Wat is er pedagogisch aan een tik?

Je hoort wel eens zeggen, "ik sla mijn kind nooit, maar ik heb hem wel eens een pedagogisch verantwoorde tik gegeven!" Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd schrik ik van de antwoorden. Er wordt 'geplust' als er geslagen wordt;'gemind' als er met woorden opgevoed wordt.
Slaan loopt makkelijk uit de hand. In sommige gevallen begint het met een zachte tik; als het kind dan nog niet luistert, wordt de tik harder en voor je het weet ....
En erom gevraagd hebben? Een kind vraagt nooit om een klap, wel om aandacht. Er zijn ook mensen die op een te intieme manier aan jonge kinderen zitten en zeggen: "Het kind vroeg er zelf om, het ging zelf op mijn schoot zitten!"
Volwassenen weten wel wat wel en niet mag; het kind moet dat nog leren. En een corrigerende tik is ook een tik. Als je een kind respect voor anderen wil bijbrengen, zul je het kind ook respect moeten tonen. En als een kind kliert, zijn er echt andere methoden dan slaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist omdat slaan uit de hand loopt en dat zo negatief -terecht- in het nieuws is geweest, is een doodgewone en soms gewoon noodzakelijke corrigerende tik geheel uit den boze geworden. Alsof iedere ouder doe weloverwogen en doelbewust een corrigerend tikje op de vingers geeft een soort kindermishandelende, zijn agressieve lusten botvierend monster is of zo. Juist de verontwaardiging daarover maakt mensen denk ik zo boos. Kinderen mishandelen is heel iets anders dan ze heel af en toe een tikje geven, en kan overigens ook uitstekend zonder geweld. Jammer genoeg kan ik daar over meepraten, maar is dat hier de discussie niet, gelukkig. Ik vind de link met misbruik die je hier probeert te suggereren overigens van een wel heel grove orde. En dat het 'in sommige gevallen' het begin is van meer, tuurlijk, maar dat geldt echt niet voor iedereen. Dat vind ik een behoorlijke generalisatie die werkelijk nergens op slaat. Wellicht dat jij beroepshalve wat meer gevallen tegenkomt waar het misgaat of ouders die niet goed tegen het opvoeden opgewassen zijn, maar hier praten we over een normale opvoedsituatie. En niet over een professionele, maar ene heel gewone alledaagse situatie tussen een ouder die meer heeft te doen dan full time opvoedenen een kind dat echt bewust uit is op een bepaald effekt. Dat mag je best even kort en snel afstraffen. En nee, pijn hoeft dat niet eens te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk geld het niet voor iedereen dat een opvoedende tik uit de hand gaat lopen. Maar voor mij is een kind slaan iets dat absoluut niet mag. Ouder en kind zijn te ongelijkwaardig. Duidelijke grenzen stellen kan ook op een andere manier.

Het beste antwoord

Ik blijf dit een moeilijke vraag vinden. Ik denk absoluut dat een tik soms het (laatste!) aangewezen middel kan zijn. Als ik als kind het wel eens zo bont maakte dat ik een 'pak slaag' (lees: tik op de billen, niet hard genoeg om zelfs op het moment zelf pijn te doen) kreeg, wist ik direct: nu is het écht afgelopen.

Maar deze vraag doet me ook denken aan die éne tik die ik me nog levendig voor de geest kan halen: die tik die ik niet verdiende, toen mijn vader dácht dat ik iets gedaan had toen hij er niet bij was, terwijl ik me van geen kwaad bewust was en alleen probeerde te vertellen dat ik het niet gedaan had. Zelfs de excuses van mijn vader (hij kreeg door dat hij fout zat omdat ik zo ontroostbaar was) heeft die schade aan mijn vertrouwen niet zo één twee drie hersteld.

Een tik, ook zo'n tikje dat het kind amper voelt, kan wat mij betreft in ieder geval nóóit een strafmiddel achteraf zijn.

Toegevoegd na 15 minuten:
Maar het verschil waar je om vraagt: uithalen in woede is iets heel anders dan gecontroleerd een tikje geven.

Om het uit de taboesfeer van kindermishandeling te halen: wel eens een hond of een kat (ook hulpeloze wezens) een zacht tikje op de neus gegeven, bijvoorbeeld als hij dacht van je bord te kunnen eten als je niet keek? Was dat niet iets totaal anders dan uithalen en de hond of kat slaan? Zelfs een stuk minder gewelddadig dan bijvoorbeeld (wat sommige mensen helaas uit onmacht wel doen) tegen een dier schreeuwen?

Natuurlijk zijn kinderen geen dieren, maar er is een leeftijd waarop kinderen wel al opvoeding nodig hebben, maar je nog niet echt als rationele mensen met ze kan praten. Je hoort het ouders wel eens proberen: dan sta je in de supermarkt, en hoor je een ouder tegen een tweejarige zeggen:

"Dat vindt mama niet leuk, begrijp je dat? Mama zou het heel fijn vinden als je die zak chips netjes terug zou leggen in het schap. Nee, Fritsje, je mag die zak niet open scheuren. Mama heeft daar niet voor betaald, en we willen ook geen chips kopen. Als je nu die zak chips netjes teruglegt, mag je straks iets lekkers uitzoeken bij de kassa. Fritsje, nee, mama zei nog zo, niet openscheuren! Daar maak je mama heel verdrietig mee..."

Intussen zie je die peuter denken: ik heb geen idee waar je het over hebt, maar wat kraakt die glimmende zak leuk! Zou er iets lekkers in zitten? Oeh, kijk, nu is hij open, en het zijn chípjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Niets. Daarmee praat een ouder zijn fout goed voor zichzelf.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier niemand zien ontkennen dat opvoeden méér is dan pedagogisch tikken. Niemand pleit hier voor alleen maar slaan bij ieder ongewenst gedrag van een kind.
Het verschil is, dat met slaan van een kind echt 'mishandeling' wordt bedoeld en bij een tik wordt gezegd: 'Niet doen!/Laat dat!'

Toegevoegd na 1 minuut:
(Een tik is meer een pets voor iemands hoofd geven!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is 1 keer 'slaan' (per ongeluk uit je slof schieten en een tik geven die net wat harder aankomt dan tochje bedoeling was) ook mishandeling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoor, dat is gewoon een ongelukje, kan gebeuren. Zolang het maar bedoeld is, als leerzaam moment voor het/je kind. Het/Je kind vergeet dat uiteindelijk weer. Als het niet je bedoeling was, kun je dat toch ook weer compenseren door troosten. Mishandeling is in mijn ogen stelselmatig, zonder reden, rake klappen uitdelen aan je kind, of je kind opsluiten, omdat je even geen last ervan wilt hebben e.d..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmmm, tegen het hoofd zou ik niet snel voor kiezen ; de vingers en de (beluierde) billen voldoen mijns inziens ruimschoots ; het gaat meer om het schrikeffect, en in de praktijk meestal om te voorkomen dat er echt ernstige schade optreedt. Dus niet bij de koektrommel (die kun je ook wegzetten trouwens), wel bij het gasstel. Je kunt het ze ook gewoon laten voelen natuurlijk, maar dat is mij echt een stap te ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, zolang het bij een lichte tik tegen het hoofd blijft, moet het kunnen. Hoewel ik het met je eens ben, dat letterlijk op de vingers tikken, de beste methode is.
Het is helemaal NOOIT pedagogisch verantwoord !
Gewoon met je poten van kinderen afblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is natuurlijk niets pedagogisch aan een tik, maar mensen willen daarmee benadrukken dat ze het kind geslagen hebben om hem iets te leren. De pedagogische tik staat al lang ter discussie. Je mag je kind in Nederland niet slaan. Als ouders hun kind toch slaan, noemen ze het een pedagogische tik. Het slaan van kinderen (een vorm van huiselijk geweld) is helaas slecht te controleren.

Een ouder legde mij eens uit dat zij haar kind geslagen had omdat het kind zijn broertje sloeg. Toen ik de ouder erop wees dat dat eigenlijk niet zo goed was omdat zij als ouder een voorbeeldfunctie heeft. Hoe kan een kind nou begrijpen dat hij niet mag slaan, maar zelf wel geslagen wordt!
Slaan is niet pedagogisch. Slaan is een vorm van onmacht. Je kunt een kind meer leren door het probleem inzichtelijk te maken. Gewoon met woorden dus en... als het kind je nog niet begrijpt, zal hij ook nog niet begrijpen waarom hij die tik krijgt. Met lichaamstaal kun je een kind al op jonge leeftijd laten begrijpen welk gedrag gewaardeerd wordt en welk gedrag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pedagogische tik is een kleuter een pets op de vlerken geven als die ondanks waarschuwen toch de afstands bediening hardnekkig blijft pakken.Het is om de oortjes van die kleuter helpen te laten funktioneren.Wie niet horen wil moet maar voelen.Lekker ouder wets .
We zien nu hoe kinderen zich ontwikkelen als er geen grenzen worden gesteld, kijk maar eens naar opvoedpolitie op sbs 6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben persoonlijk een groot voorstander van de pedagogische of corrigerende tik. Niet altijd, niet bij elk kind en niet in elke situatie, maar geloof me, er zijn kinderen die op een bepaalde leeftijd een dermate heftige manier hebben van hun grenzen verkennen, dat ze ook daadwerkelijk doorgaan tot ze die mate van duidelijkheid hebben gekregen. Het hoeft overigens ook niet echt zeer te doen ; het schrik-effect van een tik over de vingers of even goed bij de arm pakken is in de regel ruimschoots voldoende - waarbij ze overigens wel een gezicht kunnen trekken alsof je ze zojuist met de zweep hebt afgeranseld.

Grote tegenstanders van de pedagogische tik zijn in de regel OF geen ouders, OF ouders die hun kinderen voornamelijk door derden laten opvoeden OF mensen die indertijd gewoon hun kinderen alle hoeken van de kamer lieten zien en dat nu allang weer zijn vergeten. Bovendien hebben ze niet alleen een in mijn ogen nogal vertekend beeld van kinderen als hyper-onschuldige, totaal machteloze en weerloze zoete engeltjes, en van ouders als een soort almachtige alwetende Übermenschen die 24/7 alles onder controle hebben. Beiden zijn in de praktijk nogal bezijden de waarheid.

Overigens vind ik het wel iets dat echt bij een bepaalde leeftijd hoort ; meestal rond een jaar of twee, drie. Daarvoor is het nog absoluut niet nodig, en daarna begrijpen ze je verbaal ook al een stuk makkelijker en kun je andere / betere straffen bedenken. Maar het is zeker geen middel dat maar zondermeer aan de kant geschoven mag worden en al helemaal geen kindermishandeling. Dat is slaan (of erger)uit onmacht. Niet een corrigerende tik na meerdere waarschuwingen. De houding van de ouder op het moment dat de tik wordt uitgedeeld bepaald denk ik het verschil. Maar een keertje goed je geduld verliezen lijkt me ook heel erg menselijk. Zolang dat de spuigaten niet uitloopt, is er niks aan de hand.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn oudste dochter heb ik never never nooit een corrigerende tik hoeven geven, en ik was dan ook een groot voorstander van het verbod op slaan. Dat was helemaal niet nodig en bla bla bla. En toen kwam dametje nummer twee........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Helemaal mee eens. Al dat gedoe over mishandeling, wat is er inderdaad mis met een gecontroleerde tik op de vingers of de billen of zo, met dien verstande dat het met mate wordt aangewend en op het juiste moment. Ik denk dat het eerder mishandeling kan worden als je er geen gebruik van maakt terwijl er wel aanleiding toe bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wederom +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas Marleen, meestal ben ik het aardig met je eens, maar dit keer niet.En ik ben en ouder; en heb mijn kinderen zelf (full-time) opgevoed; en heb mijn kinderen nooit alle hoeken van de kamer laten zien.
Kinderen zijn niet hyper-onschuldig, maar wel weerloos tegen een volwassene. Ik weet heel goed dat kinderen op peuterleeftijd heel erg hun grenzen kunnen verkennen (Ik werk dagelijks met deze doelgroep). Kinderen van drie zijn prima in staat tot luisteren. En een tik is geen waarschuwing: Waarschuwen doe je met woorden. Een tik is slaan. En als je, zoals je zegt een tik geeft die geen pijn doet, kun je net zo goed iets anders bedenken dat geen slaan is , maar een kind wel laat merken dat het nu echt fout zit en de grens bereikt is ( bijv. even op de gang zetten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al zei, ik ben ook pas bij mijn tweede dochter (heel ander type dan de eerste) van standpunt veranderd. Dat was echt het type kind dat doorzoog tot je heel erg duidelijk en direct was- hoewel ze al kon lullen als Brugman. Al met al het jaar tussen 2.5 en 3,5 een paar keer echt wel een tikkie (zonder sporen want niet hard genoeg) moeten uitdelen.
Natuurlijk kan ik wel een heel lang verhaal gaan houden over in welke situaties en omstandigheden andere middelen nu eenmaal niet beschikbaar of niet praktisch zijn, maar met verlies van zelfcontrole of onmacht had en heeft dat voor mij nis te maken. Zodra dáár sprake van is, is er inderdaad iets mis. Of van een patroon waarin steeds naar dat middel gegrepen wordt. Overigens ken ik ook kinderen die absoluut niet meer wilden of durfden te slapen omdat ze steeds voor straf naar hun kamertje gestuurd werden. Je kunt je afvragen wat erger is, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. De kinderkamer moet voor het kind een veilige plaats zijn, maar even op de gang is een ander verhaal.
Ik weet best dat opvoeden heel moeilijk is en dat peuters en pubers het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen, maar heb aan de andere kant teveel slechte resultaten gezien van een zogenaamde pedagogische tik. Als je begint met slaan, kan het makkelijk ontsporen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de gang zetten is naar mijn idee een uiting van onmacht van de ouder om met het gedrag van zijn/haar kind om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de gang ligt een beetje aan de gang ; in het huis waar wij toen woonden was dat beslist niet een veilige plaats. Meestal voldeet de stoel in de keuken trouwens prima; zelfs ver voor Supernanny daarmee kwam. Maar meestal is niet altijd. Er is niks mis mee af en toe heel erg duidelijk te maken wie de baas is. En ja, helaas, er komen inderdaad steeds meer gezinnen waar dat de kinderen zijn. Dat komt niet alleen door het ontbreken van een pedagogische tik, uiteraard, maar de onduidelijkheid bij ouders hoe ver ze kunnen gaan en angst teveel verkeerd te doen, heeft daar wel degelijk mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ruth- Pubers slaan ?? Nee, daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen, en volgens mij heeft dat ook geen enkel opvoedkundig nut meer - tenzij ze wellicht zo ontzettend geen gezag voor je hebben dat je ze werkelijk fysiek op hun plek moet zetten om een leefbare situatie in huis te houden.
Dan is er al veel en veel eerder iets grondig verkeerd gegaan. Ik geloof trouwens meteen dat jij in je werk relatief erg veel geconfronteerd wordt met gevallen waar het misgaat, en dat dat de acceptatiedrempel wel heeft verhoogd. Ik ken ook wel ouders die het onderscheid niet goed kunnen maken, helaas, maar om die reden ook capabele opvoeders een om onschuldig en soms gewoon noodzakelijk middel zo scherp te veroordelen, gaat me echt te ver. Dat is hetzelfde als wanneer ik iedereen die één keer in de week een wijntje drinkt een potentieel problematische alcoholist zou noemen, en dus maar alle alcohol zou willen verbieden. Dan was GV te klein denk ik - terwijl ik echt zoveel slechte voorbeelden heb gezien van alcoholge- en misbruik dat ik het zelf nauwelijks aanraak en niet in huis haal, en maar met moeite kan geloven dat het ook wel eens goed kan gaan. Maar ook dat zie ik om me heen, dus het kán wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie in mijn werk inderdaad veel misgaan. Werk met kinderen in achterstandssituaties, maar heb als persoon ook moeite met het slaan van kinderen omdat ik vind dat de machtsverhouding onevenredig is.
Mijn oudste zoon was 3 jaar. Mijn middelste zoon 1 jaar. De middelste zoon verstoorde het spel van de oudste vaak; maakte zijn bouwwerken kapot e.d.. Je kent het wel. Mijn oudste zoon had er best moeite mee dat de middelste steeds meer ruimte in ging nemen. Toen hij ook nog ging lopen, werd het hem op een gegeven moment teveel. Hij gooide het joch, dat net zijn eerste wankele pasjes ging zetten, bewust om. Ik werd echt heel boos, pakte hem bij zijn armen en wilde voelde toen onze onevenredigheid. Ik voelde dat ik als groot mens niet het recht had om dit kleine wezen lichamelijk iets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Ruth, je doet hem toch niks áán als je hem kort en snel en begrijpelijk even op zijn plaats zet ? Stevig bij de armen pakken is vaak overigens ook een weloverwogen hulpmiddel met de juiste duidelijkheid. Zeker als het kind daar al genoeg van schrikt, is een daaropvolgende tik vaak niet eens meer nodig.
En de machtsverhouding is inderdaad evenredig ; gelukkig wel. Kinderen die in huis net zoveel te vertellen hebben als de ouders, zijn géén leuke kinderen, dat kan ik je uit ervaring (ook van niet-achterstandskinderen) vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik bedoel natuurlijk : is inderdaad NIET evenredig, gelukkig NIET. Eerst effe koffie voor ik begin te typen geloof ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ouder moet zeker grenzen stellen, maar daar gaat de discussie niet over. De discussie over de pedagogische tik is er omdat de ene tik de andere niet is. Elke ouder die zijn kind de tik uitdeelt, zegt altijd dat die tik niet hard was. En sommige mensen kennen hun eigen krachten niet. Om te voorkomen dat je ook één van die wordt, kun je jezelf als ouder beter aanleren om niet te slaan.
Mijn kinderen wisten echt wel dat als ik ze bij de armen pakte, aankeek en zei: "En nu is het klaar". dat ze echt op moesten houden en als ze het nog een keer deden en ze moesten even naar de gang dan wisten ze ook dat ze te ver gegaan waren. Het is een keuze voor de methode van straffen.
Ook al kan ik mij meestal wel vinden in jou antwoord. We hebben hierin gewoon een visieverschil. Jij hebt goede ervaringen met de pedagogische tik en ik ben er gewoon geen voorstander van.
Ben jij nooit even op je vingers getikt toen je zonder te vragen een koekje uit de trommel wilde pakken? (of iets dergelijks..) Dit is een opvoedkundige tik. doet geen zeer maar het kind is zich er wel even goed van bewust dat het niet mag! zeker als je er daar ook nog duidelijk bij verteld wat hij/zij niet mag doen!

Ik ben ook géén voorstander van een kind slaan (zonder reden, hard/pijnlijk) hoor maar een tikJE op de billen kan best, zonder dat je de billen blauw slaat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want op blote billen sla je niet. Hooguit op een dikke pamper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg duidelijk tikJE, naar mijn mening is dat een tikje, duidelijk genoeg om te voelen, maar zonder pijn en zo zacht dat je zelfs geen lichtrode kleur ziet...
Ik denk dat de meeste dit wel snappen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ marleen: hihi, mijn nichtje kreeg een keer een tikJE (ik zeg nogmaals JE) op haar billen en zij droeg ook nog een pamper..zij lachen: hihi, ik voel het toch niet :-) maar ze wist wel dondersgoed dat het niet mocht wat ze deed (weet even niet meer wat ze deed)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat inderdaad om de duideljkheid, niet om de pijn. Je moet ze tot de orde toepen, niet 'áfrichten'. Hoewel de methodes van sommige Supernanny's op teevee bij mij wel een beetje de indruk wekken van dressuur.....
'Slaan' doe je om iemand pijn te doen en ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn kinderen pijn wil doen (ja, ik weet het... Die mensen zijn er wel).

Een 'tikje' geven doe je om iemand te corrigeren. Alleen moet je dat slechts in het uiterste geval doen, want veel tikjes tesamen, hoe zacht ook, kan wel eens hard aankomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, het is een incidenteel hulpmiddel, geen dagelijkse kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede uitleg!
Soms zijn kinderen nog niet gevoelig voor woorden (ze kunnen ze niet begrijpen of willen ze niet begrijpen). Een corrigerende tik zegt soms meer dan 1000 woorden. Het is een manier om een grens aan te geven en het heeft niets, maar dan ook niets met mishandeling te maken. Vergelijk het met hoe een moederhond haar puppies opvoedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klein stukje van je eigen tekst>>>Mongrel (150)Soms zijn kinderen nog niet gevoelig voor woorden (ze kunnen ze niet begrijpen of willen ze niet begrijpen). >>>>>>
als je denkt dat je kind het nog niet begrijpt is het helemaal bizar dat je een kind slaat....het kind snapt dan ook nog niet wat je wil en zal dan helemaal niet begrijpen waarom hij een tik krijgt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderschat kinderen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sanuk: non-verbale taal is in zo'n geval gemakkelijker te begrijpen dan woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en of ze je door hebben ; net zoals ze vaak dondersgoed weten wat ze aan het doen zijn. Maar verbaal zijn ze dan nog lang niet zo ver.
Correctie moet er blijven en een tik kan een kind zelf ook nodig willen hebben , het is een vorm van aandacht verdienen . Er zijn vele manieren om voldoening te vinden , maar ook vele soorten omstandigheden waarin er nooit emotionele voldoening word bereikt .. dan is het een stukje afkeer wat het kind bevestigd ziet in een tik . je ziet het kan dus ook andersom !

Toegevoegd na 4 minuten:
Stukje aandacht omdat de sfeer afkerig is word door een tik bevestigd , ik heb dus gelijk denkt het kind over de sfeer .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het pedagoihische is dat het kind weet dat het een grens overschreden heeft, en dat ie niet hoeft te denken: ik krijg een preek, ik hoor het aan en ik doe vervolgens toch weer lekker wat ik wil....... er is een einde aan het gepreek. Er kunnen ook andere sancties zijn; geen pc gebruik, huisarrest, mobieltje inleveren........

Toegevoegd na 1 minuut:
slaan is meer onnadenkend en vaak ook wat hardere en op ongewone plekken, pedagogisch is getimed, niet te hard en vantevoren overwogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
....en woorden kunnen heel veel pijn doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan ja, sommige woorden kan ik nog horen.... van klappen voel ik niks meer, maar het is ook niet zozeer de fysieke pijn die een klap aan brengt. Ik geloof er niet in om kinderen als jonge volwassenen te benaderen, dat kan je proberen en als het niet werkt moet je wat anders verzinnen. Het moet ook maar 1 tik zijn, niet meer tikken en ook geen keiharde rechtse directe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De straffen die je daar noemt, zijn overigens wel voor veel en veel oudere kinderen die de tik-op-de-vinger-leeftijd al heel lang voorbij zijn.
het gevaar zit hem niet in het tikje op de vingers bij de beruchte koektrommel, maar meer in wat volgt er op deze tik als het kind dan nog niet luistert, een nog iets hardere tik? en daarna?

trouwens..
wat zou je er van vinden als je partner je een tik op de vingers zou geven als je een greep doet naar de koektrommel terwijl je aan de lijn doet. belachelijk toch?
behandel je kinderen zoals je zelf behandeld zou willen worden en hoe je wilt dat ze andere behandelen.

vroeger wist men niet beter en gaf men kinderen een tik als ze niet luisterde, maar met de kennis van nu moet het gewoon niet meer nodig zijn. er zijn zoveel andere manieren om een kind te laten weten dat iets niet mag.

door de vele voorstanders van de 'corrigeerende tik" komt er meteen een vraag bij mij boven borrelen.....

ik vind het trouwens een goede vraag, die een mooie discussie uitlokt, hou ik wel van ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"wat zou je er van vinden als je partner je een tik op de vingers zou geven als je een greep doet naar de koektrommel terwijl je aan de lijn doet. belachelijk toch?" Lijkt mij een kromme vergelijking. Ik neem dat je je partner niet hoeft op te voeden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schijnbaar wel, want hij pakt een koekje terwijl hij aan de lijn is :). trouwens een veel gemaakte fout, je kind iets verbieden maar het zelf wel doen. dus zelf die hele koektrommel leeg snaaien en tegen je kind na 1 koekje zeggen, nou is het genoeg! proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sanuk: het laatste is zeker waar. Altijd het goede voorbeeld geven is de basis lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sanuk, bij pedagogische tik gaat het over kleine , jonge kinderen (maar niet zo klein dat ze nog totaal niet weten wat ze doen) die nog niet toe zijn aan een goed gesprek over normen en waarden, en als andere middelen niet voor de hand liggen óf zijn. Die koektrommel zet je natuurlijk gewoon weg. Maar bij een kind dat de hele middag bij iemand anders op visite bezig is de gleuf van de video te vullen met allerlei losslingerende voorwerpen (en vooral kijkt of je hem wel bezig ziet) en zich niet laat afleiden maar er echt een spelletje in ziet, geeft het heel snel een heleboel duidelijkheid. En niet elke visite is een gezellige koffievisite waar je gewoon weer wegloopt als een kind niet luistert. (Een maatregel waar veel ouders overigens moeite mee hebben, zelf iets leuks niet doen omdat het kind straf verdient en die som ook kan neerkomen op hjet kind dat weg wil zijn zin geven). Ze mogen best weten wie de baas is. En voor een partner in een gelijkwaardige relatie geldt dat toch hoop ik niet.
Dat 'van kwaad tot erger' hoort bij een heel andere leeftijdscategorie, en een heel andere categorie vergrijpen, waarin inderdaad vaak het 'opvoeden is voorleven' en een duidelijk gesprek beter op hun plaats zijn. Trouwens, ik heb mijn dochter wel eens zodanig 'zwaar' moeten straffen (met het niet naar een kinderfeestje mogen gaan na herháálde waarschuwingen voor echt strontvervelend wangedrag) dat ze me doodleuk aankeek en hevig verontwaardigd smeekte : kun je me niet gewoon een klap geven, en dat ik dan toch naar x's feestje mag ??
In hun ogen doe je het blijkbaar nooit goed.....maar het feit dat ze zelf veruit de voorkeur zouden geven aan een 'makkelijke' tik en daarna is het over, zegt misschien wel genoeg. Over de nut van straffen, maar ook over de pijnlijke herinneringen aan alle 'klappen' die ze gekregen hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn partner is een volwassene die ik niet hoef op te voeden. Ik begrijp je argument trouwens niet: "wat volgt er op deze tik als het kind dan nog niet luistert, een nog iets hardere tik? en daarna?" Je kunt je net zo goed afvragen: wat volgt er op zeggen dat iets niet mag? Harder zeggen dat het niet mag? Schreeuwen dat het niet mag? En daarna? Wat volgt er op een kind op de gang zetten? Langer op de gang zetten? Dagenlang verbannen? En daarna? Iedere opvoedkundige maatregel is slecht voor een kind als je hem excessief toepast.
Ik heb zelf 2 kleine kinderen van 1 jaar en bijna vier jaar en zeg dit ook wel eens. voor mij betekent zo' n tik dat ik ze een tik op de vingers geef als ze steeds iets blijven doen wat niet mag. Het is daarbij nooit mijn bedoeling om ze pijn te doen (al doet het dat soms wel een beetje )maar het gaat mij meer om het schrikeffect waardoor het tot ze doordringt dat het menens is. Bij 'slaan' komt bij mij meer zo'n beeld op van je kinderen ongecontroleerd bont en blauw slaan.
Bij mijn oudste werkt het ook vaak als ik hem gewoon stevig bij de arm pak en hem streng de waarheid vertel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen wat weer een discussie is er hier op gang gekomen.

Eerst maar even mijn antwoord op de vraag om te voorkomen dat ik het dadelijk vergeet.

Een tik kan pedagogisch zijn, mits onder de juiste omstandigheden gegeven. Pedagogisch in de zin van door middel van een kleine opzettelijk gecreëerde schok het kind wijzer maken over hoe de situatie precies in elkaar steekt en dat de grens bereikt is en overschreden. Dit echter wel ten allen tijde met zelfbeheersing en we hebben het heel duidelijk niet over bont-en-blauw slaan en ook niet over iets wat daar maar enigszins in de buurt komt. Zoals sommigen hier aangeven hoeft het soms niet eens een tik op de vingers zijn, maar kan heel plotseling op een andere toon tegen het kind spreken, of het stevig beetpakken ook al voldoende zijn.

Dan over de mensen die zeggen, ja maar het begint bij een tik en het leidt naar meer. Dat is net zoiets als zeggen dat af en toe een biertje drinken leidt tot alcoholisme, of dat af en toe een joint roken leidt tot een heroïneverslaving.

Natuurlijk zijn er mensen die zichzelf niet in kunnen houden en die kinderen echt gaan slaan of anderszins mishandelen, dat is verschrikkelijk en terecht verboden. Zo iemand kan echter ook gewoon meteen een kind een pak rammel geven en zal heus niet beginnen met een klein tikje, de motivatie die die mensen kennelijk hebben is namelijk heel anders dan iemand die met mate de 'corrigerende tik' gebruikt op de juiste manier.

Ik meen me zelfs te herinneren dat hier in Nederland de wet is aangepast om de 'corrigerende tik' te verbieden.

Als ik dat over de wet vertel tegen mijn schoonmoeder, die uit een niet nader te noemen buitenland komt, lacht ze zich een ongeluk, niet omdat ze het slecht voor heeft met kinderen, niet omat ze haar eigen kinderen nou zo slecht heeft opgevoed, maar opvattingen in andere delen van de wereld verschillen kennelijk nogal van de onze. Dit leidt echter mijns inziens niet tot een significant slechtere maatschappij doordat kinderen voor galg en rad opgroeren door hun verleden. (Hoewel men ons dit tijdens sommige rechtszaken wel wil doen geloven).

Ik zal niet zeggen 'van een pak slaag is nooit iemand slechter geworden' want dat is niet waar, dat kan namelijk wel degelijk schadelijk zijn, maar dat is ook precies het hele punt, een 'corrigerende tik' is geen pak slaag, verre van dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de tik op zich natuurlijk niets. Het pedagogische aspect zit er echter in dat je het kind in een keer op duidelijke wijze laat begrijpen dat zijn/haar laatste daad afkeurenswaardig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tik leerde mij vroeger waar de grens was. Als mijn ouders het bij "Foei, dat mag niet" hadden gelaten, dan had ik ze op een gegeven moment toch echt uitgelachen.

Als ik kijk wat voor een etters er tegenwoordig rondlopen, dan zouden ze wat mij betreft de tik wel weer mogen invoeren. Ik ben er niet veel slechter van geworden.
Er is uiteraard wel verschil tussen een tik en mishandeling. Mijn ouders sloegen me alleen maar op mijn kont en daar had ik toch wel behoorlijk wat vlees zitten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even getwijfeld of ik hierop zal reageren. Er komen heftige reacties op los. Ik zal mijn antwoord daarom heel eerlijk alleen op mezelf betrekken en geen enkel oordeel geven over de andere antwoorden.

Ik vind voor mijzelf dat ik met een tik een grens overschrijdt. Er is niets pedagogisch aan en er zijn ook alternatieven te bedenken om de kinderen te laten zien/voelen dat ze te ver zijn gegaan.

Eerlijkheidshalve vertel ik er wel bij dat ik af en toe wel wat tikken heb uitgedeeld aan mijn kinderen. Meestal een pets op de billen toen ze nog klein waren en natuurlijk zonder ze letsel toe te brengen.

Ik zag dat zelf toch meer als een laatste middel en eigenlijk ook als onmacht. Je kunt de situatie eigenlijk niet meer op een andere manier oplossen. Dan helpt de tik nog wel eens. Of althans dat denk je op dat moment.

Ik heb geen spijt van die betreffende pets op de billen, maar wel van mijn onmacht in die situatie. Ik heb voor mijzelf toen besloten om toen de kinderen wat groter waren (4 jaar geloof ik) niet meer te slaan. Als een van de kinderen vervelend is duw ik ze nog wel eens de gang in om af te koelen. Dan grijpen we ze zogezegd bij de lurven. Dat werkt voor beide partijen (dus ook voor mij) en geslagen heb ik sindsdien niet meer.

Bij mij thuis werd vaak geslagen (ook uit onmacht) en ook toen we al ouder waren, 16 jaar geloof ik. Dan krijg je een situatie dat je ook terug gaat slaan en het respect voor de ouders totaal verliest. Ook maakt dit het slaan van je eigen kinderen later makkelijker.

Zo'n situatie wil ik voorkomen. Dat wil dus niet zeggen dat mijn kinderen grenzen mogen overschrijden. Ze krijgen dan wel straf, maar in eerste instantie op de gang/ naar boven, negeren. En daarna indien nodig erover praten waarom je vindt dat ze je grens overschreden hebben.

Dat vind ik voor mijn kinderen een veel betere pedagogiek. En ik heb twee hele lieve kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tikje op de vingers of tegen een pamper kontje is best pedagogisch verantwoord. Maar ga je al op de blote huid slaan en is het een echte klap dan vind ik dit pedagogisch al niet meer verandwoord. Het lost niets en je krijgt er zelf een schuldgevoel bij omdat je jezelf dan hebt laten gaan.
Persoonlijk blijft praten de meest pedagogisc he oplossing ipv een tik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger van mijn ouders ook wel eens een draai om mijn oren gehad en daar ben ik niet slechter van geworden. Dan wist ik wel dat ik te ver was gegaan.

Als een kind na enkele waarschuwingen niet wil luisteren kan een tik voor zijn broek echt geen kwaad, dit is om je woorden kracht bij te zetten, niet om te pijnigen.