kan je dmv wat je eet zorgen dat een baby hardere of juist zachtere poep krijgt (bij een borstgevoede baby uiteraard) ???

en in geval van zachtere poep dus makkelijker poept

Toegevoegd na 1 uur:
ik rook niet, drink geen alcohol, koffie of cola,
snoep misschien te veel (maar dat ga ik nu als eerste maar eens aanpassen, wie weet helpt het:)

en stress, ja dat hoort toch ook wel een beetje bij een baby...;)

Toegevoegd na 1 week:
ging op zich niet om dat de baby harde poep had maar ineens veel minder poepte en daarbij ook meer huilde en minder sliep......

is achteraf zeer waarschijnlijk het weer geweest

Toegevoegd na 1 week:
het huilen en niet slapen dan, minder poepen is nog steeds zo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Borstgevoede baby's hebben altijd dunne ontlasting. Dat is heel natuurlijk, want hierdoor kost het poepen een baby geen enkele moeite. Als de ontlasting schuimig / groenig wordt is dit vaak een teken van tandjes krijgen of de moeder eet teveel suikers.
Heel jonge baby's reageren op alles wat de moeder eet. Gedroogde kruiden, pittige kruiden (pepers, gember, etc) werken door in de darmen van de baby. Ook suikers kunnen zorgen voor krampjes en voor een hoge bloedsuikerspiegel (en zijn dus de voedingsbodem voor spruw, candida schimmels etc). Probeer je lekkere trek te stillen met een schaaltje amandelen, meloen of ander licht zomerfruit. En drink veel water.
Als je baby enkele maanden ouder is worden de darmen sterker en zal je zien dat hij/zij steeds minder 'last' heeft van jouw eigen voeding.
Stress is voor niemand gezond en hoort niet bij een aangenaam leven. Zéker niet voor een pasgeboren baby. Baby's hebben een gevoelsafstemming met de ouders en daar reageren zij op. Houd je eigen gedachten en gevoelens zo ontspannen mogelijk, zodat je de baby er niet mee belast. En ga véél met de baby buiten wandelen. Dat is de allerbeste ontstress maatregel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een baby die borstvoeding krijgt heeft nog geen harde ontlasting. Dit krijgt de baby pas wanneer het vast voedsel krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ze poept de laatste dagen ineens minder en geeft met haar huiltje en bewegingen het idee dat ze krampjes heeft, dit had ze voorheen niet, toen poepte ze 2-3 keer per dag, nu dus maar eens in de 2 dagen ongeveer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar wat jij zegt had ik idd ook gehoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het niet vertrouwd even met het consultatiebureau contact opnemen of de huisarts. Een baby moet wel dagelijks ontlasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op deze site kun je meer info vinden over ontlasten van je baby, misschien heb je er iets aan
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/ontlasting.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Kathlyn: Een borstvoedingsbaby hoeft niet dagelijks te ontlasten. Wat er in jouw link staat:
"" De frequentie kan afnemen tot slechts één keer per week. Er zijn zelfs baby's die twee tot drie weken geen ontlasting hebben, zonder daar last van te hebben."" Dat is ook mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt momo las ik ook op die site
Een van de grote voordelen van borstvoeding is,
dat de ontlasting van de baby ook heel goed geregeld wordt.

Mijn oudste poepte maar een keer per week hooguit,
toen ie alleen maar borstvoeding kreeg.
Voor een flessekind veel te weinig, voor een borstkind prima.

Krampjes en huilen kan ergens anders vandaag komen.
Heb je genoeg voeding?
Voed je op aanvraag of op vaste tijden?
Ben je weer gaan werken?
Is er iets veranderd in jouw ritme?
Heb je ergens anders stress over?

Als je ergens onzeker over bent neem dan contact op met iemand van

http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een baby van die leeftijd + borstvoeding, moet gewoon zachte ontlasting hebben. Het liefst één keer per dag. Als je baby last heeft van krampjes, stop dan met koffie, cola, roken en alcohol. Ook stress kan van invloed zijn op het welzijn van je baby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niks moet, en zeker niet bij borstvoedingsbaby's.
Als je kindje wat harder gaat poepen en het lijkt er op dat hij/zij er wat last van heeft, kan het zijn dat hij/zij wat meer vocht binnen moet krijgen. Ga zelf wat meer drinken (bij voorkeur gewoon water) en leg op verzoek aan, dan regelt dat zichzelf.

Als je denkt dat je kindje darmkrampjes heeft, kan je daar zelf iets aan doen door zelf venkelthee te drinken.