Moeder van een 15 jaar dochter die in de puberteiti, die niet wilt luisteren, een ex-man die haar steunt en tegen de moeder is. Wat kan ik doen??

Na 15 haar alleen opgevoed, nu komt mijn ex en zegt dat ik een slecht moeder ben en wilt dat mijn dochter bij hem gaat wonen omdat volgens haar ik haar niet begrijp. komt meer op neer dat zij een vriendje heeft van 18 jaar terwijl ze 15 is en bij de vriendje die ik niet eens ken wilt gaan slapen. Ik zeg nee, eerste rustig gaan en de vriendje voorstellen aan mama. Ze wilt dus niet, haar vader, mijn ex al voor 13 jaar steunt mijn dochter tegen mij. wat kan ik nu gaan doen??? ze wilt bij hem gaan wonen zodat ze kan en gaan wanneer ze wilt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik lees dat je er alleen voor staat dus geen vriend of andere kinderen hebt.hoe is de situatie bij je ex?is hij ook alleen of heeft hij weer n relatie?woont hij in dezelfde plaats?heeft hij n bezoekregeling of gaat zij wanneer ze wil naar haar vader?

Het beste antwoord

Het klinkt misschien erg hard, maar het zou een goede optie zijn om de rollen van opvoeder eens om te draaien en haar bij haar vader te laten wonen en dat zij dan zo nu en dan weer even bij jou te recht kan. Het zal voor vader moelijk worden om dat hij dan last heeft van de 15 jarige puber en dat hij een heel stuk van zijn vrijheid moed inleveren en een stuk verantwoordelijkheid gaat krijgen zodat hij ook moet gaan optreden en af en toe ook nee moet zeggen. Want hij zal proberen om beter te zijn dan jij maar dan komen de gevolgen en dan staat hij voor het blok en ontdekt dat het makkelijker is om te stoken dan opvoeden. Ook je dochter zal een ervaring krijgen en ervaren dat de wereld van haar vader toch anders is dan dat zij had verwacht. Waarschijnlijk zal ze het eerst erg leuk en geweldig vinden maar ze komt er waarschijnlijk wel op terug en zal ze toch weer met moeder weer op gaan trekken en de goede dingen van haar weer gaan waarderen. Maar ik moet wel toegeven het is altijd een gok en er kleven zeker een risico's aan, maar je moet alles zelf heel goed inschatten. Succes
PS wij hebben dat pubertjes op een gegeven moment gevraagd hoe willen jullie dat wij je behandelen en geef dan ook aan welke verantwoording je zelf denkt te kunnen dragen en wat de gevolgen kunnen zijn als het toch anders loopt dan je zelf hebt voorgesteld. Het voordeel was dat ze zelf dingen niet gingen doen, omdat het mocht als ze een goed verhaal hadden en aan de gevolgen hadden gedacht en dan moet jij natuurlijk wel zo slim zijn om eventueel dingen die ze vergeten even aan te vullen. Vaak zien ze dan bepaalde dingen in en laten het uit hun zelf. Ik moet wel zeggen het vergt wel heel veel energie van je zelf en tweestrijd omdat je dingen, dan moet toe laten die je anders zou verbieden en zeker ook behoorlijke angstige momenten en slapeloze nachten, maar wij hebben waarschijnlijk geluk gehad want na een periode waren ze van de extremen af en begon het "normale" leven weer terug te komen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan weinig, zeker alleen, hooguit kan je jeugdzorg inschakelen. Maar dan loop je het risico dat ze de hele regie overnemen en er drie verliezers zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet overigens niet dat je dochter bij 16 jaar de totale regie in handen heeft, met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is lastig. Hij bied haar vrijheid. Je bent misschien ook iets te streng. Laat het vriendje bij jou thuis komen en kijk dan wat er verder te doen staat. Misschien bij jou thuis laten slapen. Je zult ergens een tussen weg moeten vinden.
13 jaar geleden
Tja ik geef je groot gelijk, de vraag is ook eigenlijk nog waarom wil ze niet dat je hem ontmoet, het feit dat dat niet wil zegt waarschijnlijk al dat je goed bezig bent en dat je terecht twijfelt of zekerheid wilt.

Ik weet niet of je het al op die manier gezegd heb, maar het is haar keus.

Of ze stelt hem even aan je voor zodat jij een goede beslissing kan maken.
Of het feest gaat sowieso niet door.

En vader kan een hoop willen, maar als jij al zolang de voogdij heb, geen rechter die nu ineens om zo'n reden de voogdij aan vader zal gaan geven.

Je staat geheel in je recht, je bent goed bezig. Hou dit vast. Je hoeft haar vriendin niet te zijn, je moet haar moeder zijn. En haar vader probeert wel een vriendje te zijn. Ook al besef ze dat niet. Lekker boos laten zijn dan. Het is niet anders en hoort ook wel een beetje bij de leeftijd.

Je kan proberen met haar te praten over waarom dat vriendje dan niet mag komen. Probeer haar het gevoel te geven dat je echt naar haar luistert en naar haar mening luistert.

En hou er rekening mee dat ze het stiekem misschien toch probeert onder het mom van "ik ga bij **** slapen".
13 jaar geleden
het zou al heel anders zijn als je als moeder het vriendje eerst mag ontmoeten voordat je dochter met hem gaat slapen
ik vertrouw het niet dat je dochter dat niet wil

probeer de vader zo ver te krijgen dat hij dezelfde eis stelt, dan is het geen probleem dat ze bij hem wil wonen en van daaruit haar vriendje ontmoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dochter zelf ook bij haar vader wil gaan wonen kan je er niets tegen doen. Kinderen boven de 12 jaar mogen kiezen bij wie ze willen wonen.

Ik begrijp je bezorgdheid helemaal en je hebt volgens mij helemaal gelijk, alleen je kan zo weinig.
Probeer nog eens met je dochter te praten of laat een ander eens met haar praten over haar vriendje. Misschien haar oma, een goede vriendin van je of een andere volwassenene die haar kan uitleggen dat het niet meer als normaal is dat jij eerst eens kennis maakt met haar vriendje.

Ook kan je haar vriendinnen eens vragen naar die jongen, misschien kom je er dan achter waarom ze hem niet wil
voorstellen.