is mijn kind klein

mijn dochter is 9 weken oud en is nu 53 cm is dit klein.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je niet te snel ongerust maken. Wij hebben een heel gezond en vrolijk kind die best groeit alleen onder de curve. Zolang ze gezond zijn niet al te veel zorgen maken. Wel in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je vooral geen zorgen. Geniet van je kindje!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle babies zijn toch klein? En het gemiddelde kind bestaat niet. Ik heb er eentje die altijd onder onderste streep in de curve zat, behoorlijk slecht at, en pas met 15 echt flink ging groeien (en nooit ziek is). Nu 17 jaar, steekt hij 'gewoon' netjes een kop boven me uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus ik moet zuigelingenzorg gewoon laten praten. en me geen zorgen maken. ga ik dat doen! bedankt iedereen die een antwoordt en of reactie heeft gegeven.

Het beste antwoord

je kind is niet klein of te klein maar op DIT moment kleiner dan het gemiddelde kind van zijn/haar leeftijd.

het zijn moment opnamen en waarbij de curve misschien wel pieken gaan gaan vertonen hoor.
zoals bij elke curve gaat uiteindelijk om het eindresultaat en deze is gewoonweg niet te voorspellen!

de mensen op het consultatie bureau de neiging om ouder te vertellen dat hun kind moet passen in een
poep en plasschema
wanneer het honger hoort te hebben
hoeveel en wat je kind mag drinken en eten
wanneer het hoort te slapen
wanneer het wakker hoort te zijn
hoelang het hoort te slapen
wat de omvang van het hoofdje moet zijn
en ga nog maar even door!

wie weet is ze over een paar maanden zo gegroeid dat ze boven de curve uitsteekt en hebben ze hier weer wat over te melden.

over een tijdje hoor je wanneer het om hoort te rollen,tandjes zou moeten krijgen en wanneer het hoort te praten met welke woordenschat/woordszinnen
(voorbeeldje..ene kindje slaat alles op de harde schijf lijkt er niets mee te doen tot het mega sprongen maakt met praten. de ander brengt het geleerde meteen in praktijk en vertoont hierin geen sprongen.

het is dan misschien je eerste kindje, een moeder kan heel goed signaleren wanneer er iets niet aan de haak is en er wat aan de hand is.

controle is prettig wanneer er iemand anders meekijkt, maar laat dit vooral geen bron van zorgen zijn voor je het kan met alles nog alle kanten opgaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit zit aan de onderkant van de groeicurves voor babies met nederlandse afkomst. et wel: Je hebt zelf ook een bepaalde grootte, welke mee speelt met de te verwachten groei van je babie. Voor dit soort vragen is het goed regelmatig een afspraak te hebben met het consultatie bureau (Heet dat zo?) en de ontwikkeling door te spreken. Een figuurtje en een vraag op internet zijn heel algemeen, en niet automatisch op jouw kind van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze wordt vanzelf groter, maak je niet druk over lengte. Soms groeien kinderen veel in 2 weken soms niet
13 jaar geleden
Een pasgeborene is meestal tussen de 47 en 54 cm lang. Die lengte neemt de eerste drie maanden toe met zo'n 3 cm per maand. Hierna met circa 2 cm per maand, en na een jaar is de gemiddelde lengte 75 cm. Jongetjes zijn gemiddeld wat zwaarder en langer dan meisjes.
Het hangt van de geboortelengte van jouw dochter af of zij nu klein is of dat dit een normale lengte voor haar is. Negen weken dat is ongeveer twee maanden, dus ze zou 4 centimeter langer moeten zijn dan toen ze geboren werd.

Toegevoegd na 43 seconden:
4 = 6
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze is nu 10cm langer dan bij der geboorte
Amadea
13 jaar geleden
Oh maar dan is ze dus helemaal niet te klein, prima toch!
Of 53 cm "klein" is hangt van een aantal factoren af. Erfelijke aanleg, bijvoorbeeld, de zwangerschapsduur en de lengte bij de geboorte.

Pin je niet te veel vast op de "curves" en statistieken. Als jij en/of je partner ook niet groot is/zijn is de kans groot dat het kind ook niet groot is.

Belangrijkste is dat het kind lekker groeit. Dus dat er een stijgende lijn te zien is. De curves zijn altijd een "gemiddelde". Er zijn altijd kinderen die er buiten vallen en verder prima gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is veel belangrijker dat je dochter het "goed doet".
Lekker melk drinkt, niet (te veel) spuugt.
En als het goed is lacht ze ook regelmatig.

Heeeeeeel veel geluk met jou bijzondere meisje!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je kind is niet klein. Ik vind het een heel normale lengte. Over het algemeen is dit mooie lengte voor je kindje, dus ik zou mij daar niet druk om maken. Het is belangrijker dan dat ze gezond is, dan of ze te klein is.

Hoe dan ook, je kind zal opgroeien en volwassen worden en daar heeft lengte weinig mee te maken, tenzij je kind een "klein mens" is (Achondroplasie, of ook wel lilliputters), maar in dat geval neem ik aan dat dat bij de geboorte al vastgesteld is, omdat het erfelijk is en dan moet er (neem ik aan) onderzoek naar gedaan worden. Ik neem dus aan dat allemaal niet het geval is en mijn antwoord op jou vraag is dus in het kort:

Nee, je kind is niet te klein, maar heel gezond en gemiddeld. Geniet ervan!