Mijn zoontje van 2,5 jaar wil absoluut zijn warme maaltijd niet opeten, hij weigert het elke dag, wat moeten we doen?

Het is al maanden dat hij maar een paar hapjes of niets eet van de warme maaltijd. Brood eet hij wel goed. Wat moeten we doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Heel herkenbaar hoor,veel kinderen hebben dit op een bepaalde leeftijd en ik zou me er niet al te druk om maken,het komt vanzelf weer goed.
In ieder geval niet opdringen,je kunt misschien wel het eten op het bord in partjes delen en zeggen dat hij dit partje op moet eten en de rest mag laten staan,spreid het partje dat hij mag laten staan iets uit zodat het in zijn ogen veel meer lijkt dat hij niet hoeft op te eten.

Ik heb onlangs nog gelezen dat een vader van een jong kindje ook hetzelfde met zijn kind had,kind wilde ook niet eten en toen heeft de vader het favoriete speeltje van zijn kind aan het eind van de tafel geplaatst en gezegd dat als hij een hapje nam,het speeltje steeds een stukje dichterbij zou komen totdat het kind bijna zijn bord leeg had en het speeltje dicht genoeg bij hem was om het te pakken.
Bij dit kindje hielp het,maar of dit zo bij alle kinderen werkt,nee daar geloof ik ook niet in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet dwingen, wordt een machtsstrijd die je verliest.
gewoon aan tafel laten zitten met bord voor hem, zijn jullie klaar met eten is hij ook "klaar" en ruim ja af.
Ga je hem belonen of straffen door toetje te onthouden, dan zal hij denken: Zie je wel, eten is vies, anders zou ik niet beloond worden, (Nou ja zoiets dus)
En verder heb je alle kans dat hij volgende maand ineens geen brood wil, maar wel aardappels. Je bent nu eenmaal 2, dus er valt wat te ontdekken
10 jaar geleden
Je zou van het eten een "spel" kunnen maken. Vertel bijvoorbeeld een spannend (kinder)verhaal tijdens het eten, het liefst uit je hoofd. Vertel een paar zinnen en stop dan. De rest mag hij pas horen, als hij een hap (of meer happen) neemt en opeet. Doe dit een paar keer achter elkaar en ongemerkt eet hij keurig zijn eten op.

Of eet synchroon: iedere keer dat mama en papa een hap eten nemen, neemt je zoontje ook een hap. Dit samen doen maakt het eten leuker.

Of vertel dat hij net zo groot en sterk wordt als zijn vader als hij netjes alles opeet. Op zo'n jonge leeftijd kijken kinderen nog op tegen hun ouders, en een zoon zeker tegen zijn vader. Dat zal hem stimuleren om te eten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maak er in ieder geval geen probleem van.

Soms is het goed om een jong kind af te leiden van wat hij werkelijk moet doen. Ongemerkt doet hij dan toch wat er van hem wordt gewenst. Geef hem aan het einde van de maaltijd wel altijd een compliment voor wat hij heeft gedaan: al zijn eten opgegeten: een mooie prestatie! Complimenten ontvangen vindt iedereen leuk en de volgende keer zal hij weer wat liever eten, al was het maar omdat zijn moeder (en vader) dan trots op hem (kunnen) zijn (en hij ook op zichzelf).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koop toetjes voor na het eten, laat het aan hem zien en zeg: wil je dat? Eet dan je eten op. Als hij dat doet krijgt hij het toetje l, het is zoals bij een hond, je hond luisterde en dan krijgt ie een beloning en zo zit het dus ook bij kinderen (ongeveer)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt beter niet belonen of straffen met een toetje. Gewoon geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kind is geen hond. Rare vergelijking! Koop geen ongezonde toetjes als beloning, maar kies voor yoghurt met vers fruit wat je kind sowieso krijgt. Dan eet het in ieder geval iets gezonds als hij de rest van de maaltijd niet neemt.
Koop geen ongezonde toetjes als beloning, maar kies voor yoghurt met vers fruit wat je kind dan sowieso krijgt als toetje. Dan eet het in ieder geval iets gezonds als hij de rest van de maaltijd niet neemt.

Probeer eens 's middags warm te eten en in de avond (als hij misschien al meer moe is) brood.

Toegevoegd na 1 minuut:
Blijf het eten wel aanbieden, wie weet is de fase ineens voorbij en eet hij het toch. Maak er geen strijd van, maar probeer gewoon een hapje.