Een kindje heeft zekers in de eerste twee weken lange mouwen nodig, sommige kindjes en waaronder de kindjes die wat kleiner zijn en een laag geboorte gewicht hebben, hebben grote kans te snel een onder temperatuur te krijgen. Het is zeker van belang dat je lange mouwtjes of vestjes aantrekt. Daarnaast is een lekkere wikkeldoek ook wel aan te raden. Je moet bij elke voeding en luier de temperatuur meten. bij 37,5 graden is het goed, bij een temp van 36,5 betekend het al gang warmer aankleden en een kruik in ledikantje of wiegje leggen. Baby's kunnen hun eigen temperatuur niet goed vast houden bij hun geboorte. Vraag je verloskundige zij kan je ook tips geven

Toegevoegd na 57 seconden:
je kunt als je kindje slaapt bijvoorbeeld, het nekje controleren met je vingers, is het klam en zweterig dan is ze te warm aangekleed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb al een dochtertje, maar zij is geboren in november. Voor haar hadden we sowieso lange mouwtjes. De vraag ging mij echt om de allereerste dagen. Nav dit antwoord ga ik zeker wat kleertjes met lange mouwen kopen.

Andere antwoorden (3)

Het is aan te raden zowel wat kleertjes met lange als met korte mouwen te kopen. Het weer in Nederland is tenslotte heel onvoorspelbaar en pasgeboren baby's raken relatief snel oververhit, maar mogen ook niet te ver afkoelen. Soms heeft een baby in de eerste weken moeite zichzelf warm te houden. Mijn kind werd eind mei vorig jaar geboren en ik heb zowel korte als lange mouwen absoluut nodig gehad, maar de korte eigenlijk alleen tijdens de hittegolf, de lange de rest van de tijd.
De meeste kraamlijsten die je kunt vinden raden (voor ieder jaargetijde) iets aan als bv. zes rompers met lange en zes met korte mouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar echt voor de eerste dagen, nog in het ziekenhuis/kraamhotel gewoon lange mouwen dus. We weten niet wat het wordt dus kopen voor een jongen en een meisje, maar wil niet te veel kopen vooraf. We hebben al eea van ons eerste dochtertje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan hoef je toch niks te kopen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en zeker geen kleertjes voor jongen EN meisje. Koop gewoon wat neutraals, je krijgt vaak al genoeg kleding van het kraambezoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou idd iets neutraals kopen. Maar niet er vanuit gaan dat je het wel krijgt van het kraambezoek! In mijn ervaring is de kleding die je krijgt van kraambezoek vaak veel te groot, omdat ze niet het risico willen lopen dat het te klein is. Zelf heb ik van het kraambezoek niets gekregen dat kleiner was dan maat 62, er zat zelfs 86 bij! Dus klein basissetje aanleggen voor de eerste dagen in maten 50 en 56, genderneutraal en met lange mouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens. Als visite ben je bang om iets te kopen wat al snel te klein is, omdat de ouders meestal al een basis"garderobe" in maat 50/56 zelf hebben aangeschaft.
Weet je,tegen mij zeiden ze: je trekt juist die kleren aan, wat je zelf ook aan zou doen. Is het fris buiten en doe je zelf een trui aan, trek je je baby ook een trui aan. En het ligt ook aan het weer natuurlijk. Ik trok mijn kinderen wel altijd zo'n rompertje aan met lange mouwen als het wat frisser was, dan wist ik zeker dat ie / ze het niet koud kregen. Dus ja, het is helemaal weer-gerelateerd uit eindelijk.

En het is een handig advies, want het is iets wat je de rest van hun/ haar/zijn kindertijd kan gebruiken!

(maar goed, als je een eigenwijs bent die zelfs als het 4 graden is buiten nog zonder jas en in een t-shirt buiten ronddartelt dan is dat natuurlijk een slecht advies)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, koop lange en korte mouwen (maar zeker niet te veel, kindje groeit er zo uit. hou rekening met 2 setjes kleding per dag en dat er wat in de was zit).
tip:, gebruik meerdere laagjes, zodat je af en toe kan kijken of de baby het warm/koud heeft en daar de kleertjes op kan aanpassen. Rompertjes zonder mouw zijn makkelijker als je iets met mouwtjes erover aan wilt doen. Nog een tip; kleertjes met drukknoopjes, zodat je het niet over het hoofdje heen hoeft te trekken (dat vinden de meeste babytjes niet zo leuk). Sowieso altijd kindje aan doen wat je zelf ook aan hebt, en controleer gewoon regelmatig in het nekje of de baby het te warm of te koud heeft.