mijn dochtertje is 11 maand maar ze slaat zichzelf?

ze laat met 2 handen steeds op haar hoofd en aan de haren trekken of gaat ergens voorstaan en gaat ze het het hoofd erop slaan maakt haar niks uit wat een tafel, bank overal hoe kan ik dit stoppen want als k zeg mag niet gaat ze lachen en doet ze het extra.

Toegevoegd na 27 seconden:
laat = slaat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
34.9K

Het beste antwoord

Je dochter heeft ontdekt dat ze met dit gedrag aandacht krijgt. Dat is natuurlijk leuk. Je zou kunnen proberen om haar veel aandacht te geven op momenten dat ze leuk bezig is. Als ze lief aan het spelen is, ga dan bij haar zitten en maak haar complimentjes en speel mee.

Probeer haar negatieve manier van aandacht vragen zoveel mogelijk te negeren. Uiteraard kun je er niet helemaal omheen, want ze doet zichzelf pijn. Probeer deze situatie te voorkomen door in te grijpen. Creëer een leuk en veilig speelhoekje voor je dochter. Zodra je ziet (in ieder geval zo spoedig mogelijk) dat ze zich wil gaan slaan e.d., pak je haar beet en brengt haar naar de hoek met speelgoed en boekjes. Hier ga je met haar spelen. Bescherm haar wel tegen de pijn, maar maak er zo min mogelijk ophef over.
Als ze zich pijn wil gaan doen, zeg je kort en duidelijk "nee", pakt haar op en brengt haar naar een andere plek waar ze zich niet kan bezeren, maar wel positieve aandacht kan krijgen. en laat haar merken dat ze ook op een leuke manier aandacht kan krijgen.
Aan het haren trekken en het zichzelf op haar hoofd slaan, schenk je geen aandacht. Hiermee doet ze zichzelf wel pijn, maar verwondt zich niet.

Op deze manier kun je haar negatieve manier van aandacht vragen ombuigen naar positieve aandacht. Het zal wel wat tijd en energie kosten, maar uiteindelijk is het de investering waard.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Vol blijven houden met corrigeren.
Consequent zijn hoor, dat is vermoeiend, maar je zult zien dat je het gaat "winnen".
Pak haar handjes vast en kijk dr aan en zeg, nee lieverd, dat wil mama niet hebben, niet doen.
Telkens weer dit blijven herhalen.
Het is misschien voor haar een vorm van ontdekken, zij weet niet dat ze zichzelf schade kan aanrichten met dit gedrag.
Jij bent er dus voor om haar te sturen.
Volhouden en je zult zien dat het goed komt.
Heeel veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak haar op en leid haar af, ga wat anders doen met haar.
Zeg er wel bij dat ze dat niet moet doen, want dat het pijn kan doen.
ook al is ze nog klein, ze begrijpt echt al een hele boel. Dus dingen duidelijk uitleggen kan best helpen, ook de toon van je stem is hierbij belangrijk, daaraan hoort ze precies of je boos bent of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk doet ze dit wanneer ze haar zin niet krijgt of iets niet wil lukken en uit ze zo haar frustratie.. (driftbui?) mijn ervaring is om totaal geen aandacht hieraan te besteden en haar proberen af te leiden en op die manier op een positieve manier aandacht te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou er helemaal niets aan doen..
laat ze haar eigen slaan of aan haar haren trekken
hoe meer jij er aandacht aan geeft hoe leuker zei t vind,zie je dat ze zichzelf slaat , draai je om en loop weg en ga iets anders doen
dan doet ze t niet meer want de aandacht is ervan af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als orthopedagoog kom ik dit vaak tegen in mijn werk. Het is dus niet zo dat je dochtertje 'raar' is.
Het ziet er naar uit omdat je het idee hebt dat het zelfdestructief is.
Dat is echter niet zo. Het lijkt erger dan dat het is.
Een kind van 11 maanden is nog niet in staat om met woorden uit te leggen wat ze wil of wat ze voelt. Dit kan erg frustrerend zijn.
Het gebeurd vaak dan ook niet alleen als een kind boos is of zijn niet niet krijgt, maar ook als het erg blij is bijvoorbeeld.
Je kunt zelf het beste inschatten wat je kind al wel en nog niet begrijpt.
Vaak is het goed om kort te zeggen "niet slaan" en het kind zoals eerder gezegd af te leiden.
Het is ook goed om daarbij de emotie te benoemen zodat het kind van jou leert hoe je op een goede manier met emoties (of het nu vreugde of boosheid is) om te gaan.
Gebruik bij een klein kind vooral korte duidelijk zinnen en maak er niet een heel verhaal van.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ pedagogisch verantwoord en ook nog eens helder verwoordt :)
Ze is aan het uitzoeken hoe ze het beste jullie aandacht kunnen krijgen. Dit werkt kennelijk heel erg goed, want jullie zien haar direct als ze dit doet.

Ik vermoed dat het minder zal gaan worden als jullie vanuit jullie zelf wat meer aandacht kunnen geven.
Als jullie gedrag corrigeren is dat ook aandacht geven, dat heeft ze door. Dus haar methode werkt...

Welke signalen geeft ze af voordat ze hierop overstapt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt misschien raar maar als het nu gewoon hoofdpijn is? ik heb zelf 2 zeldzame hoofdpijnen c.q. aangezichtspijn ik sla mezelf nog steeds voor me hoofd of me hoofd tegen de muur, tafel of tegen de grond.. nee ik ben niet gek het is opluchtend en als ik het gedaan heb kan ik weer een beetje lachen.

Nu snap ik dat het erg is om te zien bij een baby waarvan de fontanel nog niet dicht gegroeid is en dat je dat ook niet met een volwassene kan vergelijken.

Wil hiermee zeggen dat het heel misschien helemaal geen opvoedkundig probleem is maar een neurologisch iets.

Dan heb je wat stippel al aangaf een situatie die je met opvoeding niet oplost.

Toegevoegd na 4 minuten:
niet meteen schrikken het klinkt misschien erg maar je wordt er gewoon honderd jaar oud mee hoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tante heeft een zoontje die dit ook deed. Bleek later dat haar zoontje Autistisch is. Voor hem was dit een manier om zich te uiten. Uiteindelijk is het vanzelf beetje over gegaan door er niet teveel aandacht aan te besteden.
Niet dat ik jouw dochter meteen een stempel op wil plakken, het kan ook gewoon al die dingen zijn die hiervoor al beschreven zijn. Maar als je het echt niet meer zou weten, zou je misschien ook eens aan zoiets kunnen denken. Jij kent jouw kind het allerbeste, en als je het niet vertrouwt, ga dan naar een deskundige. Een onderzoekje kan toch nooit kwaad? Dan kun je tenminste uitsluiten of het iets opvoedkundigs is of misschien toch iets neurologisch. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen aandacht aan schenken,niet kijken en vooral niet reageren.is echt manier om aandacht te trekken,positief of negatief ze heeft er succes mee!
Ik snap dat je het kind wil behoeden tegen pijn,maar geloof me ,ook al ziet het er naar en pijnlijk uit,een kind zou niet verder gaan dan haar eigen pijngrens,ze verwonden zichzelf bijna nooit ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar!

Je kind is aan het uitproberen.

Jouw..aandacht trekken
Of zichzelf ... pijngrens testen.

En ja, ook kinderen met een afwijking in het autistisch spectrum kunnen dit gedrag vertonen.
Maar die kans is percentueel gezien erg klein.
Geloof me, heel veel kinderen doen dit (een poosje).
Inclusief de mijne ooit.

Het gedrag negeren is inderdaad de beste tip.
Maar ik kan me voorstellen dat je daar veel moeite mee hebt, zou ik ook hebben. Het is en blijft een naar gezicht.

Als negeren je zwaar valt, pak dan haar handje en maak met haar hand een aai aai beweging over haar hoofd.
En prijs haar vervolgens uitbundig als ze de beweging maakt.. uit zichzelf of met behulp van jou.

En ja, ik weet dat je haar zo toch die aandacht geeft. Maar als negeren niet lukt, kreeg ze die toch al.
Bovendien is het zo een positievere vorm van aandacht.

Je kan niet vroeg genoeg aangemoedigd worden lief te zijn voor jezelf toch?

Toegevoegd na 11 minuten:
Tekenen van hoofdpijn, migraine of aangezichtspijnen bij peuters en kleuters zijn:

Ongebruikelijke rusteloosheid
Gebrek aan eetlust
Veel huilen.

Dit kunnen echter ook tekenen van andere problemen zijn.
Maar misschien is het goed om dit in je achterhoofd te houden mocht je bang zijn dat het geen uitproberen is maar een uiting van pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken dit gedrag van een van mijn eigen kinderen. We hebben het zoveel mogelijk genegeerd en het heeft maar kort geduurd.
Hij deed het soms ook bij ons. Dan probeerden we wel duidelijk te maken dat dit niet mocht en dat het pijn deed.
Sommige kinderen liggen vaak enorm met hun hoofd te bonken voor ze in slaap vallen. Dat gaat er soms ook best hard aan toe. Ik heb nooit gehoord dat dit schade aan de hersenen heeft opgeleverd.
Omdat we gewend zijn (in normale gevallen tenminste) heel behoedzaam en zachthandig met ukkies om te gaan, is het wel begrijpelijk dat het afschrikt.