Is er in omgeving Enschede voor kind van 15 met Asperger wat te leren op sociaal vlak en zelfstandigheid zonder daarvoor uit huis te hoeven?

Toegevoegd na 8 uur:
Ik moet even wat toelichten zie ik. Het gaat om mijn dochter van 15. met het huis uit, bedoel ik dat ze bij jeugdzorg er naar toe sturen haar buitenshuis te plaatsen in een stad ver van ons, zodat ze daar haar sociale vaardigheden kan opdoen. Ik kan haar daar maar een keer per maand bezoeken. Zelf is ze heel gelukkig thuis, en wil niet weg. Ik wil ook niet dat ze gaat, en haar vader ook niet. Maar ze heeft Asperger en zit op VWO om later naar de kunstacademie te kunnen. Qua intelligentie scoort ze heel hoog, maar emotioneel is zij nog een kind.
Om echter ook VWO 4 en verder te kunnen moet ze bepaalde sociale vaardigheden leren. Ik heb hierbij liefst advies nodig van mensen die met autisme bekend zijn. Zomaar even naar buiten gaan naar gelegenheden en sociale contacten opdoen, zie ik haar nog niet doen.
Om haar stripalbums uit te kunnen geven, zal ze echter toch moeten leren met mensen om te gaan. Ik vind het alleen te vroeg om haar al uit huis te laten gaan, en zeker zo ver van haar familie. Wij vinden familie belangrijker dan geld verdienen, dus ik zit hier een beetje mee.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nou, als je het huis niet uit wilt, maakt het natuurlijk eigenlijk niet uit in welke omgeving je zit.
Waar je van leert op sociaal gebied, is omgang met anderen. Je kunt dus beginnen met mensen, leeftijdgenoten bijvoorbeeld, thuis uit te nodigen. Maar daarmee ben je er niet. Als je echt iets wilt leren, in de zin van training, moet je bijvoorbeeld een sova (sociale vaardigheden) training doen. Daarvan heb je verschillende, maar wil je dat huis, dan zul je een trainer (en evt een groepje medecursisten) thuis moeten uitnodigen, en dat zal niet goedkoop zijn.

Verder kun je bij uitgeverij Pica allerlei interessante boeken vinden, maar ook daarvoor is in de meeste gevallen iemand, een professional, nodig om te begeleiden bij het doorwerken, anders blijft het bij alleen lezen. Zelf heb ik goede ervaringen met "mijn plakboek". Dat geeft je inzicht in je sterke kanten en kanten die je nog moet ontwikkelen.
Maar je hebt veel meer mogelijkheden als je wél uit huis gaat!

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v. Je toevoeging en reactie: hebben ze op school geen sofa-training, een rots en water training misschien? Of misschien hebben zij wel tips over trainers in de omgeving. Er zullen neem ik aan vaker kinderen met Asperger op school zitten, ze hebben vast ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Zou vs niet bedoelen: zonder uit huis geplaatst te worden?
Anders blijft er idd niet veel over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit huis geplaatst inderdaad. Wij proberen dat te voorkomen. Ik ben daarvoor een eigenkracht conferentie aan het organiseren en ik wil met tegenmogelijkheden komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de tip van die site trouwens ;) hopenlijk zijn die boeken ook in de bieb te vinden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem eens contact op met Kentalis
https://www.kentalis.nl/Kentalis-is-er-voor/autisme?gclid=CJ3kpJzgmLoCFVDItAodTBoAXg
zij bieden hulp extern maar ook intern, vraag daar eens naar de mogelijkheden. Ook stichting MEE kan je hiermee op weg helpen.
http://www.mee.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie aanvulling Crea!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie aanvulling crea, ik zoek alleen iets in de buurt vanEnschede en omgeving, omdat ik wil voorkomen dat ze bij ons gezin en haar familie weggehaald wordt. Kentalis zou een goeie kunnen zijn als dat in de buurt was. Ik kan tot nu toe daar alleen uit opmaken dat ze in Groningen zitten met afdeling autisme. Ik ga in ieder geval op onderzoek uit, maar meer tips zijn welkom, dus ik hoop op jullie hulp Heel erg bedankt voor wat ik tot nu toe heb en met wat misschien nog komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide antwoorden voegen wel wat toe maar dit is nieuw voor mij en ik moet kiezen. Wat mij betreft krijgen beide beantwoorders en tien... :)

Andere antwoorden (1)

Het is misschien de moeite waard om te informeren bij Stichting MEE (een stichting bekend van hulp aan mensen met een beperking, maar ze bieden ook hulp- en dienstverlening aan mensen met autisme) in plaats van bij Bureau Jeugdzorg. Ik weet niet hoe het bij jou in de regio geregeld is, maar misschien zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld een coach naar jullie toe te laten komen die met haar sociale situatie kan oefenen, die zou zich meer kunnen richten op de specifieke punten waar je dochter zich op zou moeten ontwikkelen.