat hem nu het roedel-verzamelsignaal (blaffen) doet uitzenden.Er is dus geen sprake van dwingend dominant gedrag, dan zou hij dat altijd hebben getoond. Alleen bij dominante honden, die weigeren zich aan de leider te onderwerpen en zelf het heft in handen nemen (rangorde probleem), mag een antiblafband worden omgedaan. Zelfs dan kan je beter eerst het advies van een hondenkenner vragen.
Antiblafbanden zijn er in meerdere variaties: citronella-spuiters, Fluittoon-banden en electrische-schok-banden. Nooit gebruiken als je niet zeker bent van de oorzaak van het blafgedrag. Bij fout gebruik kan er grote schade aan de hond (geestelijk) ontstaan.
laat radio of tv aan als je weggaat.ga steeds wat langere tijd weg en beloon hem als je weer komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat een honden gedrags therapeut/ deskundige uitkomst kan bieden hierin. zij kunnen je leren hoe hier mee om te gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tv, of radio aan laten werkt echt hoor!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er eenmaal sprake is van verlatingsangst dan is het hard werken om dit weer helemaal goed te krijgen. Toch is verlatingsangst zeker op te lossen. Het kost alleen tijd, geduld en consequentheid van uw kant.
Allereerst kunt u ervoor zorgen dat de hond u niet meer overal achterna kan lopen. Sluit de deur achter u als u naar de gang loopt. Laat de hond niet overal bij. Zo leert de hond al, dat hij ook weleens alleen moet zijn, heel even, maar dat u altijd terug komt. U komt alleen nooit terug de kamer in, als de hond piept, jankt, blaft of u op een andere manier probeert te dwingen terug de kamer in te komen. Pas als de hond stil is, al is het maar een seconde, gaat u in die seconde terug de kamer in. Begroet u de hond dan niet uitgebreid, u zegt dan tegen de hond: ‘inderdaad, het was vreselijk dat ik even weg was, maar gelukkig ben ik er weer, NU is het pas feest’. Komen en gaan willen we juist heel normaal houden, het hoort erbij. Daarom besteden we daar geen aandacht aan.

Als uw hond het eenmaal accepteert dat u weleens de gang oploopt of naar het toilet gaat zonder u, dan kunnen we weer een stap verder. Wen uw hond aan een bench. Uw hond heeft zo een veilige plek, waar hij kan leren alleen te blijven. Uw hond moet wennen aan een bench. Totdat hij het een hele fijne verblijfplaats vindt, mag het deurtje nooit dicht. U mag hem niet dwingen de bench in te gaan of om erin te blijven. De hond wennen aan de bench kunt u doen door hem allereerst eten te geven in de bench. Alle keren dat hij uit zichzelf naar de bench gaat, beloont u hem met een aai of wat lekkers. Leg zijn favoriete dekentje in de bench en haal andere manden en kussens weg. Als hij lekker wil liggen kan dat: in de bench. Leer ook dat hij nooit lastig gevallen wordt in de bench, als hij daar ligt, heeft hij rust.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gaat uw hond met plezier in de bench, dan kunt u hem erin sturen en het deurtje even dicht en meteen weer open klappen. Dat is het. U beloont niet, u zegt niets, u beweegt alleen het deurtje heen en weer en dan gaat u weer verder waarmee u bezig was. We laten zo aan de hond zien: deurtjes kunnen open en dicht en dit is heel normaal! Gaat dit goed, dan mag u best tegen uw hond zeggen dat hij heel braaf is als hij even blijft liggen terwijl u het deurtje dicht doen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik krijg het er niet helemaal op hier is een link

http://www.hondentips.com/artikelen/gedrag/verlatingsangst_oplossen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,

Even ter verduidelijking betreft het huilen van honden in de context zoals u die omschrijft. Het huilen heeft hier als betekenis 'ik voel me alleen'. Hij hoopt hierbij zijn roedel (u dus en eventuele gezinsleden) terug te roepen. Als u nu net binnen komt als hij net gehuild (om u geroepen) heeft zal hij uiteraard dit gedrag blijven herhalen.

Niet elk ongewenst gedrag kan genegeerd worden.
Huilen kan in sommige gevallen opgelost worden door het te negeren. Dit indien men met zekerheid kan vaststellen dat de oorzaak ligt bij het opzoeken van aandacht vanuit een dominante positie. Dit komt bv voor wanneer de hond geen verlatingsangst (meer) heeft en geleerd heeft dat hij uw aandacht krijgt wanneer hij huilt. Positieve of negatieve aandacht maakt geen verschil. Het is dus belangrijk dat wanneer de hond huilt vanuit verlatingsangst dit op een goede manier word opgelost om niet de fout in te gaan de hond het bovenstaande 'aan te leren'.

Laten we aannemen dat uw hond nu huilt vanuit verlatingsangst. Waarschijnlijk vraag je je af wat de reden daarvan is. Meerdere oorzaken zijn mogelijk. Ik som er enkele op. Misschien herken je wel iets. Roedel structuur is veranderd (gezinssamenstelling is veranderd), verhuis, huis opnieuw ingericht, hormonale verandering bv castratie-sterilisatie-puberteit, in weinige gevallen kunnen ook geurveranderingen en dergelijke bij honden met weinig zelfvertrouwen een rol spelen.

De oorzaak bepaald de methode van oplossen.
Doorgaans bestaat er een methode die je zonder professionele hulp kan toepassen. Jammergenoeg heb ik hier geen voldoende plaats meer. Ik zal mijn antwoord hier dan ook zo snel mogelijk volledig maken.

Toegevoegd na 1 dag:
Methode alleen geldig indien oorzaak niet hormonaal of leeftijd gerelateerd is.(ouderdom kan ook 'mede'oorzaak zijn)
Here we go!!
Reeds 2 maand vertoond je hond hetzelfde gedrag als je van huis weg gaat en dit uiteraard zonder enige twijfel voorafgaand van jou gedrag. Jou gedrag, handelingen aldus routine die vooraf gaat met je vertrek buitenshuis zijn jou
aanwijzingen,signalen, lees ook een manier van 'praten' tegen de hond om hem dit te laten weten. Alvast een reden voor de hond om 'onrustig' te worden. Opdracht 1 v/d 2: Dju plaats alweer op

Toegevoegd na 1 dag:
Het spijt me krijg het er jammergenoeg niet op..
Stuur mij gerust een berichtje