Hoeveel zijn er die strikt de regels en adviezen van het consultatiebureau opvolgen en toch nog tevreden baby's hebben?

Hoewel mij kinderen al jong volwassenen zijn heb ik eigenlijk altijd goed advies van het consultatiebureau opgevolgd, en voor de rest gedaan wat mijn eigen gevoel mij ingaf toen mijn kinderen nog klein waren (wàt het consultatiebureau ook zei...).

Nu vindt ik het vaak moeilijk om jonge (onzekere) moeders daarin advies te geven "want het consultatiebureau zegt.......".

Hoeveel zijn er die strikt de regels en adviezen van het consultatiebureau opvolgen en toch nog tevreden baby's hebben?

Moet je het echt zo strikt nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Luisteren naar en reageren op je kind is veel belangrijker dan alle adviezen stipt opvolgen. Als ouder ben jij degene die het kind het meeste meemaakt en dus alle reacties van je baby kunt waarnemen.
Het consultatiebureau daarentegen heeft wel een belangrijke rol om te signaleren. Groeit het kind wel naar behoren? Is zijn/haar ontwikkeling niet al te afwijkend? Wordt het kind goed verzorgd? etc. Maar zij gaan uit van "het gemiddelde kind" en dat bestaat niet. Elk kind is uniek en maakt zijn eigen ontwikkeling door. En als een moeder goed naar haar kind kijkt en hier goed op reageert is de moeder/ vaste verzorger echt de enige die 'de deskundige' van dit specifieke kind genoemd mag worden.

Als professioneel opvoeder zeg ik ook altijd tegen ouders: Jullie zijn als degene die je kind het beste kennen en het beste weten hoe jullie kind op bepaalde dingen reageert.
Overigens is dit in ongeveer 90% van de gevallen ook zo. Toch is er een klein percentage die de adviezen daadwerkelijk nodig heeft. Dit kunnen ouders zijn die om de één of andere reden minder capabel zijn om kinderen te verzorgen/op te voeden. Dit kan te maken hebben met problemen die ze zelf hebben (bijv. verslaving, geldzorgen, tienermoeders, laag niveau), maar er zijn ook mensen die uitstekend in de maatschappij functioneren, maar die niet in staat zijn om alert op de signalen van baby's te reageren (bijv. door onzekerheid, een lage sociale intelligentie). Voor deze ouders en baby's zijn de adviezen, bepaalde regels en de controles heel belangrijk.

Ik geloof zonder meer dat deze baby's soms wel eens minder tevreden zullen zijn dan de baby's van ouders die intuïtief voelen wat er met hun kind aan de hand is, maar deze baby's waren zonder regels en adviezen van buitenaf waarschijnlijk veel slechter af.

Zelf was ik (heb inmiddels drie volwassen kinderen) ook iemand die vooral naar het consultatiebureau ging voor wegen, meten en de inentingen. De adviezen die ik bruikbaar vond volgde ik op, maar ik reageerde vooral op de behoeften van de baby's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ik heb 4 kinderen groot gebracht met groot succes en zonder al die adviezen van t consultatieburo
mijn moeder zei altijd,je kind kan je niet opvoeden met de regels die een ander je aan praat
opvoeden kan je niet met een boek over opvoeden in je hand je groeit daarin
je maakt fouten en daar leer je van
dus..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga alleen voor de prikjes erheen.
Mijn zusje gaat trouw elke week op het spreekuur meten en wegen. Zij id daar gelukkig bij en doet het zoals het cb het wil.
Haar baby en peuter zijn tevreden.
Ik ga met mijn peuter en baby zelden en ben net zo tevreden. Mijn kinderen volgens mij ook ;-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik me er op1 ding na eigenlijk altijd aan gehouden.
Waarschijnlijk ook omdat het mijn eerste kind was.(en is)
Ik hield me precies aan de voorschriften die ze gaven met het in bad doen en ik ben nooit uit mezelf begonnen met olvarite of fruithapjes. Ik heb daarmee echt keurig gewacht tot hun vonden dat het kon.
Het enigste advies waar ik niks op uit heb gedaan was dat de baby voor de voeding uit zich zelf wakker moest worden.
Wanneer het etenstijd was kreeg hij de fles of ie sliep of niet sliep . Dan maakte ik m gewoon wakker.
Hun zeiden dat ik absoluut geen slapende baby s wakker mocht maken. Maar ik deed dat dus wel met als gevolg dat ik bij hem binnen 3 weken een heel goed regelmaat had.
Als ik had geluisterd naar het consultatie bureau op dat gebied dan had het zeker weten langer geduurd want bij de terug keer avond van de zwangerschaps gym zaten de dames allemaal met wallen onder de ogen omdat hun kind soms wel 3 x per nacht kwam terwijl ik nergens last van had omdat de mijne gewoon door sliep s nachts.
(nou zal dat geheid per kind verschillen wanneer ie s nachts door slaapt maar ik ben nog steeds van mening dat het komt door het strakke voedings schema)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja precies het lijkt mij ook wel dat een baby wanneer ie niet uit zich zelf wakker word door de honger of wat dan ook, dat je m maar beter zelf wakker kan maken.I.v.m verzwakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo snel verzwakt een kindje niet hoor, als ie niet binnen 3 uur weer eten krijgt.
snachts mag je ze gewoon door laten slapen, tot ze uit zichzelf wakker worden alleen als mijn borsten smorgens pijn gingen doen omdat ze overvol zaten, dan zat ik al naast het bedje te wachten tot hij wakker werd...
Ik denk niet zo heel erg veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna niemand 100%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga vooral op mijn eigen gevoel af.
maar als er echt wat is dan bel ik ze op om advies. in het begin was mijn zoontje een huilbaby en ik werd er zo gek van dat ik ze heb gebeld. er is toen meteen iemand gekomen en we hebben een paar kleine dingetjes veranderd en mijn zoontje werd een stuk rustiger en sliep toen goed.
ik was toen blij met hun advies.

verder doe ik vooral wat ik denk dat goed is voor mijn kind. natuurlijk wil ik het beste voor mijn kind. maar sommige regeltjes vind ik gewoon wat overdreven.
13 jaar geleden
Ik weet niet in welke hoedanigheid jij dat advies geeft, gewoon als moeder of professioneel? Maakt wel verschil, want het adviseren professioneel betekent dat je nooit tegen adviezen van consultatiebureau in kan gaan, tenzij je dokter bent of zo.

Ik heb me zelf nooit wat van het consultatiebureau aangetrokken en ben trouwens ook naar een antroposofisch consultatiebureau gegaan. Maar andere moeders volgen adviezen heel trouw op en worden daar veel zekerder van. Ik denk dat je goed moet luisteren naar het probleem dat de moeder heeft en vervolgens haar helpen met zelf het antwoord geven. Als je actief gaat adviseren tegen het consultatiebureau in te gaan, heb je straks ook nog boze moeders omdat het niet zo goed uitgepakt heeft. Ik denk dat de meeste moeders zelf van bepaalde regeltjes de beperkingen zien en ook merken dat hun kinderen daar niet goed op reageren. De moeder zal dan zelf dingen willen veranderen. Jij hoeft dan alleen maar die stem van hunzelf wat meer gewicht te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons consultatieburo stuurde onze dochter met reflux (eten komt terug uit de maag) met een paar weken naar een soort gebedsgenezer. Later heeft netwerk er nog eens een item over gehad, vorig jaar. Onze huisarts, waar we zelf te rade gingen, stuurde ons al snel naar de kinderarts in het ziekenhuis, die al snel medicijnen voor reflux gaf.

Het consultatieburo is leuk voor de statistieken, het opsporen van kindermishandeling, het geven van tips en adviezen, en het voorkomen dat ouders een kind bij de huisarts weghouden. Maar voor goede ouders, die hun gezond verstand gebruiken, daarvoor is het consultatieburo niet veel meer dan een meet-en-weeg-instituut waar je je vaccinaties krijgt. Al die andere adviezen mag je (met gezond verstand) gewoon negeren en je eigen gevoel laten leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je gevoel blijven volgen. Kinderartsen en het consultatiebureau geven vaak afwijkende antwoorden.