Mijn kleuter van 4 is bang voor harde geluiden. Wat doe ik daar aan?

Mijn zoontje is eigenlijk altijd bang geweest voor harde geluiden en ik dacht dat hij er misschien wel overheen zou groeien, maar het lijkt de laatste tijd wel nog erger te worden. Soms is hij zelfs bang voor de stofzuiger en vanmorgen wou hij niet eens meer helpen koekjes bakken toen hij de mixer tevoorschijn zag komen. Toch maakt de mixer weinig lawaai zou ik zo zeggen.
Ik heb hem al op allerhande manieren uitgelegd dat er niks is om bang voor te zijn, maar dat helpt dus niet.
Hoe help ik hem hier overheen?

6.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hyperacusis Dit kan het ook zijn. Het hoeft niet alleen an gedrag of iets dergelijks te liggen. Kan wel natuurlijk. Zo zijn er nog meer syndromen waar een kind overgevoelig kan zijn voor geluid.

Het beste antwoord

Angst voor harde geluiden aanpakken
Uitleg geven is stap één. Je kind moet vertrouwd raken met het geluid en het apparaat. Beschrijf hoe hij zich voelt en benadruk dat dit niet erg is. Is je kind bang voor de stofzuiger? Leg hem dan uit dat het zoveel herrie maakt omdat hij het stof moet opzuigen.
Laat hem de stofzuiger aanraken als hij nog uit staat en verzeker je kind dat hij geen geluid zal maken. Oefen dit een aantal keer, zodat zijn angst kan afnemen. Belangrijk is dat jij steun en veiligheid biedt als je kind bang is. Zodra hij gewend is aan het apparaat, kun je een stapje verder en de stofzuiger aanzetten als hij in dezelfde kamer is. Kondig dit wel van te voren aan.
Tip: Blijft je kind het spannend vinden? Haal er dan een rolmodel bij, bijvoorbeeld zijn knuffel. En laat zien dat hij het ook durft om bij de stofzuiger in de buurt te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Ik kan helaas geen duimpje geven, maar je hebt het dik verdiend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan ook geen duimpje geven, helaas, maar goed antwoord!
Ivana
8 jaar geleden
Plus gelukt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de positieve reacties, in woord en daad!

Andere antwoorden (2)

Klinkt misschien raar maar gewoon negeren. Als jij hem geruststelt dan zeg je indirect dat hij reden had om ongerust te zijn.
Net doen alsof er niets aan de hand is als je staat te mixen/stofzuigen en totaal geen aandacht geven aan zijn angst. Kan me voorstellen dat dat als moeder moeilijk is te doen maar probeer het eens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Hé, een kind is geen HOND hoor. Geruststelling hoeft niet uit meewarigheid te bestaan, kan ook opbouwend zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me geen goed antwoord. Het kind heeft immers al vaak genoeg gezien dat zijn moeder zonder problemen aan het mixen en stofzuigen was en toch is hij bang geworden. Die angst moet echt op een andere manier weggenomen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mij een plus vanwege in het antwoord benoemde negeren en niet de angst te belonen.
Ivana
8 jaar geleden
Er bestaat een tussenweg tussen belonen en negeren. Een kind is minder primair dan een hond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij maakt toch die vergelijking met een hond?
In het antwoord vind ik dat echt niet..
En... trouwens: Een antwoord uit eigen (niet zijnde Google) koker stel ik zeer op prijs!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je TegenXinnig, probeer zoveel mogelijk uit eigen koker te antwoorden, Googlen kan iedereen (althans sommige niet). Daarnaast ook een stukje mening er in. Er bestaan 1000-en therapieën met voorzichtige aanpak, knuffel erbij etc etc. En gewoon de basis laten liggen. Een "stel je niet zo aan" en voor de rest het gejengel negeren doet vaak meer wonderen. Maar goed, ook Ivana's mening hoeft niets minder waard te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aan de mening van Ivana wil ik zeker niets afdoen. Zij geeft in mijn optiek prima reacties en antwoorden.
Ivana
8 jaar geleden
Dat ik de vergelijking met de opvoeding van een hond trek ligt voor de hand.
Negeren is daar een hele tijd de grote kreet geweest bij de opvoeding.(Hond blaft, negeren. Hond vernielt, negeren. Hond is bang, negeren.) Tot men er achter kwam dat honden ook in positieve zin aanspreekbaar zijn. Uiteindelijk ben ik de vraagbaak op hondengebied.
Als mensen nu hun kinderen ook al gaan negeren als er problemen zijn en denken dat ze daarmee hun kinderen op andere gedachten kunnen brengen, gaat mij dat vele stappen te ver. Je kunt, zonder te veel te pampelen, een kind best vriendelijk tot de orde roepen en hem uitleggen, dat geluiden onvermijdelijk zijn. Normale geluiden bedoel ik dan. Schreeuwen en gillen tegen kinderen is niet nodig, rustig en overtuigd praten en de boel verklaren lost meer op dan zwijgen en negeren.
Ik ben moeder van 5 kinderen en 5 kleinkinderen en heb de overtuiging dat een kind negeren in angst en boosheid alleen maar eenzaam maakt en niets verheldert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De opmerking van die hond vond ik echt niet vreemd hoor. Dacht er zelf ook aan.
Maar ik bedoel het niet zo zwart als misschien werd opgevat. De vraagsteller schreef dat ze allerhande manieren al had geprobeerd zonder resultaat. Daarom gaf ik een andere methode aan. Ik ga er van uit dat het uitleggen etc etc ook wel in haar was opgekomen.
Ivana
8 jaar geleden
O.k. misverstand uit de weg geruimd, altijd prettig. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
;-)
Laat je kind zelf geluid maken. Iets waar je zelf controle over hebt is minder eng. Eerst zachte geluiden zoals met een stokje trommelen op een doos. Doe het zachtjes voor en laat hem dan gezellig mee doen. Ondertussen zing je bijvoorbeeld een liedje dat hij leuk vindt. Gaat dit goed dan kan je een ander geluid proberen zoals bijvoorbeeld belletjes. Leuk? Dan zou je iets aan kunnen bieden waarmee hij een harder geluid kan maken. Trommelen op een plastic bak en later misschien wel op de pannen. Laat hem vooral zelf experimenteren en maak er iets vrolijks van.