Wat te doen bij negeren van zusje?

Mijn zoon is bijna 4 en heeft per januari een zusje erbij. Mijn dochter is helemaal gek op mijn zoon maar hij negeert haar volledig. Alleen wanneer ik haar aandacht geef komt die erbij en gaat ie zogenaamd lief doen. Is dit normaal en meot ik dit laten gaan of moet ik overgaan in aktie? Graag tips vanuit ervaring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Voor een baby is een kind van vier jaar heel leuk (hij beweegt, speelt, je kunt er naar toe kruipen/schuiven, etc.), maar voor een kind van vier is een baby niet altijd leuk. Echt spelen kun je nog niet met dit kind. Daarbij neemt het kind ook steeds meer van de ruimte in die eerst van jou was. Inmiddels neemt je dochter ook ruimte op de vloer in, dus ongestoord spelen, kan je zoon niet meer.

Vaak hebben kinderen moeite om te accepteren dat er een broertje/zusje bij komt, Ze moeten ineens ruimte en aandacht delen. Je zoon accepteert je dochter wel en doet haar geen kwaad (dit gebeurt ook vaak), dus een echt probleem is er niet. het is heel goed mogelijk dat zijn zusje later een speelmakker voor hem wordt. Nu kan hij nog niet zoveel met haar.

Je kunt samenspel stimuleren door af en toe samen met hen te spelen of door spelletjes te bedenken die ze samen kunnen doen (bijv. met een bal rollen). Maar accepteer het ook dat je zoon lekker zelf zonder zijn zusje wil spelen.

Mijn eigen zoon had er vreselijk veel moeite mee toen zijn jongere broertje ging kruipen. Hij negeerde hem niet maar duwde hem weg. Als hij bijv. met de duplo aan het spelen was, kwam zijn broertje er aan en maakte zijn bouwwerken stuk. Ik heb toen een 'veilig' speelplekje alleen voor hem gecreëerd, waar zijn jongere broertje niet kon komen.
Later speelden ze heel leuk samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hij heeft tot zijn vierde jaar alle aandacht gekregen en nu moet hij het delen. Da's moeilijk te begrijpen voor een kind.

Hij vindt zijn zusje ook wel lief, want anders doet hij ook niet lief als jij er bij bent.

Geef hem ook voldoende aandacht. Vooral het op schoot nemen en optillen wordt door veel ouders vergeten als er een tweede bij komt. Hij heeft dat nog nodig.

Negeer zijn gedrag. Geen aandacht aan besteden, het gaat vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een bekend probleem .
eerst alleen alle aandacht krijgen en nu moet dat verdeelt worden .
betrek hem zoveel mogelijk overal bij en laat hem ook meehelpen met wassen luier verschonen en doe het op een manier dat hij zich onmisbaar voelt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zoontje heeft gevoelens van onzekerheid (alle aandacht voor hem is verminderd) en hij heeft er een (populair) zusje bij.
Dat trekt het manneke niet.
Het lief doen komt voort om bij jou ook positieve aandacht weg te snoepen door gewenst gedrag te vertonen.
Maak van de nood een deugd, betrek hem bij zijn zusje maar vergeet zelf niet hem ook veel PERSOONLIJK aandacht te geven, het manneke weet donders goed primaire en secondaire aandacht van elkaar te scheiden.
Jullie als ouders moeten hierin de goede dingen doen en
je kunt van een kind van 4 jaar niet verwachten dat hij zijn eigen jaloerse gevoelens kan beteugelen.
Ga vooral niet straffen, dat kan zelfs wraakgevoelens oproepen die hij naar zijn kwetsbare zusje kan uiten als jullie daar niet bij zijn.
Zo een vaart zal het echter niet lopen als jullie als ouders verstandig en rechtvaardig met de gevoelens van je zoontje omgaan.
Vooral bezoek kan hier een rol in spelen, bevestigen deze dat zusje belangrijker (geworden) is dan hij, dan bevestigt dat zijn vermoeden, is het bezoek ook naar hem als eerste zeer attent (hij heeft immers doe oudste rechten) dan ebt de jaloezie weg en zal de liefde voor zijn zusje het winnen van jaloerse gevoelens.
Het is erg belangrijk dit goed op te pakken, boos op het manneke worden omdat hij jaloers is is zeer fout, hij kan er NIETS aan doen, daar heef hij ouders voor (nodig).