wat veranderd er als je 21 jaar wordt?

Ik ken iemand die 22 jaar is en die nog bij zijn ouders woont, maar die ouders betalen daar ook geld voor omdat hij ouder dan 21 is. Ik vraag me dus af waarom en wat dit is en wat veranderd er nog meer als je 21 wordt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
30.2K

Antwoorden (1)

"Onderhoudsplicht ouders en kinderen

Ouders zijn wettelijk verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. De alimentatieplicht voor uw kind geldt tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna geldt een voortgezette onderhoudsplicht voor de kosten van levensonderhoud en studie tot uw kind 21 jaar wordt. Als ouders uit elkaar gaan, moeten ze hiervoor een financiële regeling afspreken. Dit heet kinderalimentatie."

Wettelijk moeten ouders moeten dus totdat hun kind 21 is (indien noodzakelijk) bijspringen in de kosten van onderhoud en studie van hun kind.

Tot en met 2015 konden ouders voor dat onderhoud een bepaald bedrag in aftrek brengen op hun belastingaangifte, alleen als aan een aantal voorwaarden werd voldaan.

Die aftrekpost is afgeschaft. Dus wat dat betreft maakt het m.i.v. 2016 niet meer uit of een kind nu 20, 21, 22, enz. is. Maar die onderhoudsplicht waarover ik hierboven schreef, is er nog wel.

Toegevoegd na 19 minuten:
Als het kind "behoeftig" is, loopt de onderhoudsplicht echter door, zie voorbeeld in eerste tekstblok. Maar dan is "matiging" mogelijk in bepaalde situaties. Zie het tweede tekstblok.

"De verplichting tot het verstrekken van levensonderhoud eindigt niet op het moment dat het kind 21 jaar wordt. Na 21 jaar moet er echter wel sprake zijn van behoeftigheid. Indien het kind van 21 jaar of ouder niet in het eigen levensonderhoud kan voorzien, loopt de onderhoudsplicht van de ouders dus nog door. Dit is bijvoorbeeld het geval als het kind op dat moment nog studeert en uit een bijbaantje niet voldoende inkomen heeft om van te leven.

Voor meerderjarige kinderen van 21 jaar of ouder geldt wel dat de ouders een beroep op matiging van de onderhoudsplicht kunnen doen in geval van zodanige gedragingen van het kind dat niet van de ouders kan worden gevergd dat deze een bijdrage in het levensonderhoud verstrekt. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als het kind niet serieus studeert of een studiekeuze maakt waarmee de ouders het zozeer oneens zijn dat in redelijkheid niet van hen gevergd kan worden die studie te bekostigen.

Kort samengevat:

-      (...)

-      vanaf 18 jaar kunnen de eventuele inkomsten van een kind wel van invloed zijn op de hoogte van de bijdrage;

-      vanaf 21 jaar is er alleen een onderhoudsplicht als het kind niet in het eigen levensonderhoud kan voorzien;

-      voor kinderen van 21 jaar of ouder kunnen de ouders een beroep op matiging van de onderhoudsplicht doen."
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat, maar het belangrijkste hebben we nog niet gehad: je mag pas vanaf je 21e een busrijbewijs halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom is dat het belangrijkste?