Mag ik geweld gebruiken als ze mijn zoontje van 8 aanvallen?

Stel dat mijn zoontje van 8 wordt aangevallen/wordt afgeranst.
Mag ik dan die mensen een klop verkopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

In beginsel niet. Wat je mag doen, is in alle redelijkheid en zónder geweld proberen om je zoontje in veiligheid te stellen. Kan dat niet zonder geweld, dan zul je het aan de politie over moeten laten. Maar er zijn natuurlijk redelijke grenzen: als je de aanvaller(s) die je zoon aan het slaan zijn, ruw van hem wegtrekt, zal je dat niet snel kwalijk worden genomen. Maar als ze al gestopt zijn met slaan omdat ze zien dat jij zijn vader bent, en je geeft ze dan nog even een flinke mep vanuit het 'oog om oog, tand om tand'-principe, dan mag dat weer niet.

De wet biedt ruimte voor een eventuele noodsituatie waarin je jezelf of je dierbaren moet verdedigen en daar gepast geweld bij gebruikt omdat je geen andere mogelijkheid hebt, en zelfs ook voor een eventuele heftige emotionele reactie en het daaruit handelen op een aanval - op wat voor manier ook - tegen jou of je naasten. Zowel noodweer (het handelen uit zelfverdediging) als noodweerexces (het spreekwoordelijk verkopen van net een paar schoppen teveel dan noodzakelijk uit blinde woede, angst of paniek) is een strafuitsluitingsgrond in ons strafrecht. De wet spreekt in het kader van het noodweerexces van over 'het onmiddellijke gevolg van een hevige gemoedsbeweging'. Oftewel: bevangen en misschien ook verblind door emotie, doe je er nog even een schepje bovenop, of zie je niet in dat het niet nodig is om nog meer klappen te verkopen omdat je zoon allang veilig is en de aanvaller op de grond ligt.

Maar er moet dan dus wel sprake zijn van zo'n 'hevige gemoedsbeweging'. Als je bij voorbaat besluit om er eens flink op te slaan, of als je gewoon vindt dat die persoon moet boeten en je wilt hem gewoon flink pijn doen, dan is dat geen noodweerexces meer.

Ook is een strafuitsluitingsgrond weer iets anders dan dat het dus "mag" wat je doet. Dat klinkt ingewikkeld en dat is het ook wel, maar het feit dat er redenen zijn dat je niet vervolgd of niet gestraft kunt worden voor iets, wil nog niet zeggen dat het is toegestaan. Een misdadiger die vrijkomt door een vormfout, is nog geen brave burger, om het zo maar te zeggen. De rechtbank zegt dan dus niet dat je iemand mócht slaan in die situatie, maar er is op een bepaalde manier begrip voor de situatie en je wordt er daarom niet voor gestraft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede uitleg, menselijk en mooi uitgebreid.
Danku.

Andere antwoorden (2)

Je mag jezelf of een ander verdedigen als er direct gevaar is. Als er direct geweld tegen je wordt gebruikt, dan mag je jezelf verdedigen om dit geweld te stoppen. Je moet wel opletten dat de zelfverdediging op de juiste wijze en in beperkte mate gebruikt wordt. Dit is het beste duidelijk te maken door het noemen van een extreem voorbeeld: als iemand je schopt, mag je hem niet doodschieten. Het geweld dat je gebruikt om jezelf te verdedigen, moet dus altijd in verhouding staan met wat je wordt aangedaan. De rechter beslist daar uiteindelijk over. In het Wetboek van Strafrecht staat het artikel noodweer. Dit is een strafuitsluitingsgrond. Als je als burger een feit begaat dat strafbaar is gesteld (mishandeling), maar dit doet omdat je het directe gevaar wilt laten stoppen, dan ben je niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mis het belangrijkste, het moet naar omstandigheden gepast geweld zijn. Een volwassenen die een kind aan het slaan is mag je desnoods met slaan van de belaagde weghalen, is de belager echter een kind zal je het op een geweldloze manier op moeten lossen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
nee hoor, als de belager een kind is, en die gebruikt geweld, dan mag je best zelf ook geweld gebruiken. maar moet wel proportioneel en subsidiair zijn. kinderen zijn tegenwoordig niet allemaal meer lievertjes. we zien genoeg voorbeelden in de media voorbij komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wees daar heel voorzichtig mee, in de wet op de kinderbescherming is duidelijk opgenomen dat er geen geweld tegen kinderen gebruikt mag worden anders dan......., vergeet niet dat het voor ouders zelfs verboden is om het kind een klap te geven, er wordt in de wet niet omschreven onder welke omstandigheden het niet mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dat op een andere manier ook in mijn antwoord staan, je moet er wel op letten dat zelfverdediging op de juiste wijze en in beperkte mate gebruikt wordt... het geweld dat je gebruikt om jezelf te verdedigen, moet altijd in verhouding staan met wat je wordt aangedaan. En het lijkt mij hierbij ook logisch, dat je een kind van 8 of 9 jaar niet het ziekenhuis intrapt, maar wegduwt, of een beetje hardhandig bij de arm pakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het nou theo: kinderen of minderjarigen en wanneer ben je geen kind meer maar een minderjarige en wanneer mag je een minderjarige nu wel slaan en wanneer niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag wel degelijk gepast geweld gebruiken tegen een minderjarige als deze zelf geweld gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
of het nu lieverdjes zijn of niet het blijven kinderen en wij volwassenen die ten alle tijden a: beter bewust zijn van wat ze doen en d gevolgen hiervan en b met het voorbeeld dat ze geven ook iets meegeven/ aanleren aan kinderen....... ben het verder eens met theo en pelle.....wordt je nu blij van jezelf??????
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ostraat, lees even de discussie onder Theo's antwoord, dan begrijp je het misschien. Theo is heel onduidelijk over minderjarigen, kinderen en wanneer je wel en niet mag slaan.
U mag ter verdediging van uw zoon gepast geweld gebruiken, dit wil niet zeggen dat u er zo op los mag slaan, afweren van de slagen en uw zoon ontzetten kan al voldoende zijn, bedenk dat als de belagers van uw zoon ook minderjarig zijn u total niet mag slaan en u op een andere manier zult moeten proberen overwicht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Minderjarig is een ruim begrip. Als twee zeventienjarigen mijn 8 jarige zoon aan het afranselen zijn zul je er vaak niet komen zonder zelf geweld te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Twee zeventien jarige worden in dit soort gevallen al berecht als volwassenen dus kan je dan er ook naar handelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan klopt dat 'minderjarig' niet wat je zegt. Wanneer ben je dan minderjarig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat het aan de rechter over om te beslissen of ze als minderjarige danwel als volwassenen gestraft gaan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat roep je naar mij? Jij stelt dat je nooit een minderjarige mag slaan en op een andere manier moet zien overwicht te krijgen. Wat is het nu?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees de wet op de kinderbescherming dan weet je het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
He zo zijn we niet getrouwd ;) Jij beweert iets in je antwoord en als ik vraag wat je daarmee precies bedoelt mag jij mij niet het bos in sturen. Wat heeft de vraagsteller nu aan jouw antwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je weet om welke jongens het gaat, is het dan niet verstandig om aangifte te doen. Ook om jezelf ( en ook om jouw zoon in te dekken )
Stel dat jouw zoon in zo'n situatie in een ongecontroleerde woede uitbarst, en een van die jongens iets aandoet met bv. iets scherps wat hij op dat moment toevallig vast heeft, of binnen zijn handbereik heeft, dan kun je bij de politie altijd aangeven dat je eerder aangifte hebt gedaan. Dit kun je weer gebruiken ter verdediging voor het geval dat een van die andere ouders weer met een schadeclaim bij jouw op de stoep staan. Want dat zul je dan altijd zien.