Mogen ouders geld van mijn rekening en cash van mij afnemen?

mijn ouders hebben onlangs van mij (17) €250 van zelf verdiend geld in cash en van mijn rekening van mij afgenomen zonder geldige reden. Mag dit?

4 maanden geleden
7.1K
Castle
4 maanden geleden
Hebben ze het genomen uit voorzorg dat je er iets niet goed mee doet (bijvoorbeeld illegaal vuurwerk kopen)? Hebben ze het geld mogelijk aan iets anders besteed? Probeer eens erachter te komen wat de reden is.
Astifeux
4 maanden geleden
ze hebben het niet afgenomen omdat ik iets met het geld zou doen. Ze hebben het afgenomen als straf voor iets kleins wat niet geld gerelateerd is. Bijv iets als je ma uitschelden of iets in die richting.
Castle
4 maanden geleden
Als dit waar is dan vind ik geld afpakken (ook al is het tijdelijk) een vreemde straf. In principe mag het ook niet want het is van jouw. Echter gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken. Wettelijk gezien is het van jouw. Hebben ze geen andere manier van straffen voor je moeder uitschelden? Mogelijk zijn ze ten einde raad en konden ze niets anders verzinnen? Vraag eens wanneer je het geld terug kan verwachten?
Astifeux
4 maanden geleden
Ik kan het niet terug verwachten
Castle
4 maanden geleden
Dit zal toch niet want ik neem even aan dat je ouders uiteindelijk de band met hun kind belangrijker vinden dan wat geld. Ik ken de situatie niet maar in woede zal er misschien wat geroepen zijn. Al het straks wat afgekoeld is dan zal het toch wel goed komen. Denk je echt dat je ouders het geld zullen houden en de band met je willen verliezen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Wellicht kan ook een goede reden zijn dat je het geld op een foute manier hebt verdiend. Wanneer jij b.v. als drugsrunner hebt gefungeerd, of je rekening als geldezel hebt laten gebruiken. Dan zou je het als boete kunnen zien en een opvoedkundige maatregel om je de winst af te nemen. Maar wil het echt een opvoedkundige maatregel zijn, dan zou je niet verwachten dat je ouders het geld voor zichzelf houden. Dan zou dat geld b.v. naar een goed doel moeten gaan, of zo.
tinus1969
4 maanden geleden
@astifeux, jij vond het iets kleins maar je ouders duidelijk niet - en dat is dan ook de boodschap. Nou kun je proberen je gelijk te gaan haken, maar je moet toch voorlopig nog samen met je ouders wonen.
wilkers
4 maanden geleden
Uit de reacties hier haal ik dat het geld van de rekening afhalen tegen de regels is, maar ik denk niet dat dit nu meteen te gaan gebruiken goed voor de situatie is. Er ligt een probleem dat waarschijnlijk hoog opgelopen is. Het lijkt mij verstandig om dat eerst op te lossen en pas dán met het geld bezig te zijn. Iedere degelijke ouder zou het geld dan gewoon terug geven, maar zo niet dan kun je verwijzen naar de wet.

Antwoorden (1)

Krachtens artikel 1:253l van het burgerlijk wetboek (BW) elke ouder die het gezag over zijn kind uitoefent, slechts het vruchtgenot over het vermogen van zijn kind heeft. Het saldo van de bankrekening van het kind behoort tot het vermogen van de minderjarige. Op de ouders rust op grond van artikel 1:253j BW de verplichting het bewind over het vermogen van hun kind als goede bewindvoerder uit te voeren.
Indien je ouders het er slechts afhalen om te dreigen is dat een nogal vreemde manier van opvoeden. Indien erbij ook nog wordt vermeld dat je het geld niet terug krijgt dan overtreden zij hun plicht als goede bewindvoerder.
4 maanden geleden
Astifeux
4 maanden geleden
Dus het mag niet tenzij er een goede reden voor is. En als er geen goede reden voor is mag het een soort van zolang ze het terug geven
erotisi
4 maanden geleden
Als je het niet meer terug zou krijgen is dat meestal niet toe gestaan. Als je het wel terug krijgt binnen een gestelde termijn bijvoorbeeld, zou dat mogelijk nog kunnen maar de vraag is natuurlijk wat zij ermee willen en kunnen bereiken. Ik hoop niet dat het een straf is voor het uitschelden:
Tips
Als je kind brutaal of opstandig is, probeer dan rustig te blijven. Schreeuwen helpt niet.
Geef je kind niet (te snel) zijn zin, daarmee beloon je juist het gedrag.
Praat met je kind over zijn gedrag wanneer het weer rustig is.
Vertel je kind rustig waarom je zijn gedrag niet accepteert.
Zeg ook dat je begrijpt dat je kind zich boos voelt, maar dat schreeuwen of brutale dingen zeggen, niet helpt.
Verwacht niet teveel van je kind. Als je iets vraagt wat hij of zij nog niet kan, wordt je kind alleen maar opstandiger.
https://www.cjghm.nl/nieuws/Opvoedtip%3A-omgaan-met-brutaal-gedrag/-1/221/5052