wat is pedagogisch handelen?

liefst geen gekopieerde tekst maar in eigen woorden, tenzij het in eigen woorden staat.

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
32.8K

Het beste antwoord

Handelen op een manier waarvan jij weet dat het voor de ander verantwoord en goed is.

Voorbeeldje:
Ik ben leerkracht, en dan moet je wel eens boos zijn op een kind. Ik ben dan 'pedagogisch verantwoord boos':
Ik scheld het kind niet de huid vol, deel klappen of gemene opmerkingen uit, maar confronteer het kind wel met de gevolgen van zijn gedrag, en wat dat voor een ander betekent, laat merken dat ik boos ben en waarom zonder het kind te beschadigen.

Kortom: Wanneer je pedagogisch handelt, ben je je tijdens het handelen steeds bewust van een opvoedkundig correcte houding naar het kind toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw! +1

Andere antwoorden (2)

Bij pedagogisch handelen wordt een kind met respect behandeld.
De houding naar het kind is dan niet-sturend, daarbij krijgt het kind genoeg ruimte. Ook is de houding naar het kind toe observerend en erg aandachtig.

Pedagogisch handelen gebeurt bijvoorbeeld door kinderdagverblijven of scholen, de wereld van het kind wordt steeds iets groter gemaakt. Het omgaan met pesten op een school hoort bijvoorbeeld bij pedagogisch handelen.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijk wat pedagogisch handelen betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder pedagogisch handelen wordt het opvoeden in de praktijk verstaan.
Pedagogiek is een Grieks woord en betekent zoveel als ;
' kinderleiding'. Je leidt een kind naar de volwassenheid en doet dit met een zekere opvoeding die mogelijk voldoet aan alle eisen die nodig zijn om in deze maatschappij in te passen. De hele opvoeding is gebaseerd om opvoedkundig danwel pedagogisch te handelen.
Een moeilijk opvoedbaar kind zal bijv. weer een andere maniet van pedagogisch handelen nodig hebben dan een makkelijk kind. De hele pedagogiek is een wetenschap op zich en daarmee ook het handelen daarin.