Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat zijn oorzaken voor verlaatingsangst?

hey,

kort geleden kwam ik erachter dat ik verlatingsangst symptomen vertoon. ik had gezocht wat de oorzaken zijn van verlatingsangst. ik kon helaas niet duidelijk hier in terug vinden of ik inderdaad verlatingsangst heb.

mijn moeder is vaak druk geweest met haar werk toen ik jonger was, nog steeds trouwens. mijn vader heeft vaak klaar gestaan in plaats van mijn moeder. maar hij kon en kan helaas niet dat gat vullen waar mijn moeder hoort te zijn.
ik vroeg mij af of dit een oorzaak van verlatingsangst kan zijn.

verder heb ik sinds klein af zijns veel familie en vrienden verloren. kan dit ook een oorzaak zijn?

reageer a.u.b als u het antwoord weet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
je huisarts kan je doorverwijzen naar iemand die je hiermee kan helpen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Hoi Rosesashakim, verlatingsangst komt in vele verschillende vormen en maten. Iedereen zal op een andere manier merken dat ze last hebben van verlatingsangst en hoe ze hiermee omgaan. De oorzaak is ook bij iedereen uniek. Vaak komt het door een aantal factoren die samen zorgen voor verlatingsangst. Persoonlijkheid speelt hierbij ook een belangrijke rol, omdat iedereen op een andere manier op situaties reageert.

Wat jij beschrijft als mogelijke oorzaak kan zeker kloppen. Als je vanaf jongs af aan je moeder vaak hebt gemist kan dit in je latere leven zorgen voor een angst om alleen te zijn, of bepaalde mensen kwijt te raken. Dit is waarschijnlijk versterkt door de vele verliezen die je hebt meegemaakt.

Als ik je wat advies mag geven om aan deze verlatingsangst te werken zou ik je aanraden met een psycholoog te praten. Dit klinkt misschien wat heftig of overdreven, maar die gesprekken kunnen je echt helpen. Aangenomen dat je er last van hebt dan. Anders negeer je dit stukje maar ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding