Hoe laat ik mijn zoontje op de wc poepen?

Ons zoontje van net 3 is al een jaar zindelijk met plassen. En nu wil hij ook niet meer in zijn broek poepen. Helaas durft hij ook niet op de wc of het potje. Hij is doodsbang om te poepen.
Gevolg... hij gaat het inhouden. Ik geef hem tijdens zijn middag en nacht slaapje een luier om maar ook dan poept hij niet. Hij houd het nu voor de 3e keer al 4 dagen in en word dan tegen ziek aan. Hij wil alleen maar liggen, huilt om alles en voelt zich niet lekker.
Hij heeft al vanaf zijn geboorte een onbekende chronische diaree dus hard word het niet. Dus echt pijn zal dat niet doen ( alleen in zijn buik enz. )
Wie heeft er tips? Alles is welokm.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je wel eens aan hem gevraagd waarom hij bang is en/of waarom hij niet wil poepen?
(niet voor hem antwoorden, soms komt een antwoord pas na een paar minuten) Ook diarree kan pijn doen en/of irritatie geven. ps. wel eens met voedsel-intoleranties / allergieën bezig geweest? lactose, koemelk, gluten, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij zegt bang, pijn.
Ik heb alle soorten testen gedaan daar kwam niets uit.
Ik heb alleen nog geen darmonderzoek gedaan omdat ik dat zo zielig vind bij zo'n kleintje
Hij geeft aan dat het pijn doet, maar hij heeft met poepen in zijn luier nooit problemen gehad. Het is dus waarschijnlijk buikpijn op pijn van verstopping
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je al zijn ontlasting laten nakijken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ook al, via het ziekenhuis de uitgebreide testen maar daar kwam ook niets uit.
Hij is net trouwens geweest. Uiteindelijk nadat we een paar keer hebben gezegd het mag echt in je luier dat is niet erg.
Wel vrij hard, sorry voor het vieze praatje ) maar ik denk dat er nog een hoop vast zit. ( kan ook niet anders na 4 dagen)
Hij moest trouwens wel weer erg huilen voor hij moest en wilde niet verschoond worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moeilijk,
bang en daardoor verkrampen en/of elk gevoel als pijn ervaren
of pijn en daarvoor bang zijn?
Een klein kloofje kan heel gemeen zeer doen, echt een zout in open wond gevoel. Heb ik wel eens gehad en dan zou ik ook liever niet gaan.. O.a. glutenvrij helpt bijna altijd iets, ook als er geen intolerantie is scheelt het want het is voor iedereen belastend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"dat is niet erg."
Zelfs dat klink nog steeds een beetje negatief.
Misschien voorlopig er zo iets leuks van maken dat ook in de luier poepen een feestje wordt. Als het dan weer "lekker doorloopt" weer naar poepen op het toilet gaan.
(klinkt zo simpel als buitenstaander, maar ik weet dat het lastig is)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat hem in iedergeval veel drinken, vooral warme dranken, dan loopt het allemaal wat beter door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel allemaal, ik heb zelf een tarwe allergie jackd dus wij eten al heel weinig gluten thuis. Dat is niet erg, dat vertelde ik omdat hij zei ik wil niet in mijn luier. Wij zeiden dat mag gewoon dat is echt niet erg. Zijn grote zusjez zeiden in het begin weleens als je op de wc poept ben je een grote jongen. Ik heb ze gezegd dat ze er niets meer over mogen zeggen zodat het gewoon word en geen speciaal iets.
Veel drinken kan ik nog wel stimuleren. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat veel drinken, warm drinken help overigens enkel bij verstopt zitten en harde poep heeft... aangezien jij aangeeft dat hij meestal nogal zachte ontlasting heeft zal t daarvoor niet helpen denk ik. Maar wanneer hij het al enkele dagen ophoudt, en de boel daardoor wat ingedikt is, kan dit absoluut wel helpen.
En inderdaad niet over-stimuleren om naar de wc/pot te gaan, maar dat heb je zelf al goed begrepen.

Het beste antwoord

Ga eens kijken of je ergens een nieuw leuk potje of een mooi opzetstuk voor op de wc kan kopen, en neem hem mee om uit te kiezen. Zoek desnoods op internet. Mijn dochter (ongeveer dezelfde leeftijd) kennende, zal zoiets nieuws, vooral als hij zelf gekozen heeft, hem wel motiveren het te gebruiken.

Toegevoegd na 15 minuten:
zoiets bijvoorbeeld ;-)

http://www.beslist.nl/products/baby_peuter/r/wc_potjes/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een probleem wat wel vaker voor komt bij kinderen van die leeftijd.
Ik herken het als een probleem wat vooral voorkomt bij ouders (moeders) met
een tikkeltjes smetvrees. Herken je dat? Daardoor is er al in de babytijd iets
ontstaan wat maakt dat poepen vies is.
Poepen, is dat eigenlijk vies? Dat is natuurlijk een cultureel bepaald idee. Poep zelf vinden we vies, onder andere omdat het ziekten kan overbrengen. Sommige kinderen vinden poep helemaal niet vies, die moet je juist aanleren dat ze er van af moeten blijven. Ik hoop niet dat u het zelf al te vies vindt.

http://www.ouders.nl/vraagbaken/zoon-is-enorm-bang-om-te-poepen-2-jr

Ik vraag me nog af of een beetje uitleg zin heeft, op een kindermanier uiteraard. Iets waaruit blijkt dat poepen normaal is, dat iedereen het doet, dat het zelfs leuk kan zijn (of gaat dat te ver?). Misschien heeft u al gezegd dat pappa en mamma ook poepen, daar hoeft hij niet per se bij te zijn, maar laat de wc-deur eens open staan om het idee dat daar iets engs gebeurt weg te nemen. Ook uitleg over wat er op de wc gebeurt, kan helpen.

Twee jaar geleden is hier eenzelfde vraag gesteld.
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/ouderschap-opvoeding/help-dochter-angst-poepen-heen.261437

https://www.mamaplaats.nl/blog/kind/verzorging-kind/zindelijkheid-kind/waarom-bang-om-te-poepen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt vaak voor dat jonge kinderen meer moeite hebben met poepen op de wc dan plassen. Ze vinden het vaak spannend. Voor je zoontje nu misschien nog meer omdat zijn ontlasting door het ophouden wat dikker is geworden, terwijl het daarvoor altijd dun was. Derek Ogilvie hielp een jongetje door hem samen met zijn ouders naar de kinderboerderij te sturen en daar te kijken hoe de dieren poepen. De ouders legden uit hoe het allemaal werkt. De dieren eten en poepen en kunnen daardoor groeien en sterk worden. Toen hij vervolgens thuis op de wc had gepoept was het groot feest. Dit hielden ze een tijdje vol totdat het normaal werd om op de wc te poepen.