iemand ervaring met pitbulls of boerboels?

Mijn man wil graag een pitbull of een boerboel in huis nemen. Wel van puppy af aan, dus dan kan ik er nog enigszins 'aan wennen'. Iemand ervaring met deze honden? Zijn ze mits goed opgevoed, lief en zorgzaam? Kunnen ze goed opschieten met baby/kind en een konijntje? Of is dat gevaarlijk?

En is het echt zo dat als je je hond gaat uitlaten, dat andere mensen met honden dan met een grote boog om je heen lopen of vragen waarom je in hemelsnaam zo een agressieve hondenras hebt genomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De 1 na laatste zin:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boerboel
"Een boerboel heeft een zeer consequente baas nodig. Regelmatig moeten boerboels op latere leeftijd herplaatst worden, omdat de hond te krachtig is voor zijn baas."
Niet aan te raden als je geen ervaring met honden hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is wel sneu, maar gelukkig heeft mijn man al vier honden gehad, dus die ervaring is er wel. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar is je man dan thuis om de hond als hij groot is ook overdag uit te laten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de hond vanaf pup goed opvoed en volledig onder controle hebt dan kun je elke hond aan want geen één hond wordt agressief geboren. Welke keuze jullie ook maken,lees je eerst goed in en neem contact op met de club van het ras als je met nog meer vragen zit of dat er misschien bijeenkomsten worden georganiseerd waarbij je mag komen kijken en meemaken hoe het ras in elkaar steekt en natuurlijk kun je dan ook met de eigenaren zelf in gesprek gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is de reden waarom wij een hond willen. Mijn man kan niet werken vanwege iets, dus die zit elke dag 'thuis' en dan heeft hij een vriend erbij, waardoor hij dus elke dag gezellig naar buiten kan. En dan hoef ik mij niet zo schuldig te voelen, als ik eens een dag moet overwerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet dat ik er veel van af weet, maar wat ik wel weet is dat de pitbull een ras is, dat gekweekt is om zijn eigenschappen als vechthond, niet om zijn eigenschappen als gezelschapsdier. In 2008 is het fokverbod in Nederland opgeheven, maar dat was er niet voor niets. Ik vraag me inderdaad af waarom mensen in vredesnaam zulke honden willen, terwijl er ook genoeg honden zijn die van nature een stuk aangenamer zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat er zoveel mensen gebeten worden is de fout van de mens zelf die de hond niet goed heeft opgevoed. De pitbull wordt 'schoon' geboren zonder agressiviteit,het is de eigenaar die de pitbull agressief maakt en dit geldt voor elke hond. Ik begrijp nog steeds het vooroordeel niet.
Neem een bouvier,staan ook slecht bekend,is een bouvier dan slecht?Nee het is de opvoeding die de hond krijgt,dit zegt alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verschil is, dat die hondenlijn speciaal gefokt is voor zijn makkelijk op te wekken agressie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Amerikaanse pitbull terriër is een goedgehumeurd, amusant, extreem loyaal en liefdevol huisdier, die goed is met kinderen en volwassenen. Hij is bijna altijd gehoorzaam en altijd blij om zijn baasje te behagen. Het is een extreem moedige en intelligente hond die vol met vitaliteit zit. Erg beschermend naar zijn baasje en het eigendom van zijn baasje; hij zal zijn vijand tot de dood bevechten. Hij is over het algemeen erg vriendelijk, maar heeft een bijzondere gave waardoor hij weet wanneer hij moet beschermen en wanneer alles okay is. De Amerikaanse pitbull terriër kan een eigen wil hebben en heeft een ferme hand nodig. Ze zijn over het algemeen prima te combineren met andere huisdieren als ze vanaf kleins af aan met hen zijn opgegroeid. Ze zijn over het algemeen erg vriendelijk, maar worden voor de meeste mensen niet aangeraden. Perfect met kinderen in het gezin, ze hebben een hoge pijngrens en ondergaan graag wat ruwere spelletjes. Zoals bij elke soort moet ook de pitbull niet alleen worden gelaten met onbekende kinderen. Omdat ze oorspronkelijk zijn gefokt als vechthonden kunnen ze andere honden naar de keel vliegen. Een minimale training zal voor een rustige gehoorzame hond zorgen. Socialiseer deze hond zeer goed op jonge leeftijd om vechtlustige eigenschappen tegen te gaan en houdt de hond onder controle wanneer er andere honden aanwezig zijn. Hij zal het uitstekend doen als beschermer van uw eigendom, maar is tegelijkertijd een goede gezelschapshond. Wanneer hij goed getraind en gesocialiseerd is, is dit een erg goede hond en een geweldige familiemetgezel. Helaas kiezen sommigen ervoor de vechtinstincten in deze hond te promoten, waardoor deze soort een slechte reputatie krijgt. http://www.hondtraining.com/honden_training_artikelen/pittbul_training.htm

Antwoorden (3)

Een vriend van me had een pitbull en die was prima met de baby maar elke keer als hij ze kop omdraaide en zij ernaast stond viel ze om dus hebben ze hem weggedaan uit angst dat ze misschien hem opgegeven moment iets terug zou doen. Verder als je ze van kleins af aan goed opvoedt zullen ze goed luisteren en mensen die bang zijn zullen alleen om je heen lopen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! +1
Ivana
10 jaar geleden
Pika, dit antwoord bevalt je misschien beter, maar ik weet dat als het kindje omrolt en de hond wil het kind corrigeren (goedbedoeld en zo als het met pups ook gaat door moederhond), dan gebeuren er echt grote ongelukken. Een hond corrigeert met de bek en kinderhoofdjes zitten nou eenmaal op de zelfde hoogte als hondenkoppen. Moet ik nog meer zeggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is heel duidelijk, er gebeuren zoveel ongelukken door
ZONDER SUPERVISIE de hond bij het kind te laten ~~ levensgevaarlijk en
door ONKUNDE van eigenaar van hond.~~ soms ook [levens]gevaarlijk
Voor beide rassen moet je stevig in je schoenen staan, genoeg tijd over hebben en erg veel verstand hebben van het opvoeden van honden.
Ik zou beide rassen nooit aanraden aan een beginneling.

Het hangt natuurlijk ook af van de gezinssamenstelling. Bij kleine kinderen zou ik een hond kiezen die wat voegzamer is en van een ras dat er om bekend staat een goede huishond/familiehond te zijn.

Uiteindelijk is de boerboel een waak en verdedigingshond en de pitbull is gefokt als vechthond. Je moet bij je keuze altijd uitgaan van het oorspronkelijke doel waarvoor de hond gefokt is en je goed rekenschap geven van het effect van die eigenschappen op jouw setting en of je die eigenschappen wel de baas kan. Ook of het betreffende ras bij je karakter past.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn man heeft wel ervaring met honden. Hij heeft vier Bassets gehad, dus hij is geen beginneling. Maar ikke wel, maakt dat ook uit? Mijn man zijn karakter past zeker bij een pitbull (vind ik dan haha). Mijn man is heel sterk (115 kilo met 5% vet), dus die kan die hond wel aan. Maar wat nou als ik hem uitlaat en hij trekt me weet ik het waar heen, ik kan zo een volwassen Boerboel toch nooit tegenhouden met mijn 70 kilo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Pika91, het gaat er niet zozeer om of je genoeg ontwikkelde spieren en weinig vet hebt, maar of je sterk in je schoenen staat. Ook met 50 kilo zou je een hond moeten aan kunnen.
Kijk eens in het asiel naar honden en vraag daar wat ze jullie aanraden. Je kunt natuurlijk ook zelf googlen en zoeken naar hondenrassen met de goede karaktereigenschappen voor een gezinshond. Verdiep je er in zodat je weet wat je te wachten staat.
Ivana
10 jaar geleden
Een Basset is een jachthond, zachtaardig en bij een zweetspoor is hij weg, tenzij je hem aangelijnd houdt. Het zijn reuze lieve honden voor kinderen. Het hebben gehad van Bassets wil dus niet zeggen dat je de karaktersterkte van een Boerboel aankan. Bovendien, wat Jodokus al zegt, je kan best de helft van 115 kg wegen en het beest in toom houden. Daar is geen spierkracht voor nodig, daar is leiderschap voor nodig. Maar dan moet je wel weten wat leiderschap inhoudt. Ik vind het erg gevaarlijk als jij, zonder ervaring, het grootste deel van de dag met baby en een van beide rassen samen zou zijn terwijl je geen verstand van honden hebt. Natuurlijk kan je er over lezen en zijn er ook folders waarin staat hoe je baby en hond samen moet hanteren en waar je op moet letten. Maar dat is theorie en in noodgeval zou je precies het verkeerde kunnen doen. Ik ken twee gezinnen die de Boerboel na 9 maanden/ 5 maanden weg hebben gedaan omdat het te veel was in combinatie met kleine kinderen. Voor iedere hond moet je per dag 2 uur vrij kunnen maken. Goed, je partner neemt de helft, maar een uur onvoorwaardelijk van jouw kant is gewoon te veel als je het niet in je hebt. En het idee dat een Boerboel zou trekken...natuurlijk. Als hem dat niet is afgeleerd voordat hij 6 maanden is, is iedereen de klos. Als hij dan ergens op af wil omdat hij niet heeft geleerd dat hij volgzaam moet zijn en de baas het laatste woord heeft, dan kan je wel inpakken. Hartig woordje met je man spreken zou geen kwaad kunnen.
Trouwens over de pitbull (ze kunnen lief zijn, maar wat ze vasthebben laten ze niet meer los) denk ik hetzelfde.
Ivana
10 jaar geleden
Jodokus, jouw reactie kon dus ook een antwoord zijn met een dikke plus.+ ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Ivana ;)
Ik zou er als beginneling niet aan een Boerboel beginnen. Van pitbulls weet ik weinig af. Boerboels hebben bij voorkeur veel ruimte nodig en hebben als voorname karaktertrek dat de hond zelf beslissingen neemt en niet geneigd is meerdere mensen uit een gezin als zijn baas te beschouwen. De kan bestaat dat je man nog wel als de roedelleider wordt geaccepteerd, maar jij niet! Hij gaat je dominineren en hij doet wat hij wil. Hij is aardig zolang hij alles onder controle heeft. Er zijn heel wat echtelijke ruzies om ontstaan. Als je man overdag naar zijn werk gaat zit jij ermee. Maar ik weet niet hoe dat bij jullie is. Als je man er de hele dag de tijd voor heeft is dat minder een probleem. Als je een sportieve, temperamentvolle, waakse en naar zijn gezin en naar andere kinderen altijd lieve en betrouwbare hond wilt, die ook nog een beetje oogt als een gespierde hond, overweeg dan een boxer . Altijd vrolijk , altijd lief en in hun huis rustig als ze buiten voldoende worden uitgelaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Goed voorstel, die boxer.
Plus voor jou.