Mag je als 18 jarige zo maar het huis uit gaan en op jezelf wonen?

Mijn dochter wordt 18 jaar en wil opeens het huis uit en bij de ouder van haar vriend gaan wonen. Wij vinden dit niet verstandig gezien de omstandigheid waar zei in terecht komt. Ze wil het huis uit om dat er wel eens ruzie is maar deze is altijd van korte duur. Hoe kan ik haar er van overtuigen om dit toch niet te doen. Wij zijn als ouders ten einde raad. en vragen om raad.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ze is 18 dus kan haar eigen keuzes maken, als zij uit huis wil dan kan dit dus ook gewoon. Probeer er rustig met haar over te praten en tot een oplossing te komen.

het mag ze is meerderjarige

Uw vraag is wat u kunt doen om uw dochter te overtuigen om thuis te blijven wonen, omdat u deze keus van uw dochter niet verstandig vindt. Misschien dat het helpt om er eens op een andere manier naar te kijken. Wat is de echte reden dat uw dochter uit huis wil? Ze zegt dat ze uit huis omdat er wel eens ruzie is. Voor haar schijnen de ruzies dus een serieus probleem te zijn, terwijl deze voor u wel meevallen. U zou haar kunnen vragen waarom zij deze ruzies zo erg vindt en samen met haar naar een oplossing zoeken. Of misschien is er iets waar zij behoefte aan heeft en (op dit moment) thuis niet kan krijgen. Iets wat ze hoopt te vinden als ze uit huis is. Tijdens een gesprek waarin u ervan uitgaat dat zij verstandige keuzes maakt, kan dat er nog wel eens uitkomen. En wellicht is het iets wat voor u makkelijk te realiseren is. Als dat niet helpt, helpt het misschien wel om te beseffen dat kinderen het nodig hebben om hun eigen fouten te maken. U kunt als ouder op de achtergrond aanwezig zijn en bijspringen als erom gevraagd wordt. Hoe moeilijk dat ook is voor een ouder. Ik wens u in ieder geval een hele mooie en fijne relatie met uw dochter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100