Er is een meldcode voor beroepskrachten die te maken krijgen met huiselijk geweld of kindermishandeling. Dus deze meldcode geldt ook voor je vertrouwenspersoon op school. ( die heeft zich hier niet aan gehouden. Die had blijkbaar twijfel bij je verhaal, maar ook twijfel moet tot actie leiden. )
Na de melding worden de volgende stappen doorlopen. Binnen verschillende instanties staat daar ook een tijdlijn bij. Meestal probeert men zo snel als mogelijk te handelen.
________
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/hulp-bieden/meldcode _

Meldcode maken volgens basismodel
Een meldcode beschrijft in 5 stappen wat professionals moeten doen bij vermoedens van geweld. Organisaties en zelfstandige beroepsbeoefenaren stellen een eigen meldcode op met daarin in ieder geval deze 5 stappen:

Stap 1: In kaart brengen van signalen.
Stap 2: Overleggen met een collega. En eventueel raadplegen van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK), het Steunpunt Huiselijk Geweld (SHG) of een deskundige op het gebied van letselduiding.
Stap 3: Gesprek met de betrokkene(n).
Stap 4: Wegen van het huiselijk geweld of de kindermishandeling. En bij twijfel altijd het SHG of AMK raadplegen.
Stap 5: Beslissen over zelf hulp organiseren of melden.

Sinds 1 juli 2013 zijn organisaties en zelfstandigen daarom verplicht een meldcode te hebben. Dit staat in de wet Verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De wet geldt voor de sectoren:

Gezondheidszorg:
onderwijs:
kinderopvang:
maatschappelijke ondersteuning:
jeugdzorg:
justitie.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt aan de ernst van de situatie. Als er iemand mishandeld wordt en je bent genoodzaakt om te ''verhuizen'' komen ze bijvoorbeeld sneller dan bij een telkens scheldend (dus niet lichamelijk bedreigend) persoon. Zo zijn er veel meer voorbeelden. Maar als je echt onmiddellijk iemand nodig hebt, zou ik de politie bellen. Die kunnen altijd nog contact opnemen met Jeugdzorg en dat zal ervoor zorgen dat je sneller een andere verblijfplaats of oplossing binnen het gezin zou hebben.