Wat mag een kind, met het geld van moeder doen?.Vader is overleden, moeder zit in een verzorgingshuis, hij krijgt jaarlijks zijn erfdeel.?

Moet hij rekening houden met de belastingdienst i.v.m. erfdeel of mag hij klakkeloos alles opmaken zodat moeders niets meer heb??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van wat het erfdeel is.. is er een eigen huis, of een bedrijf (met pand)
anneliez
13 jaar geleden
Moeder mag jaarlijks een schenking , onbelast doen
weet niet hoe het precies werkt

Het beste antwoord

tot een bedrag van €20.000 krijg je vrijstelling van de belastingdienst en hoef je geen successierechten te betalen boven de €20.000 dan wel. Als je per jaar een deel van de erfenis krijgt dan is er al belasting eraf gehaald als het totale erfenis boven de €20.000 is, anders moet hij/zij belasting aangifte elk jaar doen. Als het een geschenk is dan is het belastingvrij tot €10.000 ook daarboven moet ook weer belasting over betaald worden. Als je geld erft van 1 van je ouders dan krijg je automatisch een brief van de belasting of je vrijgesteld bent of niet van de erfenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aangenomen dat er al successierechten zijn betaald, geldt er een vrijstelling van 19.000 euro als kinderen erven van ouders. Bij gehandicapte kinderen is dat bedrag 57.000 euro.
Alles daarboven wordt tot het inkomen gerekend, en daar zal belasting over moeten worden betaald.
13 jaar geleden
laarlijke een schenking door moeder aan het kind mag
maar ik weet niet precies hoe hoog die schenking is, juridisch loket, of iemand hier op GV zal het wel weten
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Vanaf 01-01-2010 is dat € 5000,-. Althans belastingvrij.