is het aan te raden/af te raden met een baby (maand of 8) in een restaurant te gaan zitten?

mijn schoonfamilie wil met de kerst met zijn allen naar een restaurant en het gaat tegen mijn gevoel in de kleine mee te nemen (dus ga ik niet, want ze hoort bij mij) maar iets zegt mij dat ze daar geen begrip voor hebben.
klopt mijn gevoel dat het niet verstandig/ goed is om te gaan en wie heeft dit wel eens gedaan en hoe ging dat?
wat kan ik tegen mijn schoonfamilie zeggen/hoe leg ik het uit dat ze het begrijpen/en hopelijk eens zijn?
vind het erg moeilijk want ik wil ze niet kwetsen maar eerlijk is eerlijk ik kies voor de kleine, maar hoe krijg ik dit aan hun verstand...????

Toegevoegd na 2 dagen:
de kleine is zeker geen makkelijke slaapster en ik misrekende..rond kerst is ze 8,5 mnd ongeveer, dus in de wandelwagen.....weet niet of dat nog past.

ze zal zowiezo niet slapen...vind het eigenlijk nogal ego van mezelf, wat heeft zo'n kind daar nou (ook voor oudere kinderen is het niet echt kindvriendelijk, tenzij ze hun gameboy meenemen, ook niet echt gezelig dus)

en moet eerlijk zeggen....ik hoef eigenlijk niet zo nodig de hele dag daar te "hangen", heb zelf ook een moeder die ik graag even zie met eerste kerstdag....
(sorry...hoor de frustratie.....;)

het is jammer, ik merk dat ik een hekel aan die dagen begin te krijgen met al dat getrek van iedereen....jammer....en niet eerlijk denk ik van mezelf want dan noet ik gewoon nee zeggen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, als je baby lief in slaap valt of zoet op schoot blijft zitten kan een restaurantbezoek heel leuk zijn, maar als je baby gaat huilen en dreinen staat al gauw het zweet op je rug. Er zitten behalve je familie meer mensen in het restaurant en sommigen kunnen een huilende baby niet echt waarderen. Op zich moet je je daar niets van aantrekken want baby's mogen er gewoon zijn maar het voelt wel even anders.
Ik zal, als ik jou was, mijn bedenkingen uitspreken tegen schoonfamilie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk... Om heel eerlijk te zijn zou ik zelf geen baby, peuter of kleuter meenemen naar een restaurant. Er zijn daar meer mensen en kinderen hebben nog al eens de gewoonte te gaan huilen of rondrennen etc (peuters en kleuters dan). Voor anderen die ook fijn willen eten met kerst niet leuk. Ik vind de opmerking "dan ga ik ook niet want ze hoort bij mij" ook een beetje overtrokken. Uiteraard voel je je verbonden met je kind maar dat betekend niet dat je niet 1x per jaar iets zonder je kindje kunt doen. Mijn advies zou zijn om je kindje naar jouw moeder/ouders te brengen, vind de doorsnee oma vaak geweldig, dan lekker uit eten te gaan, het niet te laat maken en daarna fijn nog een stukje kerst bij jouw moeder vieren met kindje erbij. Zo is iedereen tevreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan ga je van moeite uiteindelijk samen met je kind om 7 uur naar bed. als je kind makkelijk in slaap te wiegen is kan het wel, maar als het wakker is, heb je (meestal) de poppen aan het dansen!

Het beste antwoord

Dat hangt helemaal af van jouw baby en van je eigen instelling. Als jij een beetje een makkelijk kind hebt dat makkelijk in slaap valt in de reiswieg of in het stoeltje, en je het zelf geen probleem vindt om af en toe even een klein stukje te gaan lopen met de wagen of je kind op de arm om je kleintje bezig te houden, kun je een prima tijd hebben in een restaurant.

Het hangt er ook van af wat voor type restaurant het is: is het een buffetrestaurant waar iedereen rondloopt, of wordt er van je verwacht dat je 3 uur achter elkaar liflafje naar binnen zit te scheppen en op gedempte toon zit te converseren?

Als jij al de stress krijgt bij het idee alleen al, en nu al weet dat je door zo'n uitstapje nog een hele nacht opgescheept zit met een kind dat ontregeld is, moet je het gewoon niet doen. Houd er trouwens rekening mee dat je kind feilloos aanvoelt als jij er stress van krijgt: dat nemen ze moeiteloos over. Bij de meeste baby's is het zo dat hoe makkelijker je er zelf in staat, hoe plezieriger het kleintje zich voelt.

En waar is je man in dit verhaal? Je kunt het 'even een stukje lopen met de baby' ook prima afwisselen, of ter plekke besluiten om naar huis te gaan als het niet werkt. Praat daar met hem over, het is zijn familie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad stippel, papa kan ook helpen én de hele schoonfamilie als ze zo graag willen dat ze komt. Mama moet tenslotte ook rustig kunnen eten :)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat. Lijkt me een uitgemaakte zaak dat papa zich net zo verantwoordelijk dient op te stellen als mama. +

Andere antwoorden (14)

Ik begrijp je helemaal. Ben zelf moeder en zou dit ook aan mij voorbij laten gaan. Je doet er niemand een plezier mee om toch te gaan. Zeg gewoon eerlijk hoe je er over denkt en wens ze veel plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi!
Wat ik vaak zie bij onze familieleden is dat ze even kort langskomen met de baby, en na een half uurtje tot een uurtje weer vertrekken. Misschien kun je smiddags bij de borrel zijn en als zij naar het restaurant gaan kun jij naar huis toe. Is dat een oplossing voor je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele praktische tip! +je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel :o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het zelf graag op deze manier willen ja, heeeel acceptabel, maar....het is een beetje vreemd verhaal nml: mijn schoonouders wonen gewoon hier in dezelfde woonplaats als wij (en hun andere zoon) en gaan dan drie kwartier rijden hiervandaan naar de camping (en iedereen moet er dan maar achteraan) zodat een vriendin van mijn schoonmoeder en haar familie ook mee kerst kunnen vieren.
(wij hebben daar verder niets mee) we worden de hele middag plus eten in het onbeperkt chinees restaurant verwacht.
mijn moeder is smorgens naar de kerk, daar kan ik dus niet heen en mijn vader leeft helaas niet meer waardoor ik bij mijn moeder zijn wil.
nu was het heel vriendelijk van mijn schoonouders te vragen of mijn moeder anders ook komt, maar zij past daar totaal niet, kerst heeft voor haar een heel andere betekenis.(zegt mijn moeder zelf ook)
er speelt dus van alles mee.....
Wij nemen onze kinderen met een gerust hart mee. Ze zijn drie en een jaar. In mijn beleving gaat het met een kindje van acht maanden juist erg goed, want ze kunnen nog slapen in de reiswieg en eventjes in een kinderstoeltje zitten. Hangt natuurlijk wel van het kindje af: slaapt hij/zij makkelijk ergens anders, is hij/zij rustig. Probeer het anders een uurtje en spreek met je familie af dat je eventueel eerder naar huis gaat als het niet goed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord hoeft je natuurlijk niet aan te staan, maar het is mijn ervaring, dus niet per definitie fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, +
Wat met het ene kind goed gaat, is voor het andere een drama, maar als je het niet uitprobeert weet je het nooit. En niks belet je om je spullen te pakken als het niet gaat. In veel culturen worden kinderen overal mee naar toe gesleept en dat gaat met het overgrote deel van die kinderen prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben bang dat het met onze kleine niet gaat en dat mijn vriend niet zal willen dat we dan weggaan, vorig jaar ben ik ook niet geweest, toen was mijn vader pas overleden en wilde ik ook naar mijn moeder waar we twee uur te laat aankwamen omdat die vriendin van mijn schoonmoeder te laat kwam en we daar op moesten wachten voor de kadootjes, zie verder mijn reactie op het antwoord hierboven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar natuurlijk wel bedankt voor je antwoord:)
Het kan natuurlijk wel en voor de baby kan het geen kwaad. Persoonlijk zou ik het ook niet zien zitten, dit met name vanwege de drukte met de kerst in een restaurant en je zou daar maar zitten met een huilende baby.
Vertel je schoonfamilie dat je het niet ziet zitten dit jaar maar dat je volgend jaar wel weer van de partij bent, of stel voor dat ze bij jou langskomen, als dit mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je kleine een vaste bedtijd heeft. Kinderen die te laat naar bed gaan worden huilerig en druk. En dat is voor niemand leuk!
12 jaar geleden
Wij nemen geen kinderen mee naar een restaurant, behalve als daar een soort speelhoek die overzichtelijk is waar ze zich kunnen vermaken als ze uitgegeten zijn.
Baby's hebben wij ook nooit mee genomen omdat je zelf in de weer bent als je kindje zich niet neer wil geven en je doet er andere mensen ook geen plezier mee die daar aan het eten zijn.

Maar er zijn ook mensen die hun baby wel mee naar een restaurant nemen.

Als jij zeker weet dat je kindje zich lekker neer geeft kan het geen kwaad, het is eigenlijk meer wat je zelf en je kindje prettig vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niets mis om met een baby op restaurant te gaan. Ik zie regelmatig mensen met hun kleintje in het restaurant. Maar het is wel zo dat, als zo'n kindje begint te huilen, het natuurlijk niet geapprecieerd wordt door klanten die komen voor een rustig etentje.

Maar dat kan opgelost worden door met de baby naar buiten te gaan, misschien verschonen of even wandelen tot het kindje bedaard is. Meestal vallen ze dan in slaap voor de rest van de avond en heeft er niemand nog last van.

Als het toch niet gaat en je baby geraakt echt overstuur, tja dan heeft niemand er nog iets aan. In dat slechtste geval kan je nog beslissen om vroeger naar huis te gaan. Maar dan kan niemand je verwijten dat je geen moeite gedaan hebt.

In het geval dat je toch beslist om niet te gaan, dan is er geen andere mogelijkheid dan het gewoon te zeggen. Haal het argument van het huilen aan en zeg dat je dat risico niet wil nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt aan jezelf en wat minder aan het restaurant, en je schoonfamilie.

-je kind en jij horen bij elkaar, dat is een feit, maar je kan ook oppas regelen zodat je zelf rustig kan eten ALS je dit wil.

-baby's hebben geen aan en uitknop. ze kunnen slapen, of laten horen dat ze er zijn, dit is ook een feit. vind jij het genant als je baby laat horen dat het er is.

-voor anderen die rustig een avondje uit eten gaat is het vaak storend als er een baby huilt, dit is ook een feit. in hoeverre trek jij je er wat van aan?

-zelf zit je ook niet rustig te eten, moet je gesprekken onderbreken als je kleine je nodig heeft: hoe belastend is dit voor jou in #deze# situatie (naar anderen toe dus)

-zit je te wachten op begrip van je schoonmoeder of heeft ze maar te accepteren dat jij bij je kleine wil zijn en liever thuisblijft om bovenstaande redenen?

-wat is verstandig... dat ligt dus aan wat je zelf verwacht, en hoeveel je je aantrekt van blikken en commentaar van anderen.

er zijn restaurants die wat uitnodigender zijn voor ouders met kinderen. hier ging ik destijds heen (en nog trouwens) restaurants waar je al een bestekje hoort vallen bv, daar kan het een probleem zijn als kinderen laten zien/horen dat ze ook aanwezig zijn.

kortom: je moet doen wat JIJ het best vindt voor jou, je kleine en voor de rest van het gezelschap/klanten in het restaurant. dat kan niemand anders voor jou bepalen hier (ook je schoonmoeder niet) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Ik zou het zelf ook niet doen. Zo'n kleine baby hoort niet in een restaurant. Natuurlijk, het kan heel goed gaan. Het kan ook heel goed gaan met jouw baby. Maar het is een andere, heel onrustige omgeving, en de kans is aanwezig dat het kleintje erg onrustig wordt en gaat huilen, niet leuk voor andere gasten, en zeker niet leuk voor jou. Jij voelt je dan ongemakkelijk en aansprakelijk. Ja, je kunt met je kindje naar buiten en een blokje om, maar het is december! Niet bepaald een warme maand. Als het een beetje tegenzit (of mee, net hoe je er tegen aankijkt) vriest of sneeuwt het.
Nee, je dan zit niet rustig en ontspannen te eten.
Zeg dat ook tegen je schoonfamilie. Het moet een leuk uitje zijn en dat is het niet voor jou.
ik vind dat ze daar begrip voor moeten hebben, en zo niet, jammer dan.
Overdag is er immers tijd genoeg om met de familie iets te doen.
Je kunt ook voorstellen om een catering te bestellen en het met elkaar thuis gezellig te maken.
Dit is het lot van jonge ouders. ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook even na vragen of ze in het restaurant een rustige ruimte hebben waar je kleine in de kinderwagen/reiswieg even kan laten .

Die mogelijkheid en gelegenheid er meestal wel .

Zo ben je er toch bij en ook bij je baby .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, beter blijf je thuis met zo'n kleintje. Het geeft onrust voor haar en stel dat ze juist op dat moment een huilaanval krijgt. Jij zit dan niet gerust te eten en je moet dan nog maar afwachten of de schoonfamilie niet gaat zaniken van: "Kun je dat kind niet stilhouden?".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is denk ik heel persoonlijk en zal moeten worden ingegeven door je eigen gevoel... als je daar goed naar luistert (in ons geval: leest) dan weet je volgens mij allang wat je (niet) wilt! Ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerste reactie was: Tuurlijk, waarom niet? Maar ik besefte ook dat dit alles te maken heeft met mijn eigen ervaring. ik heb mijn dochter van héél jongs af aan vrijwel overal mee naar toe genomen. Persoonlijk heb ik het idee dat ze daardoor heel makkelijk is in restaurants e.d en ook heel makkelijk in slaap valt in grote gezelschappen. Maar het heeft absoluut ook iets te maken met haar karakter. Het zit er al een beetje in bij haar zeg maar, aangeboren. Dus ik heb makkelijk praten. In een restaurant kon ze zich ook altijd prima vermaken met hele simpele dingen die gewoon op tafel stonden maar ik moet bekennen dat ik wel vooral met háár bezig was en niet echt betrokken was bij het tafel gebeuren. Maar dat was mijn eigen keus en vond ik gezelliger dan niet te gaan. Voordeel is dat zij nu (6jaar) graag mee uit eten gaat. We gaan niet vaak maar dat maakt het juist prima voor haar. Daardoor vindt ze het gewoon erg gezellig als we gaan. Maar goed, het blijft persoonlijk, dus blijf bij je eigen gevoel, dan neem je vast de juiste beslissing voor jezelf en je kind. En als je bij je eigen gevoel blijft mag de (schoon) familie daar simpelweg niet aankomen. Ze kunnen er van alles van vinden maar het is jouw gevoel en dat is het voornaamste. Moet je ook niet hoeven uitleggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt helemaal af van het kind. Is het een makkelijk kind, probeer het en als het niet gaat ga je gewoon naar huis.
Maar ik hoor ook nog iets anders in je verhaal: je hebt zelf ook nog ouders! En die willen jullie ook zien natuurlijk. Dan kun je jezelf verdelen over de 2 dagen.
Wij hebben dit op bepaald moment afgeschaft. Zeker als je kinderen wat groter worden wil je zelf ook kerst vieren.
Bijvoorbeeld 1e kerstdag voor je eigen gezin en 2e kerstdag voor iedereen die maar wil komen. Ging prima en heel leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou zeggen; Volg jouw hart!!!!!!!
Laat anderen je Kerstdagen niet vergallen en ga lekker naar je moeder. Je moet ook aan jezelf denken!
Om ruzie met jouw vriend te vermijden zou ik eens een goed gesprek met hem aangaan. Leg al je bezwaren op tafel en zeg dat jouw moeder ook heel belangrijk is en dat zij alleen is. Zijn moeder heeft mensen genoeg om haar heen! Speel in op zijn gevoel en zeg dat je wel even erbij wilt zijn, maar dat niet de hele dag kunt doen. Jij kent jouw kind het beste en weet dat dit niet werkt.
Zeg gerust dat je het bezwaarlijk vindt voor de andere gasten en hen dit niet aan wil doen. Zij willen immers ook een ongestoorde tijd in een restaurant door brengen.
Vraag hem of hij je dan beloven wil om na een tijdje naar jouw moeder te brengen en als hij dit niet beloven kan , dan ga je gewoon niet mee! Het één of het ander, stel hem gewoon voor de keus! Als jouw kindje dan vervelend wordt, weet hij dat het tijd is om te gaan!!Jij hebt dit vantevoren al uitgelegd aan het gezelschap en als jij dan haar jasje aantrekt is dit voor hem een teken dat jullie weg moeten. Als jij weet dat afspraken voor hem belangrijk zijn en hij zich eraan houdt, dan zou ik het zo doen. Indien hij onbetrouwbaar is wat afspraken betreft, dan zou ik niet meegaan en mijn schoonouders even met de kleine bezoeken met een leuk kerststukje ofzo en eerlijk uitleggen waarom je niet kan komen.