Zoontje van 4 en vriendje trekken broek uit en vergelijken "pietje", hoe moet ik hierop reageren?

Mijn zoontje van 4 en een vriendje (ook 4 jaar oud) waren gisteren boven in zijn kamer aan het spelen. Mama was beneden aan het opruimen. Niks aan de hand, ze spelen zoals altijd met de treintjes.

Komt mijn vrouw naar boven en staan ze daar alle twee met hun broek naar beneden en hun pietje in de hand. Mijn zoontje zegt dat zijn vriendje het eerste zijn broek naar beneden deed en dat hij dat zelf eigenlijk helemaal niet wilde.

Toen mijn vrouw het vertelde toen ik thuis kwam, heb ik er eigenlijk niet op gereageerd naar hem toe en hij stond een beetje beteuterd te kijken.

Hoe moet ik hier in godsnaam mee omgaan? Negeren? Vriendje niet meer laten komen spelen? In ieder geval blijft mijn vrouw boven als ze nog eens samen boven op zijn kamer spelen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
ze zijn nog heel klein, zou er niet te veel van denken.
wel uitleggen dat het niet de bedoeling is om zoiets te doen bij andere mensen in de buurt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet er vooral NIET "In godsnaam" mee omgaan. Dit is heel normaal kindergedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, heel normaal kindergedrag. Maak er in vredesnaam geen punt van. Voor deze jongetjes is het precies hetzelfde als vergelijken wie het langste treintje heeft of wie de voetbal het verst kan schoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nez, als ik je kon plussen, zou ik dat doen. Ik denk dat de meest nuchtere reactie is: zeggen dat hij dit maar niet meer moet doen (want je wilt toch niet dat hij dat in andere situaties doet, met 4 is hij heus oud genoeg om te begrijpen dat 'in je blootje' hoort bij in bad gaan en niet bij gewoon spelen) maar het verder vooral niet te zwaar maken. Ze zijn vier. Je zou ze ook rustig samen in bad stoppen als je een keer op vriendje past (ik tenminste wel, en ik denk dat weinig mensen daar problemen mee zouden hebben) dus er is niets onbetamelijks gebeurd. Het enige is dat je wilt dat hij voor de toekomst wel leert dat hij niet zomaar tijdens het spelen z'n piemel uit z'n broek haalt. In deze situatie was het helemaal niet erg, maar er zijn natuurlijk ook situaties waarin het echt ongewenst zou zijn.

Antwoorden (3)

Gewoon niet op reageren dit is normaal kindergedrag, ze zijn het leven aan het verkennen en ontdekken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedacht en dat heb ik ook gedaan, maar ik maak me wel wat zorgen dat mijn zoontje vertelde aan zijn mama dat hij het eigenlijk zelf helemaal niet wilde, vandaar de vraag hier eigenlijk. Hij is zeer sterk en weet heel goed wat hij wil en wat hij niet wil (ik spreek uit ervaring, slapen??? néééééé) en dat hij dat dan toch doet onder invloed van dat vriendje, snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat hij in de gaten heeft dat jullie het gedrag niet helemaal goedkeuren en dat hij zelf wel weet dat hij een klein beetje loopt te jokken.
Ivana
9 jaar geleden
Precies, hij wacht op jouw reactie, dan heeft hij zijn vriendje vast als de schuldige aangewezen mocht het verkeerd aflopen. Moet er eigenlijk wel om lachen, kinderen kunnen heel slim zijn.;)
Niet boos worden, maar leg je zoon uit dat het nooit op school, buiten, in de speeltuin of bij andere mensen mag. Maak ook van de gelegenheid gebruik om 'm iets uit te leggen over volwassen mensen die hem ooit zouden kunnen vragen zoiets te doen. Niet boos worden, als er dan ooit iets zou voorvallen dat hij jullie zou moeten vertellen, dan durft hij dat later misschien niet meer.
Vergeet niet om het even met de ouders van het vriendje te overleggen. Zodat zij ook even met hun zoontje hierover kunnen praten. Zeker als het zo is dat hij jullie zoon heeft opgejut. Dat hoeft niet per se zo te zijn, kinderen willen nog wel eens de schuld op een ander afschuiven. Als ze 4 zijn hebben ze nog niet altijd in de gaten dat dat voor de ander dan consequenties kan hebben.

En... vraag eens aan je ouders of ze zich nog iets herinneren van toen je zelf 4 was. Later kun je erom lachen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maak het vooral niet te zwaar. Vertel gewoon dat sommige mensen het raar vinden als je dat doet waar andere mensen bij zijn. En zelfs al zou dat andere jochie het hebben 'opgejut', dan is het eigenlijk nog de moeite niet om er veel woorden aan vuil te maken. Tegen die andere ouders zeggen dat de jongens hun piemels vergeleken hebben, is genoeg. En als je denkt dat die andere ouders daar krampachtig mee omgaan, zeg dan liever niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind dit wel een goed antwoord, zeker met de toevoeging van Stippel.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ zeker voor Stippel. Kind ziet aan reactie van de moeder dat hij iets doet waarvan de moeder vindt dat hij dat niet mag.
Men gaat hier tegenwoordig vaak veel te krampachtig mee om.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zat deze vraag te lezen en mijn moeder keek mee, die zei zojuist het volgende:
Ik heb ooit samen met mijn buurjongetje boven gestaan. En het spelletje "zoek de verschillen" gespeeld ik was toen ook iets van 4. Mijn moeder heeft me toen uitgelegd dat, dat eigenlijk niet hoort en het er met de buurvrouw over gehad. We zijn allebei niet gestraft. En ik mocht nog gewoon bij de buurvrouw komen en het buurjongetje bij ons :-) Niet dat ik het me nog herinner trouwens.
Dit onderwerp wordt (voor al nu ze naar school gaan) inderdaad erg interessant. Een kind wat net 4 is en net op school komt is een stuk minder ver in bepaalde ontwikkelingen dan een kind wat al eind 4 is, misschien is er in dit geval ook een verschil tussen de twee? Sowieso is het ene kind hier verder in ontwikkeld dan het ander. Het speelt bijvoorbeeld ook mee of uw kind oudere broers heeft of dat u uw bijvoorbeeld u kind op vakantie in de blote billen op het strand laat spelen. Overigens kunt u het vriendje van uw kind niets kwalijk nemen, hij zit in een ontdekkingsfase en beseft dat alle jongentjes zo'n "pietje" hebben, dat is natuurlijk hartstikke interessant.
Hij beseft zich dat hij en anderen er een hebben, niet wat ze er mee kunnen... Er zit dus niets kwaads achter. Inderdaad mee geven aan uw kind dat elk jongentje een "pietje" heeft en hier niets geks aan. Alleen dat het niet de bedoeling is om hem aan anderen te laten zien zoals hier boven al verteld wordt.