De ex van een vriendin wil de erkenning van zijn kind maar heeft een verleden van drugs, brandstichting en bedreiging, krijgt hij deze zomaar?

Hij heeft tijdens de zwangerschap aangegeven dat ze het moest weghalen.
Hij heeft een verleden en ook nog recent van drugs, brandstichting en bedreiging.
Hij heeft haar bedreigd dat hij het kind zou ontvoeren, en dat hij het huis in brand zou steken. Hier heeft ze aangifte voor gedaan.
Recent heeft hij haar vader bedreigd met de dood, ook hier is aangifte voor gedaan.
Hij is een maand geleden weggestuurd bij de kliniek waar hij voor drugs zat omdat hij daar ook bedreigde. Hij heeft daar meerdere keren gezeten en ze zijn hem zat en hij mag daar nooit meer komen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij heeft? Hij is Hij wil.. Jij kan ook de erkenning aanvragen dan is het jou kind! Betalen wil niet zeggen dat je recht heb op omgang

Antwoorden (6)

Nee, tot het zestiende jaar, moet ook de moeder hiervoor toestemming geven, wil je vriendin dit niet, dan kan zij dit voorkomen door geen toestemming te geven. Als het kind 16 jaar is, mag hij/zij zelf beslissen of de vader hem/haar erkend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erkennen is altijd gratis en mag ook door een "vreemde" vader gebeuren, het betekend finacieel verantwoordelijk tot 18jaar en heeft geen recht tot omgang
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea verwart "erkenning" met Ouderlijk gezag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik verwar erkennen niet met ouderlijk gezag, ik geef antwoord op de vraag: Krijgt hij zomaar zijn kind erkend, daarop is het antwoord nee, omdat de moeder daar toestemming voor moet geven, zolang het kind nog geen 16 jaar is. Janwillem, waar jij het over hebt, daar heb ik het niet over gehad. Dat is een aanvulling die ook in mijn link te vinden is.
Wel bedankt dat jullie een aangeven wat jullie mis vinden aan mijn antwoord, daardoor de minnen verklaren, dat stel ik zeer op prijs.
De vader kan vervangende toestemming vragen aan de rechter, deze zal oordelen of erkenning wordt toegewezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de rechter vraag je gezag erkennen kan altijd op het stadhuis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mits je toestemming hebt van de moeder of van de rechter.
Gezag is weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb je link nagelezen er zijn uitzondering voor het niet accepteren van erkenning
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. En dat bepaald de rechter dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat schiet haar ex er mee op? betalen en geen recht op omgang (Tenzij ze getrouwd zijn geweest) maar dat weten we nog niet..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees nu de vraag nog eens. Krijgt hij zomaar erkenning? . Antwoord, Nee.. Toestemming van moeder of rechter is noodzakelijk. Zie nogmaals de link. Punt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hou er over op een beetje vent erkent de eerste dag van de geboorte als de vrouw nog in het ziekenhuis ligt zonder vrouw/rechter/handtekening/getrouwd zijn/ vrijgezellen partners het kan zonder problemen als je niet zichtbaar een randdebiel bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Robinma: Het klopt niet wat je zegt.
De vader kan het kind altijd erkennen.
Dat kan zelfs met een BSN via het internet. Je bent in de war met ouderlijk gezag: Dat krijgt hij niet zo maar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan klopt de link van de rijksoverheid niet, Bedoel je?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je hebt gelijk, Robinma.
Ja

Hij kan en mag altijd erkennen dat is de plicht tot betaling tot 18jaar. Gezag krijgt hij pas als de moeder instemt of via een rechtzaak en dan heeft hij de plicht voor verzorging en er zijn geen rechten hier! Alleen het kind heeft recht om beide ouders te zien als hij een junk is en ze moeder een Hoo dat doet er niet toe! Een kind is loyaal tegen de ouders 1 papa 1 mama. dus alle feiten die je opnoemt gaan zo de prullebak in het kind mag erkent worden (papa heeft daar niets aan en moet betalen) daarna mag papa gezag aanvragen met instemming van de moeder 'de plicht tot verzorging'. (dat doet zij niet)

Om het antwoord kort te houden (jip&janneke taal) zelfs ik kan de erkenning op het kind van jou vriendin erkennen! Dat lukt! En dat betekend dat het mijn achternaam krijgt en ik verplicht ben om alimentatie te betalen maar ik/je kan nergens recht aan ontlenen allen bij gezag dan kan je terug vallen op de plicht tot verzorging. tot die tijd laat hem 'kansloos'

Toegevoegd na 6 minuten:
Waar jullie mee gek gemaakt worden is wat hij op zich afroept dit gaat er gebeuren als hij erkend en dan kan je gewoon lekker doen wat jullie moeten doen de erkende papa heeft dit achter zich aan soort CJIB bijten vast en laten niet los http://www.lbio.nl/
"Het LBIO is de specialist voor het innen van alimentatie. Deskundige medewerkers garanderen een effectieve uitvoering van deze maatschappelijk belangrijke taak."

Toegevoegd na 19 minuten:
nog korter:
Ja hij kan erkennen zonder twijfel.
Nee hij krijgt zijn kind niet mee.
En heeft geen zeggenschap gewoon betalen.

Ik zou zeggen succes erken maar geen poot om op te staan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een onzin antwoord! . Natuurlijk kan je geen kind erkennen zonder toestemming van de moeder of plaatsvervangende toestemming van de rechter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
erkennen kan altijd! jullie verwarren met Gezag dan moet een moeder of als zij niet mee werkt de Rechter bepalen. erkennen kan altijd en is gratis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt, alles wat je schrijft klopt helemaal niets van. Je kan dit antwoord dan ook beter verwijderen. Je brengt de vraagsteller alleen maar op het verkeerde been.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wie doet de aangifte op het stadhuis? zonder handtekening of toestemming van de moeder? erkennen is anders dan gezag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees de link eens door die ik bij mijn antwoord heb geplaatst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, binnen een huwelijk is dit mogelijk. Met de juiste papieren van het ziekenhuis en alleen als je met elkaar getrouwd bent.
Hier heeft ze het ovver der ex.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ze getrouwd zijn geweest dan heeft hij allang gezag en dan heb jij gelijk! bij het woord ex-en denk ik niet direct aan een scheiding van echtgenoten. kan me de suggestie niet voorstellen zo als jij hem schetst --> getrouwd -> kind -> gescheiden en erkenning aanvragen?!? als dat zo is dan zijn er meer verplichtingen maar nog steeds geen Recht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je schrijft onzin.
Volgens jou redenering kan ik het gemeente huis binnenstappen en prinses amalia erkennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar heb je de link nu doorgelezen?
Dan mag je best toegeven dat je ongelijk hebt, hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik heb je link gelezen ik ga er nog steeds vanuit dat de vriendin van de vraagsteller nooit getrouwd is geweest! dit omdat er om erkenning wordt gevraagd terwijl er allang gezag zou zijn bij een gescheiden koppel. maar ik kan er naast zitten dan buig ik me hoofd :)
Ja, de vader kan het kind zo maar erkennen.
Ik denk dat je dit verwart met het krijgen van ouderlijk gezag: nee dit kan niet zomaar.

Ook hier geeft DE Rijksoverheid duidelijkheid:

Een man die niet getrouwd is met de moeder van zijn kind kan toch officieel het vaderschap van het kind op zich nemen. Dit wordt erkenning genoemd. Door de erkenning van het kind is de vader nog geen wettelijke vertegenwoordiger van het kind. Daarvoor moet hij eerst het ouderlijk gezag aanvragen.

Pas als de vader OOK het ouderlijk gezag heeft, mag hij beslissingen nemen over de opvoeding en de verzorging van het kind. Ook mag hij dan het vermogen van het kind beheren. En hij kan dan rechtshandelingen verrichten in naam van de zoon of dochter. Bijvoorbeeld een handtekening zetten.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-en-ouderlijk-gezag-kind/wat-erkenning-van-een-kind-betekent

Dat gezag krijgen gebeurt dus niet automatisch!! De vader moet dit samen met de moeder aanvragen of de rechter benaderen;

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is dus iets genuanceerder:

De moeder moet voor de erkenning schriftelijk toestemming geven als het kind jonger is dan 16 jaar. Is het kind 12 jaar of ouder, dan moet het zelf ook schriftelijk toestemming geven. Is het kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan moet zowel de moeder als het kind schriftelijk toestemming geven. Als de moeder en/of het kind de toestemming niet wil geven, kan vervangende toestemming aan de rechter worden gevraagd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja juist
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees nu je eerste en laatste alinea, deze spreken elkaar toch tegen? . Deze gaan allebei over erkenning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Robinma: je hebt gelijk, ik had niet alles gelezen eerst.
Hij kan het kind erkennen maar kan hiermee geen omgangsregeling afdwingen als het hem hier om te doen is,wel is hij dan verplicht onderhoudskosten voor zijn kind te betalen,dus waarom niet laten erkennen,ik zie alleen maar voordelen
Wil hij perse een omgangsregeling dan zal dit waarschijnlijk onder toezicht zijn
Het klinkt niet als een vriendelijke jongen maar dat zegt niks over de liefde voor zijn kind...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, zomaar erkennen kan absoluut niet.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een (ex)partner nóóit zijn kind kan erkennen zonder toestemming van de moeder.
Krijgt hij die niet, kan hij vervangende toestemming vragen aan de rechter.
Er komt dan een hoorzitting en de rechter zal bepalen of de erkenning al dan niet doorgang kan vinden.