kan iemand in normale mensen-taal simpel uitleggen wat pddnos is?

Gisteren na veel onderzoeken te horen gekregen dat ons zoontje van 4 dit heeft. Als ik op internet op" ervaring-sites" kijk wordt ik daar niet rustiger van! Wordt het erger? Kan het minder worden? Hoe leg ik mensen uit wat er met hem aan de hand is?

Toegevoegd na 11 uur:
Jullie moeten niet denken dat we aan ons lot worden overgelaten hoor! We krijgen straks hulp van alle kanten...Na al het papierwerk dan want zo werkt dat helaas. Ik heb zelf gisteren niet zo goed geluisterd omdat ik na de uitspraak van de diagnose nogal onder de indruk was en er dus eigenlijk met mn hoofd al niet meer bij was..
Bedankt voor alle antwoorden! Eens kijken of ik mn vraag kan doormailen aan de familie, dan snappen hun het ook!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom maak je niet een afspraak met je huisarts? Die kan best wel in begrijpelijke taal uitleggen wat het inhoud. Dan kan je gelijk alle vragen stellen.
Op internet krijgje altijd alleen maar verontrustende verhalen te lezen. Google maar eens keelpijn.... Krijg je ook gelijk keelkanker te zien. Als ik jou was, zou ik ff een afspraak maken bij de huisarts.
Hij kent jou zoontje ook beter dan de mensen op GV. Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je niet zomaar afserveren door de doktyer die door wat potjeslatijn te berabbelen denkt dat vanavond sneller thuis is. Niet weggaan voordat je het snapt. Als mijn dokter dit zou doen, dan zou ik een andere arts nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me helemaal bij Michelle aan, je krijgt veel informatie op deze manier, maar allemaal algemeen, soms niet duidelijk en dat zorgt alleen maar voor extra verwarring.
Maak gerust een lijstje met vragen ook kan je, als je dat overlegt met je arts, het gesprek opnemen zodat je thuis alles nog eens rustig kan na luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zo dat we aan ons lot over worden gelaten hoor. We mogen naar een cursus voor ouders die net de diagnose hebben gekregen, maar die start over 2 maanden... en de 2 dames die het gisteren kwamen vertellen hebben het vast ook heel goed uitgelegd, maar waarschijnlijk heb ik de helft maar gehoord nadat ze de diagnose vertelden. Mensen in onze omgeving vroegen wat hij nou had en ik wist eigenlijk zelf niet goed hoe je het duidelijk moet uitleggen. Vooral omdat die mensen ons zoontje geen 24 uur per dag zien en dus ook helaas niet snappen waarom we dit hebben laten onderzoeken. Bedankt vast voor alle reacties en antwoorden. Ik ga het allemaal laten bezinken en we gaan zeker heel hard aan de slag met hem, met alle hulp die ons nu wordt geboden!

Het beste antwoord

PDD-NOS wil zeggen: met auti-trekjes maar niet genoeg van alles om heel duidelijk in één van de bekende auti-diagnoses te stoppen.

Dus niet precies Asperger, niet precies kernautisme, niet precies MCDD...

(Bij ons thuis heet dat: Een beetje vreemd, maar wel lekker.)

Een kind met PDD-NOS heeft dus een aantal kenmerken van autisme, die verschillend kunnen zijn in hevigheid, en ook heel verschillend kunnen 'uitpakken' in de loop van het leven. Het ene nosje zal b.v. heel praatgraag zijn, terwijl het andere nosje bijna geen woord zegt. Het ene nosje kan een echt knuffelkind zijn, terwijl het andere nosje niet aangeraakt wil worden. Het ene nosje kan het prima doen in het regulier onderwijs met wat extra aandacht, het andere nosje is beter op z'n plaats in het bijzonder onderwijs.

Of het erger of minder erg wordt is moeilijk te zeggen. De meeste kinderen met PDD-NOS hebben moeite met sociale verwachtingen van hun omgeving (snappen niet hoe ze vriendjes moeten maken en houden, begrijpen niet wat 'de omgeving' van ze verwacht). Daar kan aan geoefend worden, maar lastig blijft het.

De diagnose 'PDD-NOS' zegt niet zo veel over jouw kind en hoe het zich gaat ontwikkelen. Het prettige van een diagnose is dat je op zoek kunt naar de hulp die jouw kind nodig heeft en dat je informatie kunt vinden die op jouw kind van toepassing kan zijn. Langzaamaan zelf de 'gebruiksaanwijzing' bij elkaar gaan puzzelen en daar de hulp bij zoeken die jij nodig hebt. Zelf gaan begrijpen waarom jouw kind doet zoals hij doet en weten hoe je daar het beste op kunt reageren.

Op onderstaande link vind je heel veel informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

PDD-NOS is een verzamelnaam voor alle gedragsstoornissen die niet onder een andere "noemer" te plaatsen zijn.
Wikipedia:
Pervasieve ontwikkelingsstoornis, niet anders omschreven (Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wordt het erger? Valt niet te voorspellen, maar kan wel.
Kam het minder worden? Ja, ook dat zou kunnen.
Uitleggen aan anderen: is lastig. Jullie kind heeft gedragsstoornissen die niet bij een andere specifieke stoornis kunnen worden geplaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PPD-nos is wat met vroeger noemde: aan autisme verwante stoornis.
Het is een soort van restgroep in het autisme-spectrum.
Voor meer 'begrijpelijke' informatie verwijs ik je naar onderstaande site.

Wat je andere vragen betreft: over gaat het nooit, maar jullie zijn er gelukkig vroeg bij en met (spel)therapie en goeie begeleiding zal je zoontje een heel eind komen. De symptomen kunnen verminderen. Een en ander ligt wel aan de intelligentie van je kind.
Mensen uitleggen wat er aan de hand is met hem zal altijd moeilijk blijven. Ik heb zelf twee kinderen met PDD-nos (die overigens totaal verschillend van elkaar zijn, waaruit weer blijkt dat het maar een verzamelnaam is van alle vormen van autisme die ze niet kunnen benoemen) en hun oma snapt het nog steeds niet. Zij denkt nog steeds dat ze dyslectisch zijn ;-).

Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PDD-NOS is een van de vele vormen van autisme....
In het Nederlands wordt net ook wel POS-NAO genoemd... pervasieve ontwikkeling stoornis-niet anders omschreven...

ik kan me voorstellen dat je deze diagnose en alles wat je erover hoort en leest niet rustig van...

de zorg voor een autistisch kind kan en zal een hele belasting worden voor het gezin, als het dat al niet is... je hebt met je kind al een heel traject doorlopen...

Autisme is een pervasieve (= 'indringende') ontwikkelingsstoornis die altijd een triade van problemen met zich meebrengt... En, helaas, de problemen blijven: als deze kinderen opgroeien groeit het autisme er bij wijze van spreken niet uit, het zal zich vaak iets anders gaan uiten, maar zij worden adolescenten en volwassenen met autisme...
Het kernprobleem van mensen met een autismespectrumstoornis ...ASS... is het niet en/of moeilijk kunnen verlenen van betekenis, dat wil zeggen, personen met ASS kunnen moeilijk wat rondom hen gebeurt op een betekenisvolle en zinvolle manier begrijpen... Mensen met autisme begrijpen gedragsregels niet of anders, daardoor zie je onbeleefd, onhandig en vreemd gedrag optreden.... Ze hebben een zeer beperkt inlevingsvermogen... Ook zie je afweer van sociaal gedrag of actief maar bizar sociaal gedrag zoals vreemde mensen betasten... Verder laten ze zich 'gebruiken' in het spel met anderen en zijn er problemen in de relaties met leeftijds- en ontwikkelingsgenoten te verwachten...

al met al een hele kluif voor jou, je kind en jullie gezin en jullie omgeving... sterkte...

Toegevoegd na 36 minuten:
.

Een dingetje wil ik nog toevoegen.. Het is NOOIT de schuld van de opvoeder die dit veroorzaakt heeft, dat is een fabeltje...

En door alles te lezen over dit gebied, moet je zorgen dat je zelf zo´n autisme-expert wordt dat jij als opvoeder weet hoe jij je kind door het leven en de maatschappij kunt gidsen, want dat kan hij zelf niet, daar heeft hij jou heel hard voor nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Applaus! Wij autimama's en papa's moeten allemaal onze eigen goeroes zijn om het goed te kunnen doen voor onze kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Xinix, vooral ook het laatste stukje +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed XiniX +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima antwoord en met name het laatste stukje+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zeker voor de toevoeging. 20-30 jaar geleden kreeg inderdaad de opvoeder (mn de moeder) de schuld. Bij de oudere generatie zit dat er soms nog in.
PDDNOS wil eigenlijk niets anders zeggen dat hij problemen heeft met het begrijpen van sociale situaties en daar niet goed in kan spelen, terwijl hij wel een normale intelligentie heeft. Uw kind zal vaak lastig zijn, dat komt dan omdat hij niet goed snapt wat anderen bedoelen en ook niet goed snapt hoe hij zich moet gedragen. Wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor hem een raadsel zijn. Het wordt niet erger, maar het is wel nodig om hem goed en langdurig te begleiden. Geniet van uw kind en neem de tijd voor hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PDD-NOS,de afkorting betekent: Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified.
Dit is een ontwikkelingsstoornis, waarbij het grootste probleem is dat de kinderen, zich niet in kunnen leven in een ander persoon. Ze zijn erg op zichzelf gericht, en hebben vaak meerdere achterstanden op emotioneel, sociaal en motorische gebieden.

Kenmerken:
Deze kinderen hebben tekortkomingen in hun sociale vaardigheden. Ze kunnen moeilijk overweg met leeftijdgenootjes. verder vertonen ze vaak ook tekortkomingen in communicatie. Ze weten soms zelf niet wat ze zeggen, ze kunnen soms hele moeilijke woorden gebruiken, die niet bij de leeftijd passen en klinken als "kleine volwassenen". Heel vaak hebben ze ook een heel monotoon stemgebruik.
Veel voorkomende stereotype gedragingen/fixaties zijn: steeds dezelfde handelingen doen, geinteresseerd in een bepaald onderwerp en dan daar alleen maar over kunnen praten.
En tenslotte zie je veelal een afwijkend beeld van fantasie en werkelijkheid.Alle dingen lopen vaak door elkaar heen, ze kunnen een sprookje of verhaaltje letterlijk nemen en geloven dat het ook echt gebeurd is.

Er zijn hele grote verschillen in gedrag:
Afzijdig en in zichzelf gekeerd. Laat wel contact toe maar zoekt het niet uit zichzelf. Overdreven beleefd en de bewegingen zijn houterig en stijf.

Echter is het per kind verschillend hoe de ontwikkeling verloopt. Sommige kinderen hebben een normale intelligentie, anderen kunnen daarin ook nog achter zijn. Het hangt ook af van het karakter van het kind.

Toegevoegd na 19 minuten:
Nu de diagnose is gesteld, zul je begeleiding krijgen. Dit maakt dat je inzicht krijgt en leert omgaan met je kind. Hoe het er in de toekomst uit gaat zien, valt nog niet te voorspellen.

Wat in ieder geval gunstig is, is dat men het vroegtijdig geconstateerd heeft.

Als je inzicht hebt in hoe je zoon denkt en reageert, is het wel zinvol om mensen waar je zoon veel mee te maken heeft, iets uitlegt over hoe hij is en hoe hij reageert.
Voor de rest moet je uitkijken dat je niet de gedragingen van je kind gaat goedpraten omdat hij PDD-NOS heeft, maar proberen je zoon, daar waar mogelijk bijsturen, zodat zijn leven zo 'normaal' mogelijk verloopt.
Jouw kind is, net als ieder ander kind, een uniek persoon dat recht heeft op zoveel mogelijk liefde en kansen in het leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PPD NOS is een aan autisme verwante stoornis.
Kinderen vallen veel in herhalingen en zoeken veel structuur.
Ook hebben ze veel behoefte aan regelmaat en orde.
Eigenlijk is het een informatie stoornis, omdat de hersenen de signalen verkeerd interpreteren.
De wereld voor een ppd nos kind is verwarrend en moeilijk te begrijpen.