Dat hangt er vanaf hoe goed de relatie is met die vrienden of met die vriendin. Voor jongens is het heel gebruikelijk om met 16, 17 jaar samen als vrienden op vakantie te gaan. Meisjes gaan meestal langer met hun familie mee, dat is ook veiliger. Of ze gaan met een georganiseerde reis mee. Maar als je een vaste relatie met elkaar hebt dan zou je natuurlijk als 17-jarige best samen op vakantie kunnen.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Misschien doen je ouders er moeilijk over omdat ze nog geen grootouders willen worden! Als jullie goede voorzorgsmaatregelen nemen kunnen ze vast minder bezwaar maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan je juist praten met je ouders waarom ze het niet echt goed vinden.
Ja, ik was 16 toen ik voor het eerst op vakantie ging met mijn (inmiddels) man van toen 25. Mijn ouders stonden ab-so-luut niét te springen. We hebben alles klaargezet, ingepakt en zijn er toen nog eens mee gekomen de dag voor we gingen: Waar we heen gingen, wat de planning was, hoeveel t allemaal zou kosten, wat we aan geld bij ons hadden, verzekering geregeld.. Alles hebben we laten zien. Ik heb ze verteld dat als we niet mochten, we gewoon gíngen. En dat we het netjes als volwassenen konden regelen, of dat we een lastige tijd in gingen. Mijn ouders waren -uiteindelijk, na ruzie en ellende- onder de indruk door hoe wij het geregeld hadden, en hebben een toestemmingsbrief gemaakt met al mijn gegevens, plannen en handtekeningen. We mochten ook nog hun grote tent lenen ook ;)
Toen we terugkwamen was mijn moeder zo blij dat ze taart is gaan kopen en aan iedereen ging vertellen hoe trots ze wel niet was en hoe blij ze was dat we veilig waren.

Vroeger gingen jongeren op tienertoer heel Nederland door... Kun je ook als beginstap aan denken. Laten zien dat je je verantwoordelijkheid neemt.

Ga ook niet denken dat als je eindbestemming Hong Kong is, je ouders daar blij mee zullen zijn. Kies voor iets wat in hoge nood ook met de auto door je ouders binnen 1/2 dagen bereikbaar is, geen comazuip-locatie zoals bv Alanya/Chersonissos (je ouders zien oh oh cherso ook.... en weten ook heus wel wat je daar doet...) en wees helder over plannen en afspraken. Te jong staat vaak gelijk aan je: hebt nog niet laten zien dat je dit aankunt. Succes!