Mijn zoon gaat volgend jaar naar de Middelbare School. We twijfelen tussen 2 scholen zullen we dan bij 2 scholen inschrijven ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou eigenlijk dit jaar dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Wirowok bedoelt dat de zoon in groep acht zit en dit jaar moet kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Daydream heeft gelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inschrijven bij 2 onderwijsinstellingen voor hetzelfde studiejaar is fraude. Uw inschrijving wordt aangemeld bij de Informatie Beheer Groep en u zou dan 2 keer studiefinanciering ontvangen. Bij controle loopt men het gevaar dat diegene die de studie wil volgen voor een gesloten deur komt te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie dat gaat best wel snel hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt hoor Loenie. Ik vind het eerlijk gezegd ook nog een beetje vroeg maar de zoon kan al een beetje gaan denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie mijn antwoord

Het beste antwoord

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/keuze-school-voortgezet-onderwijs

Kijk eens op deze site. Staat een goede uitleg waarop je moet letten. Je krijgt na de CITO toets een advies mee van de basisschool en daarin wordt aangegeven welke school voor jouw kind geschikt zou zijn, want inmiddels kennen ze zijn talenten/tekortkomingen. Begin van het laatste jaar waarin hij weg gaat, zijn er open dagen van die scholen waarvoor hij advies heeft gekregen. ga er met hem heen en bezoek verschillende. Ze hebben altijd verschillende tijden dus je kunt er uitgebreid kijken en rondneuzen. Ook kan je met docenten praten en/of leerlingen en laat hem ook vragen stellen over wat hij belangrijk vindt. De hoofdzaak is toch dat hij er zich prettig voelt? Je kunt hem niet op 2 scholen inschrijven omdat hij van de basisschool maar één inschrijvingsformulier meekrijgt. Je zult zien dat hij zelf al gauw weet welke school hem het leukst lijkt en dwing hem dan niet naar een andere te gaan, want dan zal hij al tegenzin hebben voor hij ernaar toe moet. Zo kan je altijd zeggen wanneer hij geen zin heeft in die rot school; "je wilde toch zelf naar deze toe?" Kan hij nooit zeggen:" ik moest toch van jullie naar deze, was ik maar naar die andere gegaan, die vond ik wel leuk". Je krijgt trouwens op de basisschool diverse folders mee waaruit je kan zien hoe de diverse scholen presteren en waar ze goed in zijn cq aanbieden.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik zou toch een keuze maken. Je kunt jouw zoon een paar vragen stellen.

- Zitten er veel kinderen? Is hij daar blij mee?
- Is het groot? Moet je veel zoeken naar een lokaal?
- Hoe voelt hij zich thuis op de school?
- Hoe ziet de school er vanbinnen uit?
- Hoe zit het met andere plaatsen op de school?
- Wat vindt hij van de lokalen (bv. Zien de lokalen er leuk uit, met posters (voorbeeld) over het vak? Of zijn ze kaal?)

Ik hoop dat hij iets aan de tips heeft en de 'beste' eruit kan kiezen.

Succes en alvast veel plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook met mensen praten die op die scholen zitten. Om te vragen wat hun van de sfeer de leraren en de faciliteiten op de school vinden.

Het inschrijven voor twee scholen is een optie, maar je schiet er niet veel mee op je zult toch naar een school moeten gaan als het schooljaar begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat zou ik niet doen,, je zou kunnen vragen of je kind er een proefdagje mag komen maken, en laat dan de keuze over aan hem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het absoluut aanraden! Onze zoon hadden we ingeschreven op één school. Uitgerekend de laatste schooldag kregen we een telefoontje dat hij alsnog niet was aangenomen i.v.m. te veel zittenblijvers. Je kunt er beter ééntje opzeggen dan bij geen één school terecht kunnen. Dat scheelt je een heleboel ellende naderhand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kind moet altijd ergens aangenomen worden. Er is leerplicht en leerrecht in Nederland. Afgewezen worden voor een middelbare school is echt een zeldzaamheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is dit echt gebeurd! Uiteindelijk heeft een andere school hem aangenomen. Maar dat koste wel veel kruim...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt vaker voor dan je denkt. maar de school hoort het bij inschrijving te melden, dat er een kans is dat ze hem niet nemen
Probeer in de eerste plaats toch tot een keuze te komen.
Dat hoeft niet meteen, daar moet je even de tijd voor nemen.
Het is wel belangrijk dat de jongen zich fijn voelt op de school. Dus probeer erachter te komen waar uw zoon zich het fijnste voelt. Misschien maakt het ook nog een verschil waar de meeste vriendjes/vriendinnetjes heen gaan.

Wanneer je echt geen keuze kan maken, is het misschien een tip om de leraren van de (oude) basisschool om raad te vragen. Een docent weet het beste wat de studiehouding en inzet van de leerling is, en kan misschien zo tot een goed advies komen.

Wanneer dat nog geen resultaten oplevert, dan kan u altijd nog bij allebei de scholen inschrijven.

Succes bij de keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bezoek de open dagen van de scholen.
Vergelijk de studie mogelijkheden.

Niet geheel onbelangrijk is de bereikbaarheid van de school.
Natuurlijk zijn de kinderen tegenwoordig niet
van marsepein, maar openbaar vervoer is qua veiligheid beter te verkiezen dan met de fiets/bromfiets naar school in weer en wind.

Laat de keuze niet afhangen van de vrienden/vriendinnen/klasgenoten die daar ook naar toe gaan. Men komt om te leren.
Schrijf bij 1 school in, de school van uw keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je slechts inschrijven bij één school. Van de basisschool krijg je een speciale kaart die je moet inleveren bij je nieuwe school. Elke leerling heeft een nummer/Code die in een centraal systeem word ingevoerd. Inschrijven bij meerdere scholen kan dus niet. Oriënteer je de komende maanden op open dagen en via scholieren die op het voorgezet onderwijs zitten. Op internet kun je ook inspectie rapporten lezen van de scholen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral opendagen zijn erg leuk. Hierbij leer je de school ook echt kennen. Als het mogelijk is om bij 2 scholen je in te schrijven zou ik dat niet doen. Het is fijn om te weten waar je aan toe bent, en je stelt het maken van de keuze alleen maar uit. Het beste is gewoon kijken waar je je het fijnst voelt, de sfeer etc. En anders idd een proefdagje mee lopen of op een doordeweekse dag een kijkje nemen.

in ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kind zit in groep 8. de school is net begonnen. Fijn dat hij vast voorkeur heeft voor 2 scholen, maar de open dagen komen nog in januari, de klas gaat met de leraar ook nog op die scholen kijken, ze krijgen nog info mee naar huis, zijn in de klas nog met het onderwerp bezig, en tegen dat het februari is, weten jullie meer, en weet je ook welke klasgenoten wel/ niet mee gaan naar diezelfde school. Je mening kan dus het komende halfjaar nog wijzigen en dat is goed. in februari moet je wel in gaan schrijven, en als de middelbare school waarschuwt dat ze niet iedereen kunnen plaatsen is het prima om hem op een tweede school in te schrijven. Op het formulier staat ook de vraag "heeft u uw kind op nog een andere school ingeschreven" niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mensen een TV gaan kopen kijken ze naar vergelijkingssites. Waarom doe je dat niet voor iets nog veel belangrijkers? Kijk op de site van de onderwijsinspectie, daar worden scholen vergeleken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een link?
laat je goed informeren, ga naar open dagen en ga een dagje proef lopen op de school of scholen van je keuze .
je mag maar op 1 school inschrijven en het is dus erg belangrijk dat je het zeker weet welke de beste keuze is.