mag je op je 16/17de uit huis?

ik ben 17 en mijn vriendin word zo 16 en we zijn ouders van een dochter van een half jaar en willen graag samen wonen mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Ja, dat mag vanaf je 16e
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens de wet ben je op je 18e meerderjarig en in staat om je eigen beslissingen te nemen. Als je op jongere leeftijd een dergelijke beslissing wilt nemen, moet je aan de kinderrechter vragen om je meerderjarig te verklaren. Maar dan moet je echt wel héél goede redenen hebben! Het ziet er dus naar uit dat je zult moeten wachten tot je achttien bent voordat je met je vriendin kunt gaan samenwonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk dat dat mag als jullie kunnen laten zien aan de kinderrechter dat jullie in staat zijn samen met jullie dochtertje zonder hulp te kunnen leven. dan denk ik dat het gewoon mag. mensen die gaan studeren en een kamer huren (geen studentenhuis) mogen dit ook gewoon dus waarom zou het voor jonge ouders niet mogen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het kan. Als je vriendin straks 16 is, kan zij zich meerderjarig laten verklaren door een rechter, omdat zij moeder is van een kind. De rechter zal dat doen als hij dat in het belang acht van je vriendin en jullie kind.
Voor jouzelf ligt het iets lastiger, maar ook dat is mogelijk. Je wordt namelijk meerderjarig als je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Op je 16e of 17e kan dat als er sprake is van zwangerschap of de geboorte van een kind. Dat is bij jullie het geval. Je hebt wel toestemming van je ouders of voogd nodig om dit te doen, en als je dat niet krijgt, kun je het nog bij de rechter proberen.

Dus theoretisch gezien is het mogelijk om samen te gaan wonen en samen voor het kind te zorgen. Wel moet je je afvragen in hoeverre dit goed is voor jullie zelf en voor jullie kind. 16/17 is erg jong om voor een kind te zorgen. Ik raad jullie aan om, als je dit wilt, ervoor te zorgen dat er voldoende mensen om je heen staan die je kunnen helpen. Maar dat valt niet onder de vraag, en daar hebben jullie misschien al heel veel over nagedacht ;-)