Moet ik door mijn kind veroorzaakte schade aan speelgoed van KDV vergoeden?

Mijn kind heeft op de creche met 1 ruk de onderkant van twee pagina's uit een boekje gescheurd. Dit was een duur boekje (c. €25) en nu wil de creche dat ik dit vergoed (het boekje mag ik dan houden).

Ik heb nooit eerder klachten van de creche gehad en herken ook thuis niet dat hij heel aggressief met speelgoed omgaat.

Volgens de creche ben ik als ouder aansprakelijk voor de schade die mijn kind aanricht. Maar in dit geval betaal ik de creche om toezicht te houden op mijn kind. Ben ik dan nog steeds aansprakelijk? Bovendien is naar mijn mening het boekje te repareren met een paar plakbandjes. Is dit dan wel echte schade?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K
Amadea
10 jaar geleden
Met gewoon plakband moet je geen boeken repareren. Want dat maakt de beschadiging op den duur nog veel erger. Maar als je een rolletje zuurvrij onzichtbaar Magic tape van Scotch (kost ongeveer 4 euro) koopt en daarmee het boekje repareert, dan kan het inderdaad nog jaren meegaan.
Poet
10 jaar geleden
Als er verder geen signalen zijn van agressief gedrag dan zegt dit daarover niets. Hij wilde waarschijnlijk gewoon eens weten wat er gebeurt als je daaraan trekt. Gezonde onderzoekende houding. Als een aansprakelijkheidsverzekering hebt dan zou dit er wel eens onder kunnen vallen. Hoewel er daarbij vaak een eigen risico is dat al snel hoger dan €25 zal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben het hier over een peutertje. Natuurlijk maakt een peutertje wel eens iets stuk, uit onbeholpenheid. Als hij nu elke week wat sloopt op het KDV kan ik me voorstellen dat er vergoeding gevraagd wordt; anders vind ik het behoorlijk onzinnig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor mij klinkt het logisch dat je daarvoor aansprakelijk bent. Anders zou de verzekering van een opvang wel een heel hoge premie krijgen met zoveel kinderen, jaar in, jaar uit. Plus de opvoeding (en het meegeven niet te scheuren in boeken) blijft jouw taak. Niet die van een crècheleidster. Hun taak is handhaven, niet opvoeden. Uiteraard met een peuter zitten dergelijke ongelukjes als dit in een klein hoekje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom laat de crèche een peuter spelen met een duur boek? Er is een bedrag per jaar aan schade te verwachten, ik verwacht dus ook dat dat in de prijs van de opvang is meegerekend.
Als je kijkt wat je per maand betaald moeten ze niet zeuren over eenmalig 25,- En waar ligt de grens?
Een nieuwe puzzel betalen als er een stukje beschadigd is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25 euro is geen duur boek, dat is een normale prijs. Wij hebben een keer een biebboek per ongeluk kapot gemaakt, mijn zoontje zal toen ook ongeveer 4 geweest zijn.
Netjes gemeld bij inleveren, en de rekening was ook ongeveer 25 euro. Daarna mochten we het boek houden. Ik heb het geplakt ne we hebben er nog jaren in gelezen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoort een crèche niet te zorgen voor "peuterproof" lees- en speelwerk?
Men kan op de crèche samen met het kind proberen het boekje netjes te repareren, lijkt mij pedagogisch verantwoord. Op een crèche hoeft toch niet alles nagelnieuw te zijn, en kleine ongelukjes hoeven ook niet altijd op grond van een wetsartikel opgelost te worden.

Antwoorden (3)

Bij veel kinderopvang komt het er op neer dat je inderdaad zal moeten betalen.

Als een kind tijdens het verblijf bij de opvang schade aanricht valt dit onder de particuliere Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering van u als ouder, ook als het kind onder leiding de opvang staat. Dit is geregeld in het Nieuwe Burgerlijk Wetboek waardoor kinderen onder de 14 jaar vallen onder verantwoordelijkheid van de ouders. U dient zelf dus over een WA-verzekering te beschikken om aanspraak te kunnen maken op vergoeding als uw kind schade toebrengt aan anderen of aan spullen van anderen. e gevolgen van eventueel beschadiging aan kleding en/of ongelukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Ik zou voorstellen dat boekje zelf te kopen voor de creche, vaak kun je boekjes goedkoper via het internet bestellen dan dat je het in de boekhandel koopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij ook Crea, als het om dit soort bedragen gaat, is het vaak verstandiger de verzekering erbuiten te laten. En een crèche krijgt het tegen crècheprijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria, het "Nieuwe Burgerlijk Wetboek" bestaat niet. Men was altijd als ouder verantwoordelijk voor het gedrag van zijn kinderen, met uitzondering als men niet in de gelegenheid was om het gedrag te voorkomen. Met het toegevoegde artikel is de uitzondering niet meer van kracht. .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteindelijk duurde het nog tot 1 januari 1992 totdat het grootste deel van het Nieuwe Burgerlijk Wetboek (NBW) van kracht werd. In 1970 werd met Boek 1 het nieuwe personen- en familierecht ingevoerd. In 1976 voerde men Boek 2 in, inhoudende het nieuwe rechtspersonenrecht (ondernemingsvormen). Pas in 1992, met het in werking treden van de Boeken 3, 5 en 6 en het eerste deel van Boek 7, werd het Nederlandse vermogensrecht ingrijpend gewijzigd. Per 1 januari 2003 is Boek 4 (erfrecht) vernieuwd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerlijk_Wetboek_(Nederland)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Burgerlijk wetboek werd herzien. Wordt steeds aangepast via een overgangswet. Geen enkele jurist zal spreken van Het Nieuwe Burgerlijk Wetboek. In de begin jaren negentig werd onderling nog wel eens de term Nieuw Burgerlijk Wetboek gebruikt, dus niet Nieuwe. Toen geacht werd dat het bij iedereen was doorgedrongen sprak men weer van Burgerlijk Wetboek, omdat dat de officiële titel is.
Als ik nu zou spreken van het Nieuwe Burgerlijk Wetboek dan zou dat impliceren dat het huidige wetboek met als titel Burgerlijk Wetboek niet meer geldt. http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/geldigheidsdatum_18-11-2013# Hoe goed je het ook bedoelt, maar Wikipedia is voor mij geen maatstaf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt,maar het is niet alleen Wikipedia die het over het NBW heeft. Nu heet het weer gewoon BW,maar er was wel degelijk sprake van een NBW.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria, ik heb zelf één keer iets onjuists op Wikipedia laten zetten. Ik vind het op tig pagina's terug. Het ergste is dat, wanneer ik zeg dat het niet juist is, men mij gaat vertellen dat het op veel sites op Internet staat, dus is het zo! Ggrrrr.
Was het niet Wim Kan die ooit zei: alles wat er staat geschreven klopt, behalve als het over mijn vakgebied gaat. Ik heb niet op de min geklikt, ook niet op de plus trouwens.
Ja, natuurlijk bent u aansprakelijk. Het is trouwens niet meer dan beleefd en billijk dat u de geleden schade vergoedt. Overigens kunt u zich voor dergelijke calamiteiten verzekeren. Wat zeker niet overbodig is maar vooruitziend want in de toekomst kunnen uw kinderen of uzelf aan anderen ongewild schade berokkenen. Een ongevalletje is immers gauw gebeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In uw zaak gaat het om een gedraging van een peuter in een crèche.

Burgerlijk Wetboek Boek 6, Titel 3, artikel 164 zegt hierover:
Een gedraging van een kind dat de leeftijd van veertien jaren nog niet heeft bereikt, kan aan hem niet als een onrechtmatige daad worden toegerekend.

Maar dan:
In uw zaak hebben we te maken met ouders (u dus) die risicoaansprakelijk zijn voor de door hun kind (beneden 14 jaar) veroorzaakte schade aan een derde, in casu de crèche. En als die ouders dan ook nog een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP) hebben afgesloten dan zijn die verplicht om de crèche schadeloos te stellen. Die aansprakelijkheid is geregeld in:

artikel 169, lid 1 van het Burgerlijk Wetboek
Voor schade aan een derde toegebracht door een als een doen te beschouwen gedraging van een kind dat nog niet de leeftijd van veertien jaren heeft bereikt en aan wie deze gedraging als een onrechtmatige daad zou kunnen worden toegerekend als zijn leeftijd daaraan niet in de weg zou staan, is degene die het ouderlijk gezag of de voogdij over het kind uitoefent, aansprakelijk.

Voorheen was je als ouder niet aansprakelijk als bv je kind van vier jaar op de kleuterschool schade toebracht aan het brilletje van een andere kleine kleuter omdat je simpelweg niet in de gelegenheid was om het kind zijn gedraging te beletten. Je was als ouder voor je kind aansprakelijk tenzij men zich (met een duur woord) kon disculperen.
Op een gegeven moment werd dat maatschappelijk niet meer acceptabel geacht en als gevolg daarvan werd artikel 6:169 BW toegevoegd.

U zou kunnen informeren hoe het precies in de reglementen van de crèche staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben benieuwd wie mij de minnen geeft bij goede antwoorden.
Wees flink en geef een verklaring. Kan er dan misschien iets van leren.